لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

ارتش اسرائیل دستور تخلیه یک منطقه «امن» را در نوار غزه صادر کرد


جنگ در نوار غزه صدها هزار نفر را بارها آواره کرده است
جنگ در نوار غزه صدها هزار نفر را بارها آواره کرده است

ارتش اسرائیل دستور تخلیه بخشی از منطقه‌ای در نوار غزه را صادر کرد که پیشتر به عنوان «منطقه امن» تعیین کرده بود؛ این منطقه شامل بخش شرقی منطقه بشردوستانه مواسی است که در جنوب نوار غزه واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل روز دوشنبه اول مرداد اعلام کرد قصد دارد عملیاتی را علیه گروه افراطی حماس آغاز کند که در این منطقه مستقر شده‌اند و از آن‌جا به سمت اسرائیل موشک‌پرانی می‌کنند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

همزمان با این تحولات و اخبار مربوط به کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نخست‌وزیر اسرائیل صبح دوشنبه عازم ایالات متحده شد تا با آقای بایدن دیدار کند.

بنیامین نتانیاهو در آستانه این سفر اعلام کرد که اسرائیل مهم‌ترین هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه است صرف‌نظر از این‌که چه کسی رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد.

او از جو بایدن برای بیش از «۴۰ سال دوستی» با اسرائیل قدردانی و سفر خود به آمریکا را مهم ارزیابی کرد.

یک روز پیشتر دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از موافقت آقای نتانیاهو با اعزام هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی به مذاکرات آتش‌بس غزه در روز پنجشنبه خبر داده بود.

این در حالی است که ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که به عملیات خود در مرکز و جنوب غزه ادامه می‌دهد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، جنگ در این باریکه که از ۱۵ مهر پارسال با حمله گروه افراطی حماس آغاز شد، بیش از ۳۸ هزار و ۹۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

حمله حماس به جنوب اسرائیل منجر به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی شد که بیشتر آن‌ها غیر نظامی بودند.

حدود ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند که به گفته مقامات اسرائیلی حدود ۱۲۰ نفر از آن‌ها همچنان در بازداشت هستند و احتمال می‌رود حدود یک سوم آن‌ها کشته شده باشند.

خانواده‌های گروگان‌ها و هزاران اسرائیلی دیگر با برگزاری تظاهرات هفتگی از نخست‌وزیر می‌خواهند به توافقی برای آتش‌بس دست یابد تا عزیزان‌شان را به خانه بازگرداند.

بنیامین نتانیاهو وعده داده که توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس را از بین خواهد برد و گروگان‌های باقی مانده را باز خواهد گرداند.

او قرار است روز چهارشنبه با قانون‌گذاران آمریکایی در واشینگتن دیدار کند، جایی که به نوشته خبرگزاری‌ها، تحت فشار قرار خواهد گرفت تا در نوار غزه آتش‌بس برقرار کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که آتش‌بس نزدیک است.

او گفت: «من بر این باورم که در حال نزدیک شدن به توافقی هستیم که منجر به آتش‌بس شود، گروگان‌ها به خانه برگردند و ما را در مسیر بهتری برای تلاش برای صلح و ثبات پایدار قرار دهد».

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG