لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

اسرائیل نسبت به «تشدید تنش گسترده» با حزب‌الله هشدار داد


تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در مناطق مرزی اسرائیل
تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در مناطق مرزی اسرائیل

ارتش اسرائیل هشدار داد که تجاوزات ناشی از حملات راکتی و پهپادهای انتحاری حزب‌الله در شمال اسرائیل می‌تواند تنش جاری در این منطقه را به‌طور جدی تشدید کرده و عواقبی ویرانگر داشته باشد.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، بامداد دوشنبه ۲۸ خرداد گفت تجاوزات فزاینده حزب‌الله ما را به آستانه تشدید تنش گسترده می‌رساند؛ که ممکن است پیامدی ویرانگر برای لبنان و تمامی منطقه داشته باشد.

گروه حزب‌الله، بزرگ‌ترین بازوی نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه که از آغاز حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل به یاری این متحد دیگر تهران شتافته، در طول هفته گذشته بیشترین شمار راکت و پهپادهای حاوی بمب را به سوی شمال اسرائیل گسیل کرد.

در روزهای پیش از آن نیز اصابت راکت‌های حزب‌الله به مزارع و جنگل‌های شمال اسرائیل آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای را در بسیاری از شهرهای شمالی این کشور در پی آورد و خانه‌هایی نیز در آتش سوخت.

سخنگوی ارتش اسرائیل با تأکید بر حفظ امنیت در امتداد مرز با لبنان، گفت کشورش اقدامات لازم را برای حفظ جان غیرنظامیان خود انجام خواهد داد.

دانیل هگاری افزود اسرائیل «از هر راه لازم مطمئن خواهد شد تا شهروندان تخلیه شده در امنیت به خانه‌های خود در شمال کشور بازگردند، و این موضوع، قابل مذاکره نیست».

شهرداران بسیاری در شهرهای شمالی اسرائیل که اکثر ساکنین آن‌ها تخلیه شده‌اند، همراه با سیاستمداران و برخی از وزیران دولت، در دو هفته اخیر فشار بر بنیامین نتانیاهو را برای کشاندن جنگ علیه حزب‌الله در خاک لبنان تشدید کرده‌اند.

ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی که از هشت ماه پیش از محل زندگی خود تخلیه شده و به هتل‌ها در شهرهای دیگر اسرائیل انتقال یافته‌اند، به دولت برای بازگشت به محل زندگی خود فشار می‌آورند.

با این حال، دولت نظر به ادامه بحران، مجوز اقامت این اسرائیلی‌ها در هتل‌ها را دست‌کم تا آخر سال میلادی ۲۰۲۴ تمدید کرده است.

کار کشاورزی، دامداری و تهیه انواع محصولات دیگر از مناطق شمالی سهم مهمی در اقتصاد اسرائیل دارد که اکنون بخش بزرگی از آن به دلایل امنیتی رها شده است.

فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل تأکید کرده که نیروهای او آماده عملیات ضربتی وسیع برای تأمین امنیت شمال هستند ولی دستور آن باید از کادر سیاسی برسد.

تا پیش از تشدید درگیری‌ها، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته بود طرح سیاسی برای حل این بحران در اولویت است اما در صورت عدم موفقیت، راهکار نظامی نیز یک گزینه خواهد بود.

بنی گانتس، وزیر پیشین کابینه جنگ که یکشنبه کناره‌گیری او و وزیران حزبش از ائتلاف دولت و کابینه جنگ رسمیت یافت، گفت حزب او از خارج از ائتلاف نیز از جنگ علیه حزب‌الله در خاک لبنان حمایت خواهد کرد.

مقامات آمریکا به اسرائیل گفته‌اند از گسترش جنگ در این منطقه خودداری کند.

آموس هوکشتاین، نماینده ویژه جو بایدن در امور لبنان و حوزه انرژی منطقه، دوشنبه ۲۸ خرداد برای گفت‌وگو با نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل وارد اورشلیم شده است. او سپس برای دیدار با رهبران لبنان به بیروت خواهد رفت.

به نوشته روزنامه هاآرتص، ورود این دیپلمات آمریکایی به منطقه نشان «نگرانی فزاینده کاخ سفید» در مورد احتمال تبدیل درگیری‌های میان اسرائیل و حزب‌الله «به یک جنگ تمام‌عیار» است.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز که کشورش نفوذ سنتی در لبنان دارد، ۲۴ خرداد از «توافق» بر سر تشکیل یک کمیته سه‌جانبه از کشورش، آمریکا و اسرائیل برای دستیابی به راه‌های کاهش تنش میان اسرائیل و حزب‌الله خبر داد.

اظهارات امانوئل مکرون در پی بروز تنش در روابط اسرائیل و فرانسه بر سر دستور وزارت دفاع فرانسه به نمایشگاه تسلیحات سالانه «یوروساتوری» به جلوگیری از حضور شرکت‌های اسرائیلی، با پاسخ رد وزیر دفاع اسرائیل روبه‌رو شد.

ژنرال گالانت سیاست‌های اخیر فرانسه در قبال اسرائیل را «خصمانه» نامید و گفت این مواضع پاریس در حالی است که اسرائیل «در عادلانه‌ترین نبرد خود قرار دارد و با گروهی مبارزه می‌کند که زنان و کودکان اسرائیلی را تنها به این خاطر که یهودی هستند، کشتار کرده است.»

حزب‌الله پس از کشته شدن چهار فرمانده میدانی خود در یک دیدار کاری آن‌ها در سه‌شنبه شب گذشته در خانه یکی از فرماندهان در شهرک جویا دامنه حملات به اسرائیل را گسترش داد.

یکی از ۴ کشته حزب‌الله در هفته گذشته سامی عبدالله ملقب به «ابوطالب» بود. او ارشدترین فرمانده نظامی حزب‌الله در میان بیش از ۳۵۰ کشته این گروه در هشت ماه اخیر بود.

به گزارش شبکه کان، بعد از چهار روز حملات وسیع حزب‌الله، روز یکشنبه اوضاع مرزها کمی آرام‌تر بود.

حزب‌الله پایان حمله به اسرائیل را به توقف جنگ اسرائیل در غزه مشروط کرده است.

با استفاده از: رویترز، هاآرتص، شبکه کان؛ ف.ر و س.ن. / پ.پ و ک.ر
XS
SM
MD
LG