لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

یک نفتکش «مرتبط با اسرائیل» در خلیج عدن ربوده شد


نقشه یمن
نقشه یمن

یک نفتکش متعلق به یک شرکت بریتانیایی-اسرائیلی روز یکشنبه ۵ آذر در آب‌های خلیج عدن در جنوب یمن توسط نیروهای ناشناخته ربوده شده و به بندر عدن در این کشور منتقل شده است.

شرکت امنیت دریایی امبری اعلام کرده بعد از آن که نفتکش «سنترال پارک» متعلق به شرکت بریتانیایی و مرتبط با سرمایه‌گذاران اسرائیلی به نام «زودیاک مری‌تایم» ربوده شد، نیروی دریای آمریکا «درگیر این موقعیت شده‌ است» و از سایر کشتی‌ها خواسته که از این منطقه دور بمانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه یمنی حوثی‌ها که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند،‌ پیش از این تهدید کرده بود اگر این نفتکش به سمت بندر حدیده که در کنترل این نیروها است تغییر مسیر ندهد،‌ به آن حمله خواهند کرد.

بر اساس همین گزارش،‌ شرکت امبری همچنین گفته است کشتی دیگری در همین منطقه اعلام کرده «هشت نفر با لباس فرم نظامی و سوار بر دو قایق تندرو» به ان نزدیک شده‌اند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس نیز خبر داده که هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول حمله به شناور «سنترال پارک» و ربودن آن است.

بندر عدن در کنترل نیروهای ائتلاف مورد حمایت عربستان سعودی است که سال‌ها با حوثی‌ها در جنگ بودند و این بندر از قلمروی تحت کنترل شورشیان حوثی فاصله دارد.

آسوشیتدپرس نوشته است که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در خاورمیانه گشت‌های دریایی دارد، هنوز درباره این حادثه توضیح نداده است.

شرکت زودیاک مری‌تایم این حمله را «حادثه مشکوک به دزدی دریایی» خوانده و اعلام کرده است که اولویتش سلامتی ۲۲ خدمه مشغول به کار در این نفتکش هستند.

در این کشتی که ناخدای ترکیه‌ای دارد، کارکنانی از روسیه، ویتنام، ‌بلغارستان،‌ هند، گرجستان و فیلیپین حضور دارند و بار کشتی «اسید سولفوریک» اعلام شده است.

شرکت کشتیرانی زودیاک که در بریتانیا فعالیت می‌کند، ‌متعلق به گروه شرکت‌های ایال عوفر،‌ میلیاردر اسرائیلی، است.

این اتفاق بعد از آن رخ داده که یک منبع امنیتی آمریکایی روز ۴ آذر گفت یک «کشتی اسرائیلی» دیگر متعلق به عیدان عوفر،‌ بازرگان اسرائیلی، بامداد روز جمعه سوم آذر در اقیانوس هند ظاهراً توسط یک پهپاد ایرانی از مدل «شاهد ۱۳۶» مورد حمله قرار گرفت.

نفتکش «سنترال پارک» در مالکیت شرکت کشتیرانی «کلاموز» است که خود این شرکت نیز زیرمجموعه کمپانی «زودیاک مری‌تایم» است و بایگانی شرکت‌های بریتانیا نشان می‌دهد روسای فعلی و سابق «کلاموز» نام خانوادگی عوفر دارند.

هفته گذشته گروه انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، در حمایت از گروه افراطی حماس، مسئولیت ربودن کشتی «گالاکسی لیدر» را در آب‌های منطقه با این ادعا که این شناور «اسرائیلی» است برعهده گرفت.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ارتباط این کشور با کشتی گالاکسی لیدر را رد و جمهوری اسلامی ایران را که حامی حوثی‌ها است، عامل پشت پرده این رویداد معرفی کرد.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که سومین روز از آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس در حال سپری شدن است و مبادله گروگان‌های در بند حماس و فلسطینی‌های در زندان‌های اسرائیل قرار است ادامه داشته باشد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس،‌تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ ع.م/ ک.خ
XS
SM
MD
LG