لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵
بقایای موشک بالستیک ایران در صحرای نزدیکی شهر عراد در جنوب اسرائیل
بقایای موشک بالستیک ایران در صحرای نزدیکی شهر عراد در جنوب اسرائیل

زنده مخالفت بایدن با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران؛ پزشکیان: به دنبال جنگ نیستیم

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • ارتش اسرائیل: ایران ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک کرد
  • جو بایدن می‌گوید از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
  • نماینده اسرائیل در سازمان ملل: ایران منتظر «پاسخ شدید» باشد
  • مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حمله موشکی ایران عواقبی وخیم خواهد داشت
  • یک مقام سیاسی اسرائیل از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گار ایران سخن گفت
  • فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که ایران را ترک کنند
  • نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند»
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود

۱۴:۴۷

برنامه تخلیه شهروندان خارجی از لبنان

کشورهای مختلف برنامه‌های اضطراری خود را برای تخلیه شهروندان از لبنان به دلیل تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان و حمله موشکی ایران به اسرائیل افزایش داده‌اند.

برخی اقدامات کشورها:

- استرالیا: برنامه‌هایی برای تخلیه از طریق دریا دارد و از ۱۵ هزار شهروند خود خواسته است تا زمانی که فرودگاه بیروت باز است، لبنان را ترک کنند.
- بلژیک: از شهروندانش خواسته هرچه زودتر لبنان را ترک کنند.
- چین: بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان چینی توسط دولت تخلیه شده‌اند.
- کانادا: در حال همکاری با استرالیا برای تخلیه شهروندان خود از طریق دریاست.
- قبرس: به عنوان مرکز اصلی تخلیه استفاده خواهد شد.
- فرانسه: هنوز دستور تخلیه صادر نکرده اما برنامه‌های اضطراری دارد و کشتی‌های جنگی در منطقه مستقر کرده است.
- آلمان: کارکنان غیرضروری و افراد آسیب‌پذیر را تخلیه کرده است.
- یونان: از شهروندانش خواسته لبنان را ترک کنند و یک ناوچه برای کمک آماده کرده است.
- ایتالیا: کارکنان دیپلماتیک را کاهش داده و امنیت سفارت را افزایش داده است.
- هلند: هواپیمای نظامی برای تخلیه شهروندان ارسال کرده است.
- لهستان: تعداد کارکنان سفارت را کاهش داده و آماده تخلیه شهروندان است.
- اسپانیا: دو هواپیمای نظامی برای تخلیه شهروندان ارسال خواهد کرد.
- ترکیه: آماده تخلیه شهروندان خود و همکاری با دیگر کشورها است.
- بریتانیا: از شهروندانش خواسته لبنان را فوراً ترک کنند و نیروهای نظامی خود را در قبرس تقویت کرده است.
- ایالات متحده: نیروهایی به قبرس فرستاده و با خطوط هوایی برای افزایش پروازها همکاری می‌کند.

۱۴:۳۹

حزب‌الله لبنان می‌گوید نیروهایش با سربازان اسرائیلی درگیر شده‌اند

حزب‌الله لبنان می‌گوید نیروهایش در یک روستای مرزی با سربازان اسرائیلی که به این روستا «نفوذ» کرده بودند، درگیر شده‌اند.

این گروه شبه نظامی متحد ایران که از سوی آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، پیشتر گفته بود جلوی نفوذ نیروهای اسرائیلی را گرفته است.

گروه حزب‌الله ادعا کرده که درگیری نیروهایش با سربازان اسرائیلی در بخش‌های شرقی «مارون‌الرأس» همچنان ادامه دارد.

۱۴:۲۶

خبرگزاری رویترز تصاویری از موشک‌های بالستیک ایران در آسمان اورشلیم در شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهرماه را منتشر کرده است.
در پی شلیک این موشک‌ها که در تلافی عملیات ارتش اسرائیل علیه متحدان تهران صورت گرفت زنگ خطر در سراسر اسرائیل به صدا درآمد و موجب هجوم اسرائیلی‌ها به پناهگاه‌ها شد.

۱۳:۵۶

اسرائیل ورود دبیرکل سازمان ملل به این کشور را ممنوع کرد

اسرائیل روز چهارشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را به‌دلیل محکوم نکردن حمله موشکی ایران به اسرائیل، «عنصر نامطلوب» اعلام کرد و او را از ورود به کشور منع کرد.

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: «هرکسی که نمی‌تواند به صراحت حمله شنیع ایران به اسرائیل را محکوم کند، شایسته پا گذاشتن در خاک اسرائیل نیست.»

او در ادامه مدعی شد که «این دبیرکل ضد اسرائیلی است که از تروریست‌ها، متجاوزین و قاتلان حمایت می‌کند.»

۱۳:۴۸

گزارش تصویری؛ اسرائیل یک روز پس از حمله موشکی ایران

۱۳:۰۷

بریتانیا و فرانسه اعلام کردند در رهگیری موشک‌های ایرانی نقش داشتند

وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد لندن در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده توسط ایران به اسرائیل، نقش داشته است.

جان هیلی در بیانیه‌ای که سه‌شنبه شب پس از حملهٔ موشکی دست‌کم ۱۸۰ موشک بالستیک جمهوری به اسرائیل منتشر شد، گفت که نیروهای بریتانیایی، نقش خود را در تلاش برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه ایفا کردند.

در این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

وزیر خارجه فرانسه نیز با محکومیت حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل، اظهارات مشابهی همچون وزیر دفاع بریتانیا مطرح کرد.

پاریس بر تعهد خود نسبت به تأمین امنیت اسرائیل تأکید کرد.

پیش از این نیز گزارش‌های مشابهی دربارهٔ همکاری آمریکا و اردن با اسرائیل در خنثی‌سازی شماری از موشک‌های شلیک شدهٔ ایرانی منتشر شده بود.

۱۲:۵۷

خامنه‌ای می‌گوید مرگ حسن نصرالله جداً او را عزادار کرده است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در دیدار با گروهی که در رسانه‌های داخلی «نخبگان علمی»‌ توصیف شده‌اند، در مورد کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت که از این موضوع بسیار عزادار است.

او گفت: «ما در این روزها عزاداریم؛ به خصوص بنده به جدّ عزادار هستم. حادثه‌ای که اتفاق افتاد، حادثه کوچکی نیست؛ فقدان آقای سیدحسن نصرالله حادثه کمی نیست و جداً ما را عزادار کرده است.»

علی خامنه‌ای در مورد حضورش در این دیدار گروهی هم توضیح داد: «این تشکیل جلسه یک پیامی برای ما دارد و پیامش این است که ما گرچه در عزا هستیم اما عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و یک گوشه نشستن نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه نیز گفت که در زمینه مسائل لبنان و آنچه که مربوط به حسن نصرالله است «عرایضی دارم که در آینده نزدیک ان‌شاءالله آنها را خواهم گفت.»

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی ارتش اسرائیل به مقر فرماندهی اصلی حزب‌الله در ساختمان‌های منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت کشته شد. حسن نصرالله مهم‌ترین وزنه مورد اتکای ایران در منطقه بود که تأکید داشت گروهش پول، اسلحه و تمامی نیازهای خود را از ایران دریافت می‌کند.

۱۲:۳۶

ارتش اسرائیل خواستار تخلیه موقت شمار بیشتری از روستاهای جنوب لبنان شد

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه، یازدهم مهر، از ساکنین ۲۴ دهکده دیگر در جنوب لبنان خواست تخلیه شوند.

ارتش اسرائیل از چند روز پیش «عملیات محدود» زمینی در مناطقی از جنوب لبنان را که در فاصله نزدیک به مرز شمال اسرائیل است، با هدف دور کردن نیروهای حزب‌الله آغاز کرده است.

ارتش اسرائیل روز دهم مهر تأیید کرد که نیروهایش در یک سال اخیر نیز برای شناسایی و انهدام «تونل‌های تروریستی» حزب‌الله وارد خاک لبنان شده بودند. ارتش نمونه‌هایی از «هزاران تسلیحات انبار شده حزب‌الله» را که در تونل‌ها بدست آمده بود، به خبرنگاران بین‌المللی نشان داد.

در این میان، شبکه‌های عرب‌زبان منطقه از حمله هدفمند دیگر اسرائیل در روز چهارشنبه به ضاحیه در حومه جنوبی بیروت خبر دادند. معلوم نیست هدف این عملیات کدامیک از مهره‌های باقی‌مانده احتمالی حزب‌الله بوده است. ضاحیه در کنترل حزب‌الله است.

همزمان، خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد در حملات اسرائیلی در بامداد چهارشنبه سه تن در منطقه بنت جبیل در جنوب کشور کشته شدند. آمار نهادهای لبنانی از آغاز تشدید بحران میان اسرائیل و حزب‌الله در دو هفته اخیر، میان شبه‌نظامیان و غیرنظامیان تفکیک قائل نمی‌شود.

در مقابل، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند حزب‌الله بامداد ۱۱ مهر در چند ساعت یک‌صد راکت به سوی شمال اسرائیل شلیک کرد که حدود ۲۰ فروند آن به سوی شهرهای اطراف بندر حیفا گسیل شده بود.

شهردار شهر شمالی مطولا گفت در حملات بامداد این روز ۱۰ خانه دیگر در این شهر آسیب دید. اکثر ساکنان این شهر از یک سال پیش به دستور ارتش تخلیه شده‌اند تا جان‌شان در امان باشد.

۱۲:۰۶

یک مقام اسرائیلی: تاوان حمله ایران سنگین خواهد بود

روزنامه هاآرتص گزارش داد مقامات ارشد سیاسی اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۱ مهر، نشست‌های مشورتی برای تعیین نوع واکنش اسرائیل به ایران در پاسخ به حمله موشکی سه‌شنبه شب ایران را ادامه می‌دهند.

یک مقام سیاسی اسرائیل به هاآرتص گفت: تاوانی که اسرائیل از ایران به خاطر حمله خواهد گرفت برای تهران «سنگین» خواهد بود. این منبع به تأسیسات نفت و گاز ایران اشاره کرد.

این گزارش حاکی است اسرائیل غرب را هم فرا می‌خواند تا جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم بیشتر قرار دهند.

اسرائیل همچنین از کشورهایی که دارای رابطه دیپلماتیک با حکومت ایران هستند می‌خواهد که انزوای تهران در سطح بین‌المللی را افزایش دهند و سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل بامداد چهارشنبه در میانه نشست‌های ۴ ساعته اضطراری کابینه امنیتی – سیاسی خود پس از حمله موشکی سپاه پاسداران گفت: «ایران امشب یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و تاوان آن را خواهد پرداخت. حکومت در ایران عزم راسخ ما را در دفاع از خود درک نمی‌کند و قاطعیت ما را در انتقام از دشمنان‌مان نمی‌فهمد. (یحیی) سنوار و (محمد) ضیف آن را نفهمیدند. (حسن) نصرالله و محسن (منظور: فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله) آن را نفهمیدند، و به نظر می‌رسد که در تهران نیز کسانی هستند که آن را نمی‌فهمند. آنها (اما) خواهند فهمید».

بنیامین نتانیاهو که داوید برنئا، رئیس موساد، در کنار او نشسته بود، افزود: «بر سر همان اصلی ایستاده‌ایم که تعیین کرده‌ایم: کسی که به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد. این در هر جایی که ما در آن با محور شر مبارزه می‌کنیم، مصداق دارد. این در مورد کرانه باختری درست است، در مورد غزه مصداق دارد، لبنان، یمن، در سوریه، و همین اصل در مورد ایران (برقرار است)».

۱۲:۰۶

در پی تشدید درگیری‌ها در لبنان، مسافران با صف‌های طولانی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت مواجه شدند. تنها پروازهای فعال در این فرودگاه، متعلق به خطوط هوایی «میدل ایست ایرلاینز» لبنان است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG