لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

اسرائیل از حملات هوایی گسترده به جنوب لبنان خبر داد؛ افزایش قربانیان حمله جمعه


عکس خبرگزاری فرانسه از یکی از مناطق جنوب لبنان که شامگاه شنبه هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفت
عکس خبرگزاری فرانسه از یکی از مناطق جنوب لبنان که شامگاه شنبه هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفت

یک روز پس از حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت که به کشته شدن چند فرمانده ارشد گروه حزب‌الله منجر شد، ارتش اسرائیل از حملات هوایی گسترده به جنوب لبنان خبر داده است.

ارتش اسرائیل شامگاه شنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد که با هدف قرار دادن حدود ۱۸۰ موضع در جنوب لبنان، تعداد زیادی از راکت‌های گروه حزب‌الله را که آماده شلیک به سمت اسرائیل بودند از بین برده است.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز از وقوع حملات هوایی گسترده به جنوب این کشور خبر داد و نوشت که جنگنده‌های اسرائیل در شامگاه شنبه تنها در مدت کمتر از ۴۰ دقیقه بیش از ۵۰ حمله انجام دادند و این حملات پس از آن نیز ادامه پیدا کرد.

به گفته دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، حملات شامگاه شنبه پس از اطلاع از تدارک حزب‌الله برای حمله گسترده موشکی به این کشور انجام شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری خود افزود که در طول روز شنبه مجموعا بیش از ۴۰۰ موشک‌انداز گروه حزب‌الله هدف قرار گرفتند.

هنوز گزارشی از تلفات احتمالی حملات شامگاه شنبه اسرائیل به جنوب لبنان منتشر نشده است.

از سوی دیگر حملات موشکی و راکتی حزب‌الله به سمت اسرائیل در طول روز شنبه ادامه یافت و این گروه شامگاه شنبه مدعی شد پایگاه هوایی رامات دیوید را هدف قرار داده است.

پایگاه و فرودگاه رامات دیوید در فاصله ۵۰ کیلومتری مرز لبنان قرار دارد و به گفته ارتش اسرائیل، «تنها ۱۰ پرتابه از مرز عبور کرد که اکثر آنها رهگیری شدند».

پیش از آن مقام‌های اسرائیل گفته بودند حزب‌الله در طول روز شنبه حدود ۱۰۰ موشک و راکت به مناطق شمالی این کشور شلیک کرد اما تلفاتی در بر نداشت.

افزایش قربانیان حمله روز جمعه

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که تعداد قربانیان حمله روز جمعه اسرائیل به حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) به دست‌کم ۳۷ کشته رسیده و نیروهای امدادی همچنان در جست‌وجوی افراد در زیر آوارها هستند.

حزب‌الله، گروه وابسته به جمهوری اسلامی، تایید کرده است که ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد، و احمد وهبی، یکی دیگر از فرماندهان این گروه، در میان کشته‌شدگان هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با تاکید بر اینکه ایالات متحده نگران تشدید تنش است، در عین حال کشته شدن ابراهیم عقیل را «تحقق عدالت» خواند.

ایالات متحده ابراهیم عقیل را به دلیل دست داشتن در انفجار سال ۱۹۸۳ در سفارت آمریکا در بیروت، در فهرست افراد تحت تعقیب و سپس در فهرست «تروریسم» قرار داده بود.

رسانه‌های وابسته به حزب‌الله تا کنون اسامی و تصاویر ۱۷ تن از اعضا و فرماندهان «یگان رضوان» را که در حمله روز جمعه کشته شدند منتشر کرده‌اند.

ارتش اسرائیل گفته است با هدف قرار دادن جلسه این فرماندهان که در زیرزمین یک ساختمان تشکیل شده بود، «تقریبا به شکل کامل» زنجیره فرماندهی نظامی یگان رضوان گروه حزب‌الله را نابود کرده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت بهداشت لبنان گزارش داد که سه کودک و هفت زن نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

به گفته علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان و وابسته به گروه حزب‌الله، دست‌کم ۲۳ نفر همچنان مفقود هستند.

حمله روز جمعه به حومه جنوبی بیروت پس از انفجار پیجرها و واکی‌تاکی‌های متعلق به حزب‌الله در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه روی داد.

به گزارش رویترز، مجموع قربانیان انفجار این وسایل ارتباطی به ۳۹ کشته و بیش از سه هزار زخمی رسیده است.

بحران کنونی در منطقه در پی حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

اسرائیل در واکنش به حمله این گروه، عملیاتی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG