لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

حزب‌الله لبنان کشته شدن ابراهیم عقیل را تایید کرد؛ ادامه واکنش‌ها


ساعاتی پس از اعلام ارتش اسرائیل، گروه حزب‌الله لبنان نیز کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی این گروه، را تایید کرد؛ در همین حال واکنش‌های مختلف به تشدید تنش‌ها در منطقه ادامه دارد.

حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه ۳۰ شهریور با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن «ابراهیم عقیل (حاج عبدالقادر)» را تایید کرد و او را «یکی از رهبران ارشد» این گروه خواند.

بیانیه حزب‌الله لبنان جزییات بیشتری ارائه نداده و تنها از ابراهیم عقیل با عنوان «شهید راه قدس»، یاد کرده است؛ اصطلاحی که این گروه برای کشته‌شدگان حملات اسرائیل به کار می‌برد.

ساعاتی پیشتر دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرده بود که در حمله هوایی این کشور به جنوب بیروت ابراهیم عقیل به همراه دست‌کم ده نفر از اعضای «یگان رضوان» حزب‌الله کشته شدند.

دانیل هاگاری به خبرنگاران گفت: «آنها در زیرزمین یک ساختمان مسکونی در قلب ضاحیه جلسه داشتند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند».

بنابر اعلام وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی اسرائیل به به حومه جنوبی بیروت (ضاحیه)، تا کنون دست‌کم ۱۴ کشته و ۶۶ زخمی بر جای گذاشته و و حال برخی از مجروحان وخیم است.

ابراهیم عقیل که از او به عنوان «مرد شماره دو نظامی» حزب‌الله لبنان یاد می‌شد، به دلیل مشارکت در انفجار سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، از سوی وزارت خارجه ایالات متحده در فهرست «تروریسم» قرار داشت.

همچنین به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، گروه حزب‌الله روز جمعه قبل و بعد از کشته شدن ابراهیم عقیل حدود ۲۰۰ راکت به خاک اسرائیل، از جمله الجلیل علیا و بلندی‌های جولان شلیک کرد اما به کسی آسیب نرسید.

پیشتر، ارتش اسرائیل از ساکنان منطقه خواسته بود در نزدیکی پناهگاه‌ها باشند.

در همین حال پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، بار دیگر از تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله اظهار نگرانی کرد.

بنابر این گزارش، وزیر دفاع آمریکا ضمن تعهد واشینگتن به تامین امنیت اسرائیل، بر اهمیت «دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک که به ساکنان امکان بازگشت سالم به خانه‌های خود در هر دو طرف مرز می‌دهد» تاکید کرد.

ادامه واکنش‌ها

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ساعتی پس از انتشار خبر کشته شدن ابراهیم عقیل و دیگر فرماندهان حزب‌الله گفت کشورش برای محافظت از شهروندان خود به «تعقیب دشمن» هر جا که باشند ادامه خواهد داد.

او همچنین بار دیگر هدف اسرائیل در «مرحله جدید جنگ» را فراهم کردن امکان بازگشت ساکنان شمال این کشور به خانه‌های خود خواند.

هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، هم گفت: دست ما به هر کس که امنیت شهروندان ما را تهدید کند خواهد رسید».

بنیامین نتانیاهو، نخست‎ وزیر اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای بسیار کوتاه گفت: «اهداف ما واضح هستند و اقدامات ما خود گویای همه چیز است».

از سوی دیگر ایران، حوثی‌های یمن و گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود حمله اسرائیل به جنوب بیروت را محکوم کرده‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی در بیروت حمله اسرائیل را به شدت محکوم کرد و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم از جامعه جهانی خواست این حمله را «با قوی‌ترین عبارات» محکوم کند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز گزارش داد که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، چندی پیش از عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، خواسته بود سفر خود به بیروت را «به دلیل برخی ملاحظه‌‌ها» به تعویق بیندازد.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل در حال برگزاری جلسه‌ای درباره اوضاع لبنان پس از انفجار پیجرها و وسایل ارتباطی متعلق به حزب‌الله است.

XS
SM
MD
LG