لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

حمله هوایی اسرائیل به «مقر فرماندهی اصلی» حزب‌الله در بیروت


ارتش اسرائیل می‌گوید مقر مرکزی گروه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داده است. این حمله هوایی عصر جمعه ششم مهر و دقایقی بعد از سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است.

دود غلیظ ناشی از این حمله آسمان را فرا گرفته و شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله، خبر داده است که چهار ساختمان در این حمله ویران شده است. وزارت بهداشت لبنان آمار اولیه تلفات این حمله را دو کشته و ۷۶ زخمی اعلام کرده است.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز جمعه ششم مهر اعلام کرد مرکز اصلی فرماندهی حزب‌الله در عمق مناطق مسکونی و در زیر ساختمان‌های مسکونی قرار داشت.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند این حمله سنگین با بمب‌های «سنگرشکن» انجام شده است و ظاهرا هدف اصلی این حمله حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بوده است.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

منابع امنیتی به رویترز گفته‌اند این حمله منطقه‌ای را هدف قرار داد که معمولا مقام‌های ارشد حزب‌الله در آن حضور دارند.

این شدیدترین حمله به بیروت در حدود یک سال اخیر و بعد از آغاز جنگ غزه است.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرد که این حملات گسترده اسرائیل به حومه جنوبی بیروت، شش ساختمان را ویران کرده است. این منبع نزدیک به حزب‌الله به دلیل نداشتن مجوز برای گفت‌وگو با رسانه‌ها، نخواسته نامش فاش شود.

نجیب میقاتی،‌ نخست‌وزیر لبنان در واکنش به این حمله در بیانیه‌ای گفت این اقدام نشان می‌دهد که اسرائیل به تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس «هیچ اهمیتی نمی‌دهد».

روزنامه اسرائیلی هاآتص و شماری دیگر از رسانه‌های این کشور می‌گویند هدف این حمله، حسن نصرالله بوده است و او از این حمله جان به در برده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به این گروه نوشته است که حال دبیرکل حزب‌الله «خوب» است. رویترز نیز به نقل از منبعی دیگر اعلام کرد که حسن نصرالله «زنده» است.

این در حالی است که یک منبع امنیتی ایرانی نیز به رویترز گفته که تهران در حال بررسی وضعیت حسن نصرالله است. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گزارش داده حسن نصرالله و هاشم صفی‌الدین، مرد شماره ۲ حزب‌الله، در سلامت هستند.

یک منبع ارشد سیاسی اسرائیل جمعه شب به شبکه کان گفت اسرائیل پیشاپیش دولت آمریکا را در جریان این عملیات قرار داده بود.

اما یک سخنگوی پنتاگون اعلام کرد قبل از این حمله به آمریکا هشداری داده نشده بود و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با همتای اسرائیلی خود وقتی صحبت کرد که این حمله در جریان بود.

پنتاگون می‌گوید لوید آستین وقتی در حال بازگشت از لندن و در هواپیما بود، با وزیر دفاع اسرائیل صحبت کرد.

این در حالی است که به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی یدیعوت آحرونوت و هاآرتص، بنیامین نتانیاهو سفر خود به آمریکا را که قرار بود حدود دو روز دیگر ادامه یابد، کوتاه کرده و در این ساعات به سوی فرودگاه نیویورک می‌رود تا به اسرائیل بازگردد.

اسوشیتدپرس گزارش داده است آقای نتانیاهو در حال گفت‌وگو با خبرنگاران همراهش بود که خبر این حمله به او داده شد و بلافاصله صحبت با خبرنگاران را قطع کرد.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

XS
SM
MD
LG