لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳
نمایی از خسارت وارد شده به پایگاه هوایی «نواتیم» اسرائیل بر اثر حمله موشکی ایران
نمایی از خسارت وارد شده به پایگاه هوایی «نواتیم» اسرائیل بر اثر حمله موشکی ایران

زنده حمله ایران به پایگاه هوایی اسرائیل خسارت زده؛ دو تن از نزدیکان نصرالله کشته شدند

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • حملات ارتش اسرائیل به لبنان و درگیری نیروهای آن با شبه‌نظامیان حزب‌الله ادامه دارد
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی آمریکا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود
  • جو بایدن می‌گوید از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
  • تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی «نواتیم» اسرائیل بر اثر حملات موشکی ایران آسیب دیده است
  • یک مقام سیاسی اسرائیل در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران، از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گاز ایران سخن گفت
  • فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که خاک ایران را ترک کنند
  • پروازهای فرودگاه مهرآباد تهران از سر گرفته شد

۱۶:۰۸ ۱۰.۷.۱۴۰۳

پیامدهای عملیات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان در گفتگو با حسین آرین

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که از بامداد سه‌شنبه عملیات زمینی هدفمند و محدودی را علیه مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان آغاز کرده است.

عملیات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان چه پیامدهایی دارد و اگر طولانی شود حزب‌الله چه واکنشی به آن خواهد داشت؟ این پرسش‌ها را از حسین آرین،‌ کارشناس نظامی ساکن بریتانیا، پرسیدیم.

پیامدهای عملیات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان در گفتگو با حسین آرین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:53 0:00
لینک مستقیم

۱۶:۰۶ ۱۰.۷.۱۴۰۳

واکنش روسیه و چین به عملیات زمینی اسرائیل در لبنان

روسیه روز سه‌شنبه از اسرائیل خواست نیروهای خود را از خاک لبنان بیرون بکشد و هشدار داد حملات اسرائیل باعث تنش و خشونت بیشتر در خاورمیانه می‌شود.

وزارت خارجه روسیه همچنین حمله زمینی اسرائیل به لبنان را «قویا محکوم کرد».

وزارت خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با «تعدی به حق حاکمیت،‌ امنیت و تمامیت ارضی لبنان» مخالف است.

در این بیانیه آمده پکن از وضعیت فعلی که بین اسرائیل و لبنان رخ داده و افزایش تنش‌های ناشی از اقدامات نظامی، «عمیقا نگران» است و از اسرائیل خواست برای رفع تنش اقدام کند.

ارتش اسرائیل عملیات زمینی خود در لبنان را از دوشنبه‌شب آغاز کرد و می‌گوید طی روز سه‌شنبه، درگیری‌های شدیدی بین چتربازان و تکاوران اسرائیلی با نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان رخ داده است.

۱۳:۱۸ ۱۰.۷.۱۴۰۳

گروه حزب‌الله لبنان مدعی شد که پایگاه نظامی اسرائیل نزدیک تل‌آویو را هدف قرار داده است.

حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه اعلام کرد که پایگاه اطلاعات نظامی اسرائیل در گلیلوت نزدیک تل‌آویو را هدف قرار داده است. این گروه تحت حمایت ایران در بیانیه‌ای گفت: «چندین راکت فادی ۴ به سوی پایگاه گللوت که واحد ۸۲۰۰ اطلاعات نظامی و دفتر مرکزی موساد در حومه تل‌آویو در آن قرار دارند، شلیک شده است.»

۱۳:۱۷ ۱۰.۷.۱۴۰۳

به گفته منابع لبنانی، در حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان فلسطینی عین الحلوه در نزدیکی شهر ساحلی صیدا، شش نفر کشته شده‌اند.

منابع امنیتی لبنان اعلام کردند که هدف این حمله منیر مقدح، از فرماندهان فلسطینی، بود اما او از این حمله جان سالم به در برده است. ارتش اسرائیل هنوز در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است.

۱۳:۱۳ ۱۰.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل از ساکنان بیش از ۲۰ ناحیه در لبنان خواست تا فوراً محل را تخلیه کنند

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه از ساکنان بیش از ۲۰ ناحیه در جنوب لبنان خواسته است تا بلافاصله منطقه را ترک کنند.

منابع ارتش اسرائیل گفته‌اند که این هشدار مربوط به حدود ۳۰ دهکده در این نواحی می‌شود که ارتش اسرائیل خواستار جابه‌جایی فوری ساکنان آنها به پشت رود «الاولی» است تا در تبادل آتش «و استفاده حزب‌الله از ساکنان به عنوان سپر انسانی» آسیب نبینند.

این در حالی است که نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان روز سه‌شنبه هشدار داد که هرگونه عبور از مرز به معنای نقض حاکمیت لبنان خواهد بود.

از سویی دیگر، وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت که «عملیات زمینی اسرائیل در لبنان، تلاشی غیرقانونی برای اشغال است که حاکمیت ارضی لبنان را نقض می‌کند و این عملیات باید فوراً متوقف شود و اسرائیل از لبنان عقب‌نشینی کند.»

چتربازان، تکاوران و یگان‌های زرهی اسرائیل در آغاز تهاجم زمینی به جنوب لبنان، حملاتی را انجام دادند که به درگیری‌های شدید با شبه‌نظامیان حزب‌الله منجر شده است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود نوشت که این حمله اسرائیل امنیت و ثبات کشورهای منطقه را نیز تهدید می‌کند و «احتمال زیادی» وجود دارد که موج جدیدی از مهاجران از این درگیری‌ها شکل بگیرد. این وزارتخانه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا «اقدامات لازم» را بر اساس قوانین بین‌المللی انجام دهد.

۱۲:۱۰ ۱۰.۷.۱۴۰۳

نیاز به صدها میلیون دلار کمک به آوارگان لبنانی

آژانس سازمان ملل متحد اعلام کرد که به دنبال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای کمک به آوارگان لبنانی است.

نخست‌وزیر لبنان و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در لبنان روز سه‌شنبه اعلام کردند که فراخوانی فوری برای جمع‌آوری ۴۲۶ میلیون دلار برای بسیج منابع فوری برای غیرنظامیان آسیب‌دیده از تشدید درگیری‌ها و بحران انسانی ناشی از آن در لبنان، آغاز کرده‌اند.

۱۱:۴۱ ۱۰.۷.۱۴۰۳

نامور حقیقی: ایران تا حدود زیادی بازی با کارت حزب‌الله را از دست داده است

در میانه تشدید نگرانی‌ها در خاورمیانه و غرب از عواقب گسترش بحران نظامی میان اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان پس از کشته شدن دبیرکل مهم‌ترین بازوی نیابتی جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران به لبنان نیست.

کشته شدن حسن نصرالله بعد از سفر مسعود پزشکیان، ‌رئیس‌جمهور اسلامی ایران، به نیویورک و رایزنی‌های او و دیگر مقامات ایرانی با مقامات غربی صورت گرفت. ایران چه گزینه‌هایی دارد و سیاست‌بازدارندگی ایران در شرایط فعلی چه معنی می‌دهد؟

این پرسش‌ها را از علیرضا نامور حقیقی، تحلیلگر سیاسی ساکن کانادا، پرسیدیم.

گزینه‌های ایران در بحران لبنان در گفتگو با نامور حقیقی، تحلیلگر سیاسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:07 0:00
لینک مستقیم

۱۱:۳۸ ۱۰.۷.۱۴۰۳

درگیری‌های شدید در جنوب لبنان

بر اساس گزارش رویترز، ارتش اسرائیل اعلام کرده که طی روز سه‌شنبه، درگیری‌های شدیدی بین چتربازان و تکاوران اسرائیلی با نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان رخ داده است.

این عملیات از شب دوشنبه آغاز شده و شامل نیروهای ویژه‌ای بوده که دو هفته قبل از نوار غزه به جبهه شمالی منتقل شده بودند.

ارتش اسرائیل همچنین گفته که نیروهای زمینی با پشتیبانی نیروی هوایی و توپخانه، عملیات «محدود، محلی و هدفمند» را در روستاهای جنوب لبنان انجام داده‌اند که تهدیدی مستقیم برای جوامع شمالی اسرائیل به حساب می‌آیند.

به گفته دو منبع امنیتی لبنانی، یگان‌های اسرائیلی شبانه برای انجام عملیات شناسایی و تجسسی وارد لبنان شده‌اند. در مقابل، حزب‌الله اعلام کرده که با حملات موشکی و توپخانه‌ای به مواضع نیروهای اسرائیلی در داخل اسرائیل پاسخ داده است.

حملات هوایی اسرائیل به لبنان همچنان ادامه دارد و طبق گفته مقامات لبنانی، تاکنون این حملات باعث کشته شدن «حدود هزار نفر و آواره شدن یک میلیون نفر» شده است.

۱۱:۰۰ ۱۰.۷.۱۴۰۳

ادعای حوثی‌ها: به مقر ارتش اسرائیل در تل‌آویو حمله پهپادی کردیم

سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن ادعا کرد که مقر ارتش اسرائیل در تل‌آویو را با پهپاد هدف حمله قرار داده است.

این ادعا پس از آن مطرح می‌شود که ارتش اسرائیل، یکشنبه هشتم مهر، اعلام کرد در پاسخ به حمله موشکی اخیر حوثی‌ها به این کشور، به مواضع آنها در بندر حُدیده یمن حمله کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، در این حمله نیروگاه و زیرساخت‌هایی هدف قرار گرفتند که حوثی‌ها از طریق آنها سلاح‌های ایرانی را به منطقه منتقل می‌کنند یا برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار می‌دهند.

شیعیان حوثی در یمن از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند و از آغاز جنگ غزه به‌شماری از کشتی‌های تجاری حمله کرده‌اند.

در همین حال سازمان امنیت و تجارت دریایی بریتانیا که زیر نظر نیروی دریایی این کشور فعالیت می‌کند نیز از حمله به یک کشتی تجاری در سواحل یمن خبر داد.

بر اساس این گزارش، این کشتی در ۶۴ مایلی بندر حدیدهٔ یمن و توسط یک پهپاد بدون سرنشین هدف حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز با این حال نوشته که به سرنشینان این کشتی آسیبی وارد نشده و آنها به محلی امن منتقل شده‌اند.

۱۰:۱۲ ۱۰.۷.۱۴۰۳

تعداد نظامیان آمریکا در منطقه به ۴۳ هزار نفر افزایش می‌یابد

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون
سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون

ایالات متحده اعلام کرد برای تقویت امنیت و دفاع احتمالی از اسرائیل، چند هزار نیروی دیگر را به خاورمیانه اعزام می‌کند. این اعلام پنتاگون پس از آن صورت می‌گیرد که اسرائیل حملات محدودی را از مرز به لبنان آغاز کرده است.

با اضافه شدن این نیروها، تعداد کل سربازان آمریکایی در منطقه به ۴۳ هزار نفر خواهد رسید.

سخنگوی پنتاگون، سابرینا سینگ، به خبرنگاران گفت که افزایش حضور نظامی شامل چندین اسکادران جنگنده و هواپیمای تهاجمی خواهد بود.

پرسنل اضافی شامل اسکادران‌های جنگنده‌های اف-۱۵ای، اف-۱۶ و اف-۲۲ و هواپیماهای تهاجمی اِی-۱۰ و پرسنل مورد نیاز برای پشتیبانی از آنها می‌شود. قرار بود این جت‌ها به صورت چرخشی جایگزین اسکادران‌های موجود شوند. در عوض، هم اسکادران‌های موجود و هم اسکادران‌های جدید در جای خود باقی خواهند ماند تا قدرت هوایی موجود را دو برابر کنند.

روز یکشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که به‌طور موقت گروه ضربتی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و جناح هوایی آن را در منطقه تمدید می‌کند. یک مقام آمریکایی گفت که این تمدید حدود یک ماه خواهد بود.

یک ناو هواپیمابر دیگر یعنی یواس‌اس هری اس ترومن، هفته گذشته ویرجینیا را ترک کرد و در حال حرکت به سمت دریای مدیترانه است تا حضور دو ناو آمریکایی در منطقه‌ای وسیع‌تر را تسهیل کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG