لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴
تصویری از یک تانک اسرائیلی در روز یکشنبه در نزدیکی مرز لبنان
تصویری از یک تانک اسرائیلی در روز یکشنبه در نزدیکی مرز لبنان

زنده ارتش اسرائیل از آغاز «عملیات زمینی محدود و هدفمند» در جنوب لبنان خبر داد

خلاصه رویدادها:

  • ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهایش از ساعاتی پیشتر عملیات زمینی هدفمند و محدودی را علیه مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان آغاز کرده‌اند
  • پیش از آن گزارش‌هایی درباره تجمع تانک‌های اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان منتشر شده بود و مناطقی از جنوب لبنان نیز زیر آتشباری شدید توپخانه اسرائیل قرار داشت
  • سوریه می‌گوید حملات هوایی اسرائیل به مناطق مختلف دمشق سه کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت
  • حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت شامگاه دوشنبه و بامداد سه‌شنبه ادامه یافت؛ همچنین ارتش اسرائیل از هدف قرار دادن «انبار موشک‌های حزب‌الله» در اطراف فرودگاه بین‌المللی بیروت خبر داد
  • وزارت بهداشت لبنان شمار قربانیان حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز دوشنبه را ۹۵ کشته و ۱۷۲ مجروح اعلام کرد
  • آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی تایید کرد فرمانده ارشد گروه افراطی حماس در لبنان که روز دوشنبه در حمله اسرائیل کشته شد کارمند سازمان ملل بود
  • نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند»
  • گروه حزب‌الله بامداد سه‌شنبه مدعی هدف قرار دادن نیروهای اسرائیل در نزدیکی مرز با لبنان شد؛ با این حال به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، سه راکت شلیک شده از لبنان به مناطق باز در شمال اسرائیل اصابت کرد
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود

۰۶:۲۹

گفت‌وگوی وزیر دفاع ایالات متحده با همتای اسرائیلی خود

پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفت‌وگو با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود،تاکید کرده که تنها با یک راه‌حل دیپلماتیک می‌توان اطمینان یافت که غیرنظامیان در دو طرف مرز اسرائیل و لبنان می‌توانند در امنیت به خانه‌های خود بازگردند.

بیانیه این وزارتخانه می‌گوید که آقای آستین و آقای گالانت «بر سر ضرورت از بین بردن تجهیزات تهاجمی در مجاورت مرز توافق داشته‌اند تا این اطمینان حاصل شود که حزب‌الله نمی‌تواند حملاتی نظیر حمله ۷ اکتبر به مناطق شمال اسرائیل انجام بدهد».

دولت اسرائیل گفته است که یکی از اهدافش در این حمله زمینی به لبنان، فراهم آوردن امکان بازگشت ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی شمال این کشور به خانه‌هایشان است که طی یک سال جنگ اسرائیل به حزب‌الله لبنان مجبور به دوری از آن شده‌اند.

۰۵:۲۹

ارتش اسرائیل می‌گوید چندین فروند راکت و پهپاد را رهگیری کرده است

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۱۰ فروند پرتابه را که از لبنان به سوی این کشور شلیک شده بود، رهگیری کرده است، رخدادی که منجر شد تا آژیرهای خطر در منطقه میرون، واقع در شمال اسرائیل، به صدا دربیاید.

بیانیه ارتش اسرائیل می‌گوید که برخی از پرتابه‌های شلیک شده از لبنان نیز «در نواحی خالی» فرود آمده‌اند.

گزارشی درباره تلفات یا مجروحان احتمالی این حملات هنوز منتشر نشده است.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از ارتش اسرائیل نوشته که نیروهای این کشور یک فروند پهپاد را بر فراز مدیترانه، به فاصله ده‌ها کیلومتری سواحل مرکزی اسرائیل، رهگیری و سرنگون کرده‌اند.

۰۴:۴۹

تحلیل آسوشیتدپرس از آغاز عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان

خبرگزاری آسوشیتدپرس از عملیات زمینی محدود و هدفمند اسرائیل در جنوب لبنان با عنوان «مرحله پر خطر درگیری» یاد کرد و نوشت: اسرائیل با جسارتی که به دلیل دستاوردهای اخیر خود در میدان نبرد با علیه حزب‌الله به دست آورده به نظر می‌رسد قصد دارد ضربه‌های مهلکی به دشمن اصلی خود وارد کند.

این خبرگزاری در عین حال یادآور شده است که عملیات زمینی اسرائیل می‌تواند به ویرانی‌های گسترده‌‌تری در لبنان، که هم‌اکنون نیز صدها هزار تن از شهروندان آن آواره شده‌اند، منجر شود.

۰۳:۳۲

سوریه می‌گوید حمله هوایی اسرائیل به دمشق سه کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گزارش داده است که حملات هوایی اسرائیل به دمشق، پایتخت این کشور، به کشته شدن سه غیرنظامی و جراحت ۹ تن دیگر منجر شد و «خسارات قابل توجهی» برجای گذاشت.

به نوشته سانا، هواپیماهای اسرائیلی حدود ساعت دو بامداد سه‌شنبه از سمت جولان مناطقی را دمشق هدف قرار دادند.

این خبرگزاری پیشتر گزارش داده بود که پدافند هوایی این کشور سه بار به مقابله با حملات «متخاصم» پرداخته‌اند.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که یک مجری زن این تلویزیون، به نام صفا احمد، در این حملات کشته شد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این حملات هوایی علیه مناطقی در منطقه المزه، در نزدیکی فرودگاه دمشق، بوده است.

اسرائیل معمولا درباره حملات منتسب به این کشور در سوریه اظهار نظر رسمی نمی‌کند.

۰۲:۳۹

ارتش اسرائیل تایید کرد عملیات زمینی «محدود و هدفمند» را در جنوب لبنان آغاز کرده است

ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای این کشور از ساعاتی پیش عملیات زمینی «هدفمند و محدود» به جنوب لبنان را علیه مواضع و تاسیسات حزب‌الله آغاز کرده‌اند.

به نوشته بیانیه ارتش اسرائیل، این عملیات «بر اساس اطلاعات دقیق» و در تعدادی از روستاهای مرزی لبنان «که تهدیدی فوری برای شهرهای اسرائیل به شمار می‌روند» صورت گرفته است.

بنابر این بیانیه، نیروی هوایی و توپخانه ارتش اسرائیل در این عملیات از نیروهای زمینی این کشور پشتیبانی می‌کنند.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود با بیان اینکه این عملیات «با تصمیم و تصویب رده سیاسی» آغاز شد، بار دیگر بر هدف این کشور برای بازگرداندن ساکنان مناطق شمالی به خانه‌هایشان تاکید کرده است.

از شامگاه دوشنبه رسانه‌ها با اشاره به تجمع تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان و همچنین با استناد به اظهارات تلویحی برخی چهره‌های سیاسی، از حمله زمینی قریب‌الوقوع این کشور به جنوب لبنان خبر داده بودند.

۰۲:۰۳

شنیده شدن صدای انفجار در حومه جنوبی بیروت

ساعتی پس از هشدار اسرائیل درباره تخلیه فوری ساکنان چند ساختمان در ضاحیه بیروت، رسانه‌ها از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه خبر می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام امنیتی لبنان از «شش یا هفت» حمله هوایی اسرائیل به این منطقه در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه گزارش داده است.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز از شعله‌های آتش در این منطقه و ستون‌های دود خبر داده است.

۰۱:۴۹

«رهگیری دو موشک شلیک شده» به سمت پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد

خبرگزاری رویترز از حمله راکتی به سوی پایگاه نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد در شامگاه دوشنبه خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از دو مقام نظامی عراق گزارش داد که دست‌کم دو موشک کاتیوشا به سوی این پایگاه شلیک شده بودند اما پدافند هوایی آنها را رهگیری کرد.

پیشتر برخی رسانه‌ها از حمله موشکی به «پایگاه ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داده بودند.

در همین حال وزارت حمل و نقل عراق برخی گزارش‌ها درباره اختلال در پروازهای فرودگاه بغداد را تکذیب کرد و به خبرگزاری دولتی این کشور گفت وضعیت در فرودگاه بغداد «بسیار عادی پیش می‌رود».

۰۰:۱۹

گزارش وال‌استریت جورنال از «حملات کوچک هدفمند» اسرائیل به جنوب لبنان

روزنامه وال‌استریت جورنال به نقل از یک مقام ارشد نظامی سابق اسرائیل، گزارش داد که حمله زمینی اسرائیل به لبنان قریب‌الوقوع است.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع مطلع گزارش داد که نیروهای ویژه اسرائیل اخیرا در حال انجام «حملات کوچک و هدفمند» به جنوب لبنان و همچنین جمع‌آوری اطلاعات پیش از حمله زمینی گسترده‌تر بوده‌اند.

۰۰:۰۳

ارتش اسرائیل خواستار فاصله گرفتن غیرنظامیان از سه ساختمان در ضاحیه شد

آویخای ادرعی، سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل، از غیرنظامیان خواست که فورا از اطراف سه ساختمان در حومه جنوبی بیروت، معروف به ضاحیه، دور شوند.

این ساختمان‌ها در سه منطقه اللیکی، برج‌البراجنه و حاره حریک هستند.

دو روز پیش نیز ارتش اسرائیل دو بار پس از انتشار هشدارهای مشابه، ساختمان‌هایی را در ضاحیه هدف حملات هوایی قرار داد.

۲۳:۵۹ ۹.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل هنوز آغاز حمله زمینی به لبنان را رسما اعلام نکرده است

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، با اشاره به «گزارش ها و شایعات درباره فعالیت ارتش در مرز لبنان» از رسانه‌های این کشور خواست که تنها گزارش‌های رسمی را منتشر کنند.

در ساعات اخیر برخی چهره‌های سیاسی اسرائیل به طور تلویحی از حمله قریب‌الوقوع زمینی به لبنان سخن گفته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG