لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰
بقایای موشک بالستیک ایران در صحرای نزدیکی شهر عراد در جنوب اسرائیل
بقایای موشک بالستیک ایران در صحرای نزدیکی شهر عراد در جنوب اسرائیل

زنده مخالفت بایدن با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران؛ پزشکیان: به دنبال جنگ نیستیم

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • ارتش اسرائیل: ایران ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک کرد
  • جو بایدن می‌گوید از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
  • نماینده اسرائیل در سازمان ملل: ایران منتظر «پاسخ شدید» باشد
  • مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حمله موشکی ایران عواقبی وخیم خواهد داشت
  • یک مقام سیاسی اسرائیل از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گار ایران سخن گفت
  • فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که ایران را ترک کنند
  • نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند»
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود

۱۱:۵۱

عراقچی: به‌ آمریکا از طریق سوئیس پیام دادیم که مداخله نکند

وزیر خارجه ایران می‌گوید ایران همان شبِ حملهٔ موشکی به اسرائیل، از طریق سفارت سوئیس در تهران هشداری به آمریکا داد که خودشان را «کنار بکشند و دخالت نداشته باشند، وگرنه با پاسخ سخت ایران مواجه خواهند شد.»

عباس عراقچی، روز چهارشنبه، ۱۱ مهر در یک گفتگوی تلویزیونی، همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «گفته شده ایران قبل از حمله به آمریکا اطلاع داده»، افزود: «خیر، تأیید نمی‌کنم.»

او گفت: «اولاً تبادل پیام به معنی هماهنگی نیست. هیچ تبادل پیامی صورت نگرفته ولی به صورت منطقی بعد از حمله لازم است هشدارهای خود را به همه طرف‌ها از جمله آمریکایی‌ها بدهیم و این کار انجام شده است.»

۱۱:۲۴

اردن به رهگیری موشک‌های ایران «کمک کرد»

به گزارش روزنامه هاآرتص و شبکه سی‌ان‌ان در روز ۱۱ مهر، نیروی هوایی اردن در رهگیری شماری از موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۱۰ مهر به سوی اسرائیل شلیک کرد، سهیم بود.

هاآرتص به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت غیر از اردن، کشورهای دیگری در خاورمیانه در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده فعال بودند اما این یک موضوع حساس است و آن‌ها نمی‌خواهند از این همکاری سخنی بگویند.

اسرائیل ظاهراً به دلیل روابط حساس خود با دولت‌های منطقه، جزئیات بیشتری در مورد یاری اردن و سایر کشورهای خاورمیانه به مقابله با دومین حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل ارائه نکرده است.

مقامات اردنی اما در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان همکاری کشورشان با رهگیری شماری از موشک‌های ایرانی را بدون ارائه جزئیات تأیید کردند.

اردن پس از حمله ایران در ۲۷ فروردین هم در تأیید کمک خود به رهگیری پرتابه‌های ایران تأکید کرد که اجازه نخواهد داد از آسمان کشورش برای تسویه حساب با کشورهای دیگر استفاده شود.

در همین حال سخنگوی دولت اردن اعلام کرد قطعاتی از موشک‌های ایران که روز سه‌شنبه به سوی اسرائیل پرتاب شد، در این کشور سقوط کرد و منجر به زخمی‌شدن سه نفر شد.

خبرگزاری اردن (پترا) به نقل از محمد مومنی، نوشته که این قطعات در مناطق مختلف پادشاهی اردن سقوط کردند. بر اساس گزارش‌های منابع بیمارستانی، جراحات سه فرد آسیب‌دیده، سطحی است.

با این حال، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، هفته گذشته در سفر به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدار کوتاهی با مسعود پزشکیان داشت.

اسرائیل در حمله ایران در اواخر فروردین، از عربستان سعودی نیز برای کمک اطلاعاتی که به رهگیری‌ها کمک کرده بود، تقدیر کرد.

۱۱:۰۳

افزایش قیمت ارز و طلا در ایران ادامه دارد و در این رابطه یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران چهارشنبه گفت که افزایش قیمت ارزها مانند دلار «تنها به حمله ایران به اسرائیل مرتبط است.»

بیشتر در این مورد:

۱۱:۰۰

گفتگوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل با فرمانده سنتکام پس از حملات موشکی ایران

در پی رهگیری موشک‌های بالیستیک شلیک‌شده از ایران در شامگاه ۱۰ مهر توسط اسرائیل و با یاری آمریکا، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با فرمانده سنتکام، نیروهای مرکزی آمریکا، گفت‌وگو کرده است.

به گزارش یدیعوت آحرونوت، سرلشکر هرتسی هالوی در گفت‌وگو با ژنرال مایکل اریک کوریلا در خصوص ادامه هماهنگی دو کشور در مقابله با مخاطرات منطقه رایزنی کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است ارتش‌های دو کشور «چند روز قبل، حین و پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، با هم در دفاع و همکاری کار کردند».

وزیر دفاع آمریکا نیز بامداد سه‌شنبه گفت نیروهای آمریکا در خاورمیانه «موشک‌های زیادی» را رهگیری کردند. لوید آستین افزود: ما به تعهد خود مبنی بر همکاری با اسرائیل و دفاع از اسرائیل عمل کردیم.

او اظهار داشت که آمریکا برای محافظت از سربازان و شرکای خود در خاورمیانه و ارائه پشتیبانی بیشتر برای دفاع از اسرائیل، به نظارت دقیق بر اوضاع و مشورت با متحدان خود ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر «اشتباه بزرگ ایران» که «تاوان آن را خواهد داد»، از آمریکا برای کمک به «کارزار دفاعی» اسرائیل قدردانی کرد.

۱۰:۵۷

علی واعظ: اقدام متقابل اسرائیل به مراتب گسترده‌تر خواهد بود

حمله موشکی بالستیک ایران به خاک اسرائیل در شامگاه ۱۰ مهر برای بسیاری از افراد غافلگیرکننده بود. علی واعظ، مدیر گروه بحران بین‌المللی، در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید که اقدام متقابل اسرائیل به مراتب گسترده‌تر خواهد بود.

علی واعظ: اقدام متقابل اسرائیل به مراتب گسترده‌تر خواهد بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:34 0:00
لینک مستقیم

۱۰:۴۳

شولتز: ایران و حزب‌الله به حملات علیه اسرائیل پایان دهند

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، از جمهوری اسلامی ایران و گروه حزب‌الله لبنان خواست فوراً به حملات خود علیه اسرائیل پایان دهند.

شولتز هشدار داد که اقدامات ایران، شعلهٔ جنگ را به کل منطقه گسترش خواهد داد و جلوی این اقدام باید به هر قیمتی که شده، گرفته شود.

او در عین حال تأکید کرد که آلمان و متحدانش، به تلاش برای ایجاد آتش‌بس ادامه خواهند داد.

۱۰:۲۷

اطلاعات سپاه: هرگونه فعالیت در حمایت از اسرائیل، جرم است

به‌دنبال حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «هرگونه فعالیت در حمایت» از اسرائیل، «جرم» است و با «مجرمان قاطعانه برخورد می‌شود».

این سازمان در اطلاعیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۱ مهر منتشر شده، از شهروندان ایران خواست در صورت مشاهده هرگونه فعالیت در فضای مجازی، در حمایت از اسرائیل که آن را «دولت جعلی» نامیده، اطلاعات را به وب‌سایت‌های مخصوصی ارسال کنند.

۱۰:۲۴

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که پیش از حمله موشکی ایران به اسرائیل «هیچ پیامی با آمریکا مبادله نشده است».

او به تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی گفت: «قبل از حمله هیچ پیامی رد و بدل نشده بود» و افزود که ایران پس از حمله، با آمریکا در ارتباط بوده است.

۱۰:۱۶

باقری: دو ماه بسیار سختی داشتیم

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفت که دو ماه گذشته، «دو ماه بسیار سخت .. برای محور مقاومت بود.»

او افزود که از هنگام کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران «تا درخواست مکرر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مبنی بر این‌که شما خویشتن‌داری کنید تا آتش‌بس را غزه برقرار کنیم، دوره سختی را در خویشتن‌داری پشت سر گذاشتیم.»

او گفته از زمان کشته‌شدن رئیس‌دفتر پیشین سیاسی گروه افراطی حماس در تهران، رهبران غربی به ایران می‌گفتند «شما خویشتن‌داری کنید تا آتش‌بس را غزه برقرار کنیم».

پیش از این نیز مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، در جلسهٔ هیئت دولت گفته بود: «ادعا‌های سران آمریکا و کشور‌های اروپایی نیز که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماماً دروغ بود.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران همچنین مدعی شد که موشک‌های بالستیک شلیک‌شده توسط ایران، «سه پایگاه نظامی هوایی اصلی» اسرائیل، «موساد به عنوان مرکز ترور، پایگاه هوایی نواتیم به عنوان پایگاه هواپیماهای اف‌۳۵، پایگاه هوایی هاتسریم به عنوان پایگاهی که برای ترور» نصرالله مورد استفاده قرار گرفت، «رادارهای راهبردی و همچنین مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم در منطقه پیرامون غزه» را مورد هدف قرار داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز چهارشنبه دربارهٔ حملهٔ موشکی به اسرائیل، مدعی شد که «یک‌بار دیگر اثبات شد دستان بلند ایران به هر نقطه‌ای که اراده کند، می‌رسد.»

۱۰:۱۱

آکسیوس: اسرائیل در روزهای آینده «پاسخی قابل‌توجه» به ایران خواهد داد

وب‌سایت آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داد که اسرائیل در روزهای آینده «پاسخی قابل‌توجه» به حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه ایران خواهد داد.

این گزارش نوشت که این پاسخ می‌تواند شامل حملات به تأسیسات تولید نفت و دیگر سایت‌های استراتژیک در داخل ایران باشد.

در پی شلیک نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک از سوی ایران به سمت اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه، ۱۰ مهر، تهران هشدار داده است که اگر اسرائیل به این حملات واکنش نظامی نشان دهد، ایران دوباره به اسرائیل حمله خواهد کرد.

اسرائیل اعلام کرده در صورت تشدید درگیری‌ها، گزینه‌هایی مانند حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نیز روی میز خواهد بود. به گفته مقامات اسرائیلی، «ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده و هزینه آن را خواهد پرداخت.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG