لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس شد؛ زخمی شدن ۱۹ تن در حمله به شمال اسرائیل


تصویر آرشیوی از یحیی سنوار (راست) در کنار اسماعیل هنیه که هفته گذشته در تهران کشته شد
تصویر آرشیوی از یحیی سنوار (راست) در کنار اسماعیل هنیه که هفته گذشته در تهران کشته شد

گروه افراطی حماس اعلام کرد در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید این گروه انتخاب شده است.

از یحیی سنوار به عنوان مغز متفکر حمله ۱۵ مهر سال گذشته به خاک اسرائیل یاد می‌شود و در حالی که او هدف شماره یک اسرائیل در حدود ۱۰ ماه گذشته بوده است، به گفته مقام‌های اسرائیلی در تونل‌های زیر نوار غزه پنهان شده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی اعلام شده است.

انتخاب یکی از تندروترین اعضای ارشد حماس به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه می‌تواند نشانه بی‌اعتنایی به فشارهای منطقه‌ای و جهانی برای کاهش تنش در خاورمیانه باشد.

پیش‌تر رسانه‌های متعدد خبر داده بودند که یحیی سنوار مخالف برقراری آتش‌بس در جنگ غزه است و بین او و سایر اعضای کادر رهبری حماس در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد.

در ادامه تنش‌ها در خاورمیانه، مقام‌های اورژانس اسرائیل اعلام کردند که روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد دست‌کم ۱۹ نفر از جمله شش سرباز این کشور در پی حملات پهپادی گروه حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل زخمی شدند.

به گزارش اسوشیتدپرس، بیشتر مجروحان این حادثه با یک راکت سپر دفاعی اسرائیل که پس از خطا در هدف قرار دادن پرتابه‌ها به زمین برخورد کرد، آسیب دیده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، به نظر نمی‌رسد این حمله بخشی از «پاسخ» حزب‌الله به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشدش بر اثر حمله هوایی اسرائیل به بیروت در هفته گذشته باشد و بخشی از تبادل آتش روزمره با ارتش اسرائیل است که از آغاز جنگ غزه ادامه داشته اشت.

این در حالی است که همزمان با افزایش احتمال حملات گسترده ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، مقام‌های اسرائیلی به مردم ساکن شمال این کشور گفته‌اند تا اطلاع ثانوی از فعالیت‌های غیرضروری پرهیز کنند و نزدیک پناهگاه‌ها بمانند.

ساعتی پیش از این حمله حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی نوشت شش عضو این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران روز سه‌شنبه در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

از سوی دیگر رویترز خبر داده که در این روز جنگنده‌های اسرائیلی دیوار صوتی را بر فراز بیروت،‌ پایتخت لبنان، شکستند.

در روزهای اخیر وعده انتقام ایران و گروه‌های نیابتی‌اش از اسرائیل در پی کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت و همچنین ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران، تنش در خاورمیانه را افزایش داده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

کشورهای غربی و شرکای منطقه‌ای آنها درباره جنگی فراگیر در پی حمله احتمالی ایران و متحدانش به اسرائیل هشدار می‌دهند و تحرکات دیپلماتیک برای کاستن از تنش ادامه دارد.

در آخرین مورد از این تحرکات، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن روز سه‌شنبه با رهبران قطر و مصر درباره تلاش‌ها برای کاهش تنش در خاورمیانه گفت‌وگئی تلفنی داشته است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته نیز با پادشاه اردن درباره وضعیت منطقه مذاکره کرده بود و همچنین در جلسه با مشا.ران ارشد امنیت ملی خود از آخرین تحولات خاورمیانه آگاه شده بود.

گزارش گاردین از تعلیق بررسی جواز صادرات تسلیحاتی به اسرائیل در بریتانیا

روز سه‌شنبه همچنین روزنامه گاردین گزارش داد که به نظر می‌رسد نهادهای مسئول در دولت بریتانیا روند بررسی و صدور جواز فروش اسلحه به اسرائیل را تا پایان بازبینی کامل دولت در مورد صادرات تسلیحاتی به آن کشور متوقف کرده‌اند.

صادرکنندگان تسلیحات به اسرائیل از وزارت تجارت بریتانیا پیام‌هایی دریافت کرده‌اند که می‌گوید بررسی تقاضای جواز صادرات اسلحه تا پایان بازبینی تعلیق شده است.

مقامات ارشد در نهادهای مسئول تأکید می‌کنند که این به معنای تغییر سیاست دولت بریتانیا نیست و ممکن است فقط یک روند اداری باشد.

تاریخ پایان بازبینی همه‌جانبه دولت بریتانیا در خصوص فروش اسلحه به اسرائیل به دلیل اتهامات مربوط به نقض قوانین بین‌المللی در جنگ غزه هنوز اعلام نشده است.

یکی از موضوعاتی که این بازبینی و تصمیم‌گیری نهایی را دشوار کرده است، تعیین تمایز بین سلاح‌های دفاعی و سلاح‌های تهاجمی است که در جنگ غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع دولت بریتانیا می‌گویند یکی دیگر از دلایل طولانی شدن بازبینی همه‌جانبه این است که هیئت دولت می‌خواهد تضمین کند هر مورد از تعلیق فروش اسلحه به اسرائیل از منظر قانونی کاملاً موجه و با قوانین عمومی ناظر بر صادرات تسلیحات انطباق داشته باشد.

دولت سابق بریتانیا به رهبری حزب محافظه کار در ماه ژوئن اعلام کرد که در فاصله حمله گروه حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر تا ۱۱ خرداد (پایان ماه مه) ۱۰۸ جواز صادرات اسلحه به اسرائیل را تأیید کرده است.

ارزش محموله‌های تسلیحاتی که براساس این جوازها به اسرائیل فروخته شده اعلام نشده است.

«جوئیش کرونیکل» هفته نامه منتسب به یهودیان بریتانیا، و هفته نامه بریتانیایی «میل آن ساندی» در روزهای اخیر گزارش دادند که تقاضاهای دریافت جواز صادرات اسلحه به اسرائیل از وزارت تجارت بریتانیا پیام کوتاهی با این مضمون دریافت کرده‌اند: «روند بررسی جوازها تعلیق شده و در انتظار بازبینی است.»

یک سخنگوی وزارت تجارت بریتانیا به رونامه گاردین گفت: «در مورد صدور جواز برای صادرات اسلحه به اسرائیل هیچ تغییری در سیاست ما روی نداده است. ما به بررسی همه درخواست‌ها مورد به مورد و براساس معیارهای استراتژیک صدور جواز ادامه می‌دهیم.»

«کریستین اید» یک مؤسسه خیریه بریتانیایی که زیر چتر کلیساهای ارتدکس و پروتستان فعالیت می‌کند، اخیراً با استناد به قانون آزادی اطلاعات بخشی از جزئیات مربوط به صادرات تسلیحاتی از بریتانیا به اسرائیل را از نهادهای مسئول دریافت کرد.

به گفته این خیریه از هفتم اکتبر سال گذشته (تاریخ حمله حماس به اسرائیل) تا پایان ماه مه امسال دولت درخواست جواز ۲۰ شرکت برای صادرات اسلحه و تجهیزات نظامی به اسرائیل را تأیید کرده و ۳۰ شرکت دیگر منتظر دریافت جواز هستند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، گاردین و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG