لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

رئیس ستاد ارتش اسرائیل با یک هواپیمای جاسوسی به مراکش سفر کرد


این اولین بار است که رئیس ستاد ارتش اسرائیل راهی سفر رسمی به مراکش می‌شود
این اولین بار است که رئیس ستاد ارتش اسرائیل راهی سفر رسمی به مراکش می‌شود

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز دوشنبه ۲۷ تیر در چارچوب نخستین دیدار رسمی از مراکش وارد رباط شد.

ارتش اسرائیل گزارش داده است که ژنرال کوخاوی به دعوت همتای مراکشی خود به این سفر رفته است.

مراکش کمتر از دو سال پیش در میان چهار کشور عربی بود که در چارچوب پیمان‌های صلح ابراهیمی، اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کرد. با این حال، این اولین بار است که رئیس ستاد ارتش اسرائیل، که پیش‌تر از امارات متحده عربی و بحرین دیدار کرده، راهی سفر رسمی به مراکش می‌شود.

در این میان، شبکه کان اسرائیل گزارش داد که ژنرال کوخاوی با یک فروند هواپیمای ویژه نظامی که ماموریت آن گردآوری اطلاعات و جاسوسی است، از اسرائیل به مراکش رفت.

ارتش اسرائیل گفته است که برخی ناهماهنگی‌ها و کمبود وقت باعث شد که از این هواپیما برای سفر او به مراکش استفاده شود.

ااین نهاد نظامی گفته که ژنرال کوخاوی باهواپیمای مسافربری به اسرائیل بازخواهد گشت اما اعلام نکرده که هواپیمای اطلاعاتی انتقال یافته به مراکش، به اسرائیل برگردانده خواهد شد یا نه.

به گفته ارتش اسرائیل، توسعه جنگ‌افزار و انتقال دانش اسرائیلی در زمینه نظامی و سلاح در این سفر مطرح خواهد شد.

یک ماه پیش، هیاتی از افسران ارشد اسرائیلی برای نخستین بار بر یک رزمایش نظامی مراکش نظارت کردند. در آن مانور، نیروهایی از آمریکا، اروپا و چند کشور آفریقایی نیز مشارکت داشتند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم‌زمان با آغاز سفر ژنرال کوخاوی به رباط، گزارش داد که همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور ده‌ها سال پیش از عادی‌سازی روابط در جریان بود و موساد، سازمان جاسوسی خارجی اسرائیل، نیز پس از جنگ سال ۱۹۶۷ با استقرار یک پایگاه در رباط بخشی از مازاد تجهیزات نظامی را که از فرانسه دریافت کرده بود، به مراکش می‌فروخت. به نوشته هاآرتص، این تجهیزات از جمله شامل تانک و توپخانه بود.

هاآرتص در گزارش خود یادآور شد که مستشاران نظامی اعزامی از اسرائیل همچنین در طول سال‌های متمادی به مراکش که درگیر مبارزه با نیروهای آزادیبخش جبهه پولیساریو در صحرای غربی بود، کمک کردند.

بر اساس این گزارش، صادرات اسرائیل به ارتش مراکش هم‌اکنون گسترده است و پهپادهای تهاجمی را نیز شامل می‌شود.

این روزنامه نوشته است که بدافزار جاسوسی «پگاسوس» از سوی شرکت امنیتی ان‌اس‌او با مجوز وزارت دفاع اسرائیل به مراکش فروخته شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، مراکش از این بدافزار برای تعقیب مخالفان سیاسی حکومت ملک محمد ششم استفاده کرده است.

سفر ارشدترین مقام نظامی اسرائیل به مراکش چند روز بعد از پایان سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه، صورت گرفته است.

آقای بایدن در اسرائیل و عربستان بارها تاکید کرد که ادغام و تلفیق هر چه بیشتر اسرائیل با کشورهای عرب و منطقه را تشویق می‌کند.

فلسطینیان پیمان‌های صلح کشورهای عربی، از جمله مراکش با اسرائیل، را «زدن خنجر از پشت» تلقی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG