لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

هشدار مقام‌های اسرائیلی در آستانه «راه‌پیمایی بازگشت» فلسطینی‌ها


تصویری از راه‌پیمایی موسوم به «روز زمین» فلسطینی در سال گذشته
تصویری از راه‌پیمایی موسوم به «روز زمین» فلسطینی در سال گذشته

در آستانه سی‌ام مارس که فلسطینی‌ها آن را «روز زمین» می‌نامند، شماری از گروه‌های فلسطینی در صدد راه‌پیمایی به سوی حصار مرزی هستند و همزمان مقام‌های اسرائیلی نیز نسبت به وخیم کردن اوضاع به گروه حماس هشدار داده‌اند.

به گزارش رویترز گادی آیزنکوت، فرمانده ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه ۸ فروردین اعلام کرد که یکصد تک‌تیرانداز در مرز اسرائیل و غزه مستقر شده‌اند و در برابر هرگونه مخاطره برای جان شهروندان اسرائیلی «مجوز شلیک دارند».

بنابر همین گزارش، ژنرال آیزنکوت تأکید کرد: اسرائیل «رخنه دسته‌جمعی» فلسطینی‌ها به اسرائیل و آسیب به حصار مرزی را تحمل نخواهد کرد.

از سوی دیگر سرهنگ یوآو فولی مردخای، مسئول ارتش اسرائیل در امور کرانه باختری و غزه، نیز در مصاحبه‌هایی به زبان عربی خطاب به فلسطینیان گفته است که اسرائیل با هر تلاش آنها برای عبور از مرز شدیدا برخورد خواهد کرد.

زاخی هانگبی، وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت: حماس در پی نزدیکی دوباره به ایران، از سوی تهران برای بحران‌آفرینی دستور گرفته است.

به گزارش رویترز، گروه‌های فلسطینی فعال در نوار غزه، از جمله حماس، اعلام کرده‌اند در حال تدارک برای برگزاری مراسمی با عنوان «راه‌پیمایی میلیونی بازگشت» هستند.

یک سخنگوی حماس با «مسالمت‌جویانه» نامیدن این تظاهرات، به رویترز گفت که خانواده‌های فلسطینی زیادی برای مشارکت در این اقدام اعتراضی ابراز آمادگی کرده‌اند.

به گفته سازمان‌های فعال فلسطینی در غزه، تظاهرات مسوم به «راهپیمایی بازگشت» از روز جمعه، یازدهم فروردین، آغاز می‌شود و دست‌کم یک ماه و نیم ادامه خواهد یافت.

حماس از چند روز پیش زمین‌های اطراف مرز غزه با اسرائیل را برای احداث «صدها چادر» مسطح کرده و امکانات رفاهی متعددی را تدارک دیده است که به تظاهرکنندگان امکان دهد مدتی طولانی در محل بمانند.

اسرائیل نیز به شرکت‌های اتوبوسرانی غزه هشدار داده است که اگر فلسطینیان را از نقاط مختلف نوار غزه با هدف مشارکت در این اقدام اعتراضی به سوی مرزها ببرند، این امر را کمک این شرکت‌ها به حماس تلقی کرده و مجوز ورود آنها به اسرائیل را لغو خواهد کرد.

نیکلای ملادنوف، نماینده دبیرکل سازمان ملل در صلح خاورمیانه، در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست که شکیبا بوده و از تشدید بحران دوری کنند؛ وی تاکید کرد که به ویژه کودکان نباید در معرض خطر قرار گیرند.

حماس و سازمان‌های فلسطینی برای برگزاری اقدامات اعتراضی گسترده، همزمان با هفتادمین سالروز تاسیس اسرائیل و در آستانه انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

آمریکا تاریخ چهاردهم ماه مه، ۲۴ اردیبهشت، را که هفتادمین سالروز تصمیم هری ترومن، رییس جمهوری وقت آمریکا، در به رسمیت شناختن اسرائیل است، برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به اورشلیم / بیت‌المقدس برگزیده است.

در تحولی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطین از اظهارات تازه سفیر آمریکا در اسرائیل در مورد رهبری محمود عباس بشدت انتقاد کرد.

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا، چند روز پیش به رسانه‌های اسرائیل گفته بود که شکیبایی آمریکا در برابر محمود عباس به سر آمده و ممکن است کاخ سفید بزودی تصمیم بگیرد که او دیگر موضوعیت ندارد. آقای فریدمن افزود، حتما فرد دیگری به جای محمود عباس پیدا خواهد شد که حاضر به مذاکره با اسرائیل باشد.

جنبش فتح روز پنج‌شنبه در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای نوشت که این اظهارات «کوچک‌ترین ارزشی ندارد» و محمود عباس «رهبر منتخب» است.

XS
SM
MD
LG