لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

حملات اسرائیل به اردوگاه‌های پناهندگان در مرکز غزه به موازات پیشروی تانک‌ها در رفح


مقامات درمانی نوار غزه می‌گویند که حملات هوایی متعدد اسرائیل به مرکز و شمال این باریکه محاصره‌شده در شامگاه چهارشنبه و روز پنج‌شنبه دست‌کم ۱۴ کشته بر جای گذاشت در حالی که گزارش ساکنان رفح حاکی از آن است که تانک‌های اسرائیلی پیشروی‌های بیشتری در این شهر جنوب غزه داشته‌اند.

به گفته مقامات وزارت بهداشت غزه که زیر نظر گروه افراطی حماس است، هواپیماهای اسرائیلی یک خانه را در اردوگاه پناهندگان النصیرات هدف حمله قرار دارند که این رویداد دو کشته و ۱۲ زخمی بر جای گذاشت. از سوی دیگر، تانک‌های اسرائیلی نیز اردوگاه‌های پناهندگان المغازی و البریج را بمباران کردند که این بمباران‌ها به زخمی شدن چندین نفر دیگر منجر شد.

همچنین حمله هوایی اسرائیل در روز پنج‌شنبه به دیرالبلح، شهری در مرکز نوار غزه که اکنون مملو از آوارگان فلسطینی است، یک کشته و چندین زخمی بر جای گذاشت.

مقامات درمانی غزه می‌گویند که در یکی دیگر از حملات هوایی اسرائیل طی روز پنج‌شنبه خانه‌ای در محله زیتون شهر غزه ویران شد که این رخداد به کشته شدن ۷ فلسطینی انجامید.

رسانه‌های حماس نیز اعلام کردند که یکی از روزنامه‌نگاران شاغل در تلویزیون الاقصی، متعلق به این گروه شبه‌نظامی، در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در غرب شهر غزه کشته شد. طبق آمار رسانه‌های حماس، از آغاز این جنگ تاکنون ۱۵۲ روزنامه‌نگار در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفته بود که نیروهای آن همچنان به عملیات خود در سراسر غزه علیه شبه‌نظامیان حماس و مواضع آنها ادامه خواهند داد. اسرائیل این حملات را «دقیق» و «بر پایه اطلاعات به دست‌آمده» توصیف کرده است.

با گذشت بیش از هشت ماه از جنگ در غزه، ارتش اسرائیل اکنون بر دو منطقه متمرکز شده است که یکی شهر رفح در جنوب و دیگری مناطق اطراف دیرالبلح در مرکز نوار غزه است. این عملیات‌ها باعث شده است که طی کمتر از دو ماه بیش از یک میلیون فلسطینی از آن مناطق بگریزند.

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تانک‌های اسرائیلی مستقر در مناطق غربی و مرکزی رفح، بمباران‌ این شهر را تشدید کردند و خانواده‌های بیشتری را که در مناطق دوردست ساحلی زندگی می‌کردند مجبور ساختند تا به سمت شمال بگریزند.

رفح بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه را تا روز ۷ مه که نیروهای اسرائیلی حمله زمینی به این شهر را آغاز کردند، در خود جای داده بود. اما اکنون کمتر از صد هزار فلسطینی در آنجا باقی مانده‌اند.

این میان هیچ نشانه‌ای از توقف جنگ دیده نمی‌شود چرا که میانجی‌گران بین‌المللی علی‌رغم برخورداری از حمایت ایالات متحده نتوانستند اسرائیل و حماس را متقاعد کنند که با آتش‌بس موافقت کنند.

اسکله کمک‌رسانی آمریکا بار دیگر به راه افتاد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد اسکله شناوری را که نیروهای آن برای کمک‌رسانی به غزه برپا کردند، دوباره راه‌اندازی کرده و «مأموریت ارسال کمک‌های بشردوستانه بسیار مورد نیاز به غیرنظامیان فلسطینی» از سرگرفته شده است.

اسکله شناور که از آغاز کار خود با مشکلات دیگری روبه‌رو شده بود، آخرین بار جمعه گذشته در پی هوای طوفانی از ساحل جدا شد.

سنتکام افزود روز پنج‌شنبه با ازسرگیری کار اسکله شناور ۶۵۶ تن کمک از این محل در ساحل غزه تخلیه شد، که «بزرگ‌ترین تحویل کمک در یک روز تاکنون» بوده است.

اسکله با نام «مارشال» در شرایطی برپا شد که نیروهای آمریکایی خود وارد غزه نشدند و سازمان‌های بشردوستانه در امر تحویل و انتقال کمک‌ها نقش محوری دارند. تأمین امنیت اسکله بر عهده اسرائیل است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG