لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸
بقایای موشک بالستیک ایران در صحرای نزدیکی شهر عراد در جنوب اسرائیل
بقایای موشک بالستیک ایران در صحرای نزدیکی شهر عراد در جنوب اسرائیل

زنده مخالفت بایدن با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران؛ پزشکیان: به دنبال جنگ نیستیم

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • ارتش اسرائیل: ایران ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک کرد
  • جو بایدن می‌گوید از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
  • نماینده اسرائیل در سازمان ملل: ایران منتظر «پاسخ شدید» باشد
  • مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حمله موشکی ایران عواقبی وخیم خواهد داشت
  • یک مقام سیاسی اسرائیل از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گار ایران سخن گفت
  • فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که ایران را ترک کنند
  • نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند»
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود

۰۹:۵۷

لغو تمام پروازها در سراسر ایران تمدید شد

خبرگزاری تسنیم خبر می‌دهد که لغو تمام پروازها در سراسر کشور تا ساعت ۵ صبح فردا پنج‌شنبه ۱۲ مهر تمدید شده است.

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت که این تصمیم «برای حفظ ایمنی پروازها» و به دلیل «شرایط منطقه» گرفته شده است.

چندین خط هوایی فعال در خلیج فارس نیز، به دنبال حمله ایران به اسرائیل، مسیرهای پروازی خود را برای حفظ امنیت مسافران تغییر داده‌اند.

روز چهارشنبه هواپیمایی‌های امارات (به عراق، ایران، اردن)، قطر (به عراق، ایران)، فلای‌دبی (به اردن، عراق، اسرائیل، ایران) از لغو پروازهای خود در این مسیرها خبر دادند.

شرکت‌های هواپیمایی الاتحاد و کویت نیز از تغییر مسیر پروازهای خود در منطقه خبر داده‌اند.

۰۹:۲۲

تنها کشته از ۲۰۰ موشک بالستیک شلیک‌شده ایران به اسرائیل که بود؟

فرد کشته‌شده بر اثر فرود لاشه یک موشک ایرانی، سامح الاصلی، کارگر ۳۸ ساله فلسطینی اصالتاً اهل غزه و ساکن منطقه جبالیا در شمال غزه بود. او که سه فرزند داشت، یکی از هزاران کارگر اهل غزه بود که تا پیش از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، از سوی نهادهای امنیتی اسرائیل برای کار در این کشور مجوز گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها و تایمز اسرائیل، با شروع جنگ غزه، سامح الاصلی گرفتار شد و چون نتوانست به غزه بازگردد، در یک سال اخیر در کرانه باختری زندگی کرد. او در یک سال گذشته خانواده خود را ندید.

حسین حمایل، شهردار اریحا گفت سامح الاصلی ساکن دهکده نعیمه در حومه اریحا کشته شده و ۴ فلسطینی دیگر نیز در این روستا بر اثر اصابت همان موشک ایران زخمی شدند.

در حمله ۲۷ فروردین ایران به اسرائیل با ۳۱۳ پرتابه، تنها یک دختر ۷ ساله از اعراب بادیه‌نشین مسلمان در اسرائیل از ناحیه سر زخمی شد. این دختر در بیمارستان‌های اسرائیلی با گذراندن چند عمل جراحی مغزی، بهبود یافت.

۰۸:۴۵

دانمارک از وقوع دو انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ خبر داد

پلیس دانمارک روز چهارشنبه، ۱۱ مهر اعلام کرد که در حال بررسی دو انفجار در مجاورت سفارت اسرائیل در شهر کپنهاگ است.

آن‌طور که در بیانیه‌ پلیس آمده، این انفجارها هیچ تلفاتی نداشته است.

این خبر یک روز پس از حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل منتشر می‌شود.

جمهوری اسلامی سه‌شنبه شب، در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی پیشین حماس، در تهران، و کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در جریان حملهٔ اخیر اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله در جنوب لبنان، ۱۸۰ موشک بالستیک به سوی این کشور شلیک کرد.

۰۶:۴۹

سی‌ان‌ان: ایران مقر موساد و پایگاه‌های هوایی نواتیم و تل نوف را هدف قرار داده است

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید از بررسی ویدیوهای منتشرشده از حمله موشکی ایران به اسرائیل چنین برمی‌آید که سپاه پاسداران دست‌کم سه نقطه را هدف قرار داده‌است.

این گزارش توضیح می‌دهد که اگرچه هنوز نمی‌توان گفت که این حملات تا چه حد خسارت بر جای گذاشته و برآورد این امر نیازمند تصاویر ماهواره‌ای و نور روز است، اما از تحلیل ویدیوها می‌توان دریافت که ایران چه نقاطی را هدف قرار داده است.

به گفته سی‌ان‌ان، از میان ۱۸۰ فروند موشکی که ارتش اسرائیل می‌گوید ایران در شامگاه سه‌شنبه شلیک کرده،بخش عمده آن یا به مقرهای موساد، پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه هوایی تل نوف اصابت کرده یا به نزدیکی آنها.

این گزارش بر اساس ویدیوها عنوان می‌کند که دست‌کم دو فروند موشک در نزدیکی مقر موساد در محله گیلوت تل‌آویو که منطقه‌ای پرجمعیت با شمار بسیاری ساختمان‌های مسکونی و تجاری است، فرود آمدند.

سی‌ان‌ان می‌گوید، ویدیوها همچنین نشان می‌دهد که شمار قابل توجهی از موشک‌های ایرانی به پایگاه هوایی نواتیم در بیابان نگب اصابت کرده‌اند. این پایگاه در حمله پیشین ایران به اسرائیل در اواخر فرودین ماه نیز مورد هدف قرار گرفته بود، اگرچه ارتش اسرائیل آن زمان خسارات وارده را جزیی دانست.

سی‌ان‌ان همچنین بر اساس یک ویدیوی دیگر می‌افزاید که چندین موشک ایرانی نیز به پایگاه تل نوف، واقع در ۱۵ مایلی تل‌آویو اصابت کرده است.

۰۵:۳۸

امانوئل مکرون حمله ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کرد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، حمله موشکی ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کرد و با تاکید بر حفاظت از امنیت اسرائیل گفت که فرانسه تمام منابع نظامی خود در خاورمیانه را بسیج کرده است.

بر اساس اطلاعیه دفتر رئیس جمهوری فرانسه، آقای مکرون تصریح کرده که حزب‌الله لبنان باید «اقدامات تروریستی» خود علیه اسرائیل و مردم آن را متوقف کند.

مکرون همچنین خواستار اعاده حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

۰۵:۳۰

۰۵:۲۹

بایدن حمله موشکی ایران به اسرائیل را «بی‌اثر» دانست

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که از اقدامات دفاعی اسرائیل در برابر ایران کاملاً حمایت می‌کند.

به گفته آقای بایدن، نیروهای آمریکایی در حملات روز سه‌شنبه به طور «فعالانه» از عملیات دفاعی اسرائیل در برابر حملات موشکی ایران پشتیبانی کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با «وقیحانه» خواندن حملات ایران گفت: «بنظر می‌رسد این حمله شکست خورده و بی‌اثر‌ بوده‌ است.»

آقای بایدن گفت که «شکست این حملات» را گواهی بر توانایی نظامی اسرائیل و ارتش آمریکا و برنامه‌ریزی فشرده دو کشور در پیش‌بینی این حملات می‌داند و افزود که اعضای دولت او در تمام طول روز در تماس مدام با رهبران اسرائیل بوده‌‌اند.

۰۴:۱۸

ایران می‌گوید حملاتش به اسرائیل پایان یافته است

وزیر خارجه ایران ساعاتی پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل اعلام کرد که اقدامات تهران خاتمه یافته است.

عباس عراقچی شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس حمله تهران علیه اسرائيل را «دفاع از حق مشروع ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل» توصیف کرد و گفت که ایران «منحصرا» پایگاه‌های نظامی و امنیتی را که به گفته او مسئول نسل‌کشی در غزه و لبنان هستند هدف قرار داده است.

وی در ادامه این نوشته عنوان کرد: «اقدام ما به پایان رسیده است مگر آن که رژیم اسرائیلی بخواهد واکنش‌های بیشتری را از سوی ما شاهد باشد.»

آقای عراقچی سپس به اسرائیل هشدار داد که در این صورت پاسخ ایران «محکم‌تر و با قدرت بیشتری خواهد بود».

۰۴:۰۷

۰۴:۰۶

هشدار سپاه پاسداران به شهروندان ایران درباره «حمایت» از اسرائیل در فضای مجازی

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به هر گونه فعالیتی در فضای مجازی که حمایت از اسرائیل تلقی شود هشدار داد و آن را «جرم» توصیف کرد.

این نهاد امنیتی در اطلاعیه‌ای که بامداد چهارشنبه ۱۱ مهرماه منتشر شد از مردم خواسته است که در صورت مشاهده هرگونه فعالیت در حمایت از اسرائیل در فضای مجازی، اطلاعات و مشخصات صفحه مذکور و گردانندگان آن را به وب‌سایت «گرداب»، ارگان رسمی فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران، اطلاع دهند.

این اطلاعیه تاکید می‌کند که طبق مواد ۶، ۷ و ۸ قانون «مقابله با اقدامات اسرائیل علیه صلح و امنیت»، با مجرمین برخورد قاطع خواهد شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG