لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

تقویت موضع نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل


در نتیجه آخرین تحولات در صحنه سیاست اسرائیل، بخت بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، برای تشکیل ائتلاف دولت جدید تقویت شده است. این در حالی است که محاکمه او از هفته آینده در دادگاه اورشلیم آغاز می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این احتمال نظر به ابراز آمادگی‌هایی در سه نماینده منتخب از احزاب رقیب برای جدا شدن از حزب خود و پیوستن به لیکود، افزایش یافته است.

در انتخابات ۱۲ اسفند جناح احزاب مذهبی و راست، با احتساب ۳۶ کرسی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو به ۵۸ کرسی دست یافت، اما تا رسیدن به حد نصاب ۶۱ کرسی برای تشکیل ائتلاف، به حمایت سه نماینده دیگر نیاز دارد.

اما خانم اورلی لوی، یکی از هفت نماینده منتخب در ائتلاف احزاب میانه و چپ، در حالی که این احزاب از نخست وزیری بنی گانتس، رهبر حزب آبی- سفید حمایت کرده‌اند، روز سه‌شنبه، ۲۰ اسفند گفت از دولت اقلیتی که با حمایت اعراب اسرائیل تشکیل شود، دوری خواهد کرد.

لیکود با استقبال از سخنان خانم لوی او را به پیوستن به این حزب تشویق کرد به ویژه آن که او فرزند داوید لوی، وزیر خارجه پیشین و از سران لیکود در دهه‌های گذشته بوده و برادرش، جکی لوی، از فعالان بارز این حزب است.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه در دولت موقت و عضو ارشد لیکود، گفته است که خانم لوی شایستگی وزارت در دولت جدید را دارد.

احزاب میانه و چپ با نکوهش شدید خانم لوی و متهم کردن او به «خیانت» گفته‌اند وی باید کرسی نمایندگی را «پس بدهد»؛ این درخواست ظاهرا قانونی نیست.

همزمان، زوی هاوزر و یواز هندل، دو عضو حزب آبی- سفید با عملکرد بنی گانتس، رهبر این حزب، برای تشکیل ائتلاف احتمالی با احزاب عرب و حزب اسرائیل خانه ما، جهت تشکیل دولت اقلیت، مخالفت کرده‌اند.

پیوستن احتمالی دو عضو آبی- سفید و خانم لوی از احزاب میانه به لیکود، سه کرسی لازم برای تشکیل ائتلاف دولت به رهبری نتانیاهو را تامین خواهد کرد.


از سوی دیگر، بنی گانتس که حزب او ۳۳ کرسی به دست آورده و ممکن است در مجموع از حمایت ۵۴ نماینده برای تشکیل دولت برخوردار شود، هنوز تلاش می‌کند تا با حمایت حزب اسرائیل خانه ما که هفت کرسی دارد، به اکثریت برسد یا دولت اقلیت تشکیل دهد.

دولت اقلیت کابینه‌ای است که مجموعه احزاب رقیب به دلیل نداشتن اکثریت لازم، توان ساقط کردن آن را نخواهند داشت.

از سوی دیگر، لیکود همزمان احتمال برگزاری یک انتخابات دیگر را مطرح کرده، در حالی که بسیاری از اسرائیلی‌ها از جمله رئیس جمهوری این کشور گفته‌اند، چهار انتخابات در یک سال «یک فاجعه» است.

در یک سال و نیم اخیر، دولت اسرائیل در شرایط انتقالی فعالیت کرده است.

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شین‌بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، تدابیر امنیتی برای حفظ جان بنی گانتس، رهبر حزب آبی- سفید را افزایش داده، زیرا خطرات جانی علیه او افزایش یافته است.

به گفته آقای گانتس، تکرار قتل اسحاق رابین، هر لحظه ممکن است رخ دهد؛ نخست وزیر وقت اسرائیل در سال ۱۹۹۵ به دست یک دانشجوی یهودی افراطی راستگرا و مذهبی کشته شد.

تهدیدها علیه جان بنی گانتس پس از آن تشدید شد که او گفت آماده است با حمایت اعراب اسرائیل که در انتخابات ۱۵ کرسی به دست آورده‌اند، دولت تشکیل دهد.

اسرائیل کاتز، عضو ارشد لیکود گفت اعرابی که وارد مجلس شده‌اند «حامیان کت و شلوارپوش تروریست‌ها هستند».

فهرست مشترک اعراب اسرائیل اظهارات سران لیکود را «نژادپرستانه» نامیده و آنها را شدیدا نکوهش کرده است.

رئوون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، در آیین دریافت گزارش نتایج نهایی انتخابات گفت، بی‌اعتبار کردن احزاب عرب و درجه دو دانستن شهروندانی که حدود یک چهارم جامعه اسرائیل هستند، قابل قبول نیست.

همزمان، دادگاه اورشلیم روز سه‌شنبه درخواست بنیامین نتانیاهو برای تعویق محاکمه او را رد کرد؛ وی خواسته بود مهلت تیم وکلایش برای بررسی عمیق‌تر سه پرونده اتهاماتش به فساد، ۴۵ روز دیگر تمدید شود.

با رد درخواست نتانیاهو، محاکمه او از روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند در دادگاه اورشلیم آغاز خواهد شد؛ وکلای وی خواسته‌اند که موکل‌شان دست‌کم در نشست اول که قرائت کیفرخواست از سوی دادستان است، شخصا حضور نیابد.

XS
SM
MD
LG