لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷
تصویری از حملات هوایی اسرائیل به بیروت
تصویری از حملات هوایی اسرائیل به بیروت

زنده اسرائیل مرکز بیروت را هدف قرار داد؛مخالفت بایدن با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران

خلاصه رویدادها:

  • ارتش اسرائیل: ایران ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک کرد
  • جو بایدن می‌گوید از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
  • نماینده اسرائیل در سازمان ملل: ایران منتظر «پاسخ شدید» باشد
  • مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حمله موشکی ایران عواقبی وخیم خواهد داشت
  • یک مقام سیاسی اسرائیل از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گار ایران سخن گفت
  • فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که ایران را ترک کنند
  • نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند»
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود

۰۲:۵۲ ۱۱.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل می‌گوید به حملات خود در خاورمیانه ادامه خواهد داد

به دنبال حملات موشکی ایران به اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه دهم مهر، ارتش اسرائیل خاطرنشان ساخت که نیروی هوایی این کشور به حملات خود در سراسر خاورمیانه ادامه خواهد داد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه گفت: «نیروی هوایی به عملیات خود کاملا ادامه می‌دهد و امشب نیز به حملات قدرتمند خود در خاورمیانه ادامه خواهد داد، همانطور که در طول سال گذشته چنین کرده است.»

وی ضمن تاکید بر اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران و گفت که تهران با اقدامات خود خاورمیانه را به سمت تشدید تنش‌ها سوق می‌دهد.

۰۲:۴۴ ۱۱.۷.۱۴۰۳

اطلاعیه دوم سپاه پاسداران: ۹۰ درصد موشک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است

سپاه پاسداران در دومین اطلاعیه خود که متعاقب حمله موشکی به اسرائیل منتشر کرده است، مدعی شد که ۹۰ درصد موشک‌ها «با موفقیت به اهداف اصابت کرده است».

این اطلاعیه بدون بیان جزییات می‌گوید که سپاه پاسداران در حمله شامگاه سه‌شنبه خود به اسرائیل «برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری و مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت» را مورد هدف قرار داده است.

اطلاعیه یادشده با اشاره به سامانه دفاعی موسوم به «گنبد آهنین» می‌گوید: «علی‌رغم اینکه این منطقه با پیشرفترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی وعملیاتی جمهوری اسلامی به وحشت افتاده است.»

سپاه پاسداران در نهایت ضمن تاکید بر این که عملیات شامگاه سه‌شنبه «در چهارچوب حق دفاع مشروع و بر اساس قوانین بین‌المللی انجام گرفته است» نسبت به واکنش تلافی‌جویانه اسرائیل هشدار داده و گفته که پاسخ بعدی ایران «پشیمان‌کننده» خواهد بود.

۰۲:۳۴ ۱۱.۷.۱۴۰۳

۰۲:۳۰ ۱۱.۷.۱۴۰۳

پیام عبری صفحه خامنه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس

همزمان با حمله موشکی سپاه پاسداران علیه اسرائیل، حساب کاربری علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار پستی به زبان عبری وعده حملات شدیدتر نیروهای متحد ایران به اسرائیل را داد.

این پست ظاهرا بازنشر سخنان قدیمی آقای خامنه‌ای است که تاکید کرده «ضربات جبهه مقاومت» بر پیکر، به گفته او، «فرسوده و رو به زوال» اسرائیل «کوبنده‌تر» خواهد شد.

۰۲:۱۴ ۱۱.۷.۱۴۰۳

وزیر دفاع بریتانیا: نیروهای بریتانیایی نقش خود را ایفا کردند

وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور در جریان حمله موشکی ایران به اسرائیل «نقش خود را ایفا کردند».

جان هیلی در بیانیه‌ای که شامگاه سه‌شنبه دهم مهر ماه متعاقب حمله موشکی ایران به اسرائیل منتشر شده است گفت که او این حمله را «کاملا محکوم می‌کند».

وی سپس بدون اشاره به جزئیات عنوان کرد که «نیروهای بریتانیایی در این شامگاه نقش خود را برای ممانعت از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه ایفا کردند».

آقای هیلی افزود: «من از تمام نیروهای بریتانیایی که در این عملیات مشارکت داشتند به خاطر شهامت و حرفه‌ای‌گری آنها تشکر می‌کنم.»

جان هیلی در نهایت خاطرنشان ساخته که بریتانیا از «حق اسرائیل برای دفاع از کشور و مردم خود در برابر تهدیدها کاملا دفاع می‌کند».

پیش از این ایالات متحده اعلام کرده بود که شماری از موشک‌های ایرانی را رهگیری و منهدم کرده است.

۰۱:۳۷ ۱۱.۷.۱۴۰۳

وزارت خارجه ایران حملات موشکی به اسرائیل را در راستای «حق ذاتی دفاع مشروع» دانست

وزارت خارجه ایران حملات موشکی تهران علیه اسرائیل را «حق ذاتی» برای «دفاع مشروع از کشور» توصیف کرد.

در بیانیه این وزارتخانه که شامگاه دهم مهرماه منتشر شد، آمده است که عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای «اجرای حق ذاتی دفاع مشروع، مصرح در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، و در پاسخ به اقدامات اسرائیل در تعرض به حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران» صورت گرفته است.

این بیانیه با اشاره به کشته‌شدن رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران که مهمان رسمی دولت ایران بود و همچنین کشته شدن دبیرکل حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان فرمانده ارشد ایرانی در بیروت، تاکید می‌کند که ایران تنها اهداف و تاسیسات نظامی و امنیتی اسرائیل را هدف حمله موشکی دفاعی خود قرار داده است.

۰۱:۲۱ ۱۱.۷.۱۴۰۳

وزیر دفاع ایران می‌گوید حمله موشکی به اسرائیل «طراحی پیچیده‌ای» داشت

امیر عزیز نصیرزاده ، وزیر دفاع ایران، در گفت‌وگویی تلویزیونی حمله موشکی به اسرائیل را حاصل «مطالبه»‌ مردم از نیروهای مسلح برای پاسخگویی به اسرائیل پس از کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران عنوان کرد.

آقای نصیرزاده با «موفق» نامیدن این عملیات گفت که حملات شامگاه سه‌شنبه طراحی «پیچیده‌ای» داشت و در آن از تولیدات موشکی «متنوع و متناسب» با سامانه‌های پدافند اسرائیل استفاده شد.

وزیر دفاع این حملات علیه اسرائیل را «مشروع و منطبق با قوانین بین‌المللی» دانست و به اسرائیل هشدار داد که ایران در آینده می‌تواند از «پیشرفته‌ترین» سلاح‌هایی که در اختیار دارد استفاده کند.

۰۱:۰۹ ۱۱.۷.۱۴۰۳

۰۰:۵۸ ۱۱.۷.۱۴۰۳

واکنش سناتورهای آمریکایی به حملات موشکی ایران به اسرائیل

سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی، خواستار واکنش « قاطع» ایالات متحده به حمله موشکی ایران به اسرائیل شد.

گراهام در بیانیه‌ای گفت: «حمله موشکی به اسرائیل باید نقطه شکست باشد و من از دولت بایدن می‌خواهم که با هماهنگی اسرائیل واکنشی قاطع نشان دهد و از ظرفیت‌های تهران در صنعت نفت آغاز کند.»

سناتور مارک روبیو سناتور ایالت فلوریدا هم حمله ایران به اسرائیل یک «اشتباه محاسباتی بسیار خطرناک» نامید و گفت که اسرائیل می‌تواند مستقیماً حکومت ایران را هدف قرار دهد و صدمات شدیدی به آن وارد کند.

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه تاکید کرد که در آینده احتمالا شاهد واکنش اسرائیل به این حملات خواهیم بود.

سناتور جونی ارنست از ایالت آیووا هم حمله موشکی دهم مهر ماه تهران را نتیجه سالها «مماشات»‌ دولت بایدن با حکومت ایران دانسته است.

مشابه این اظهارات را پته ریکتز سناتور ایالت نبراسکا نیز عنوان کرده است. او با اشاره به اینکه ایران تنها شعار «مرگ بر اسرائیل» سر نمی دهد و شعار «مرگ بر آمریکا» هم سر می‌دهد، حمله تهران به اسرائیل را حاصل «اهمال‌کاری» دولت بایدن در قبال ایران دانست و خواستار حمایت قاطع واشینگتن از اسرائیل شد.

همچنین مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به اینکه مجلس نمایندگان در جریان حملات ایران به اسرائیل قرار گرفته از مردم آمریکا خواست که برای اسرائیل دعا کنند.

۰۰:۴۹ ۱۱.۷.۱۴۰۳

کامالا هریس: ایران نیروی خطرناک و بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است

کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، گفت که از فرمان جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای رهگیری موشک‌های ایرانی کاملا حمایت می‌کند.

خانم هریس شامگاه سه‌شنبه متعاقب حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت: «برایم روشن است که ایران یک نیروی خطرناک و بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است.»

وی افزود: «من همواره تلاش می‌کنم اطمینان یابم که اسرائیل از توانایی دفاع از خود در برابر ایران و شبه‌نظامیان تروریست مورد حمایت ایران برخوردار باشد.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG