لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

دهمین روز جنگ؛ افزایش حملات هوایی اسرائیل همزمان با تشدید بحران بشری در نوار غزه


اداره بهداشت فلسطینیان می‌گوید در حملات اسرائیل در ۱۰ روز اخیر دستکم دو هزار و ۷۵۰ نفر کشته شده‌اند
اداره بهداشت فلسطینیان می‌گوید در حملات اسرائیل در ۱۰ روز اخیر دستکم دو هزار و ۷۵۰ نفر کشته شده‌اند

اقدامات دیپلماتیک با هدف برقراری آتش‌بس برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه روز دوشنبه ۲۴ مهرماه نیز ناکام ماند.

همزمان دولت اسرائیل دستور تخلیه تعدادی از روستاهای این کشور در جوار مرز لبنان را صادر کرد که نگرانی از احتمال گسترش درگیری به جبهه دیگر را افزایش داده است.

اسرائیل در واکنش به حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه حماس در روز ۱۵ مهر اعلام کرد که حماس را نابود خواهد کرد.

اسرائیل نوار غزه و دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان آن را به‌ طور کامل محاصره کرده است و پیش‌بینی می‌شود که به زودی حملهٔ زمینی گسترده‌ای را به این باریکه آغاز کند.

اداره بهداشت فلسطینیان می‌گوید در حملات اسرائیل در ۱۰ روز اخیر دستکم دو هزار و ۷۵۰ نفر کشته و حدود ۱۰ هزار نفر مجروح شده‌اند.

امدادرسانان در نوار غزه نیز می‌گویند که بیش از هزار نفر زیر آوار ناشی از بمباران‌های اسرائیل قرار دارند.

این امدادگران اعلام کردند به‌دلیل کمبود امکانات، عملیات خارج کردن افراد از زیر آوارها به کندی پیش می‌رود.

یکی از مقام‌های حماس هم روز دوشنبه این آمار را تأیید کرد.

به گفته سازمان ملل، یک میلیون نفر از ساکنان غزه آواره شده‌اند، برق کاملاً قطع و آب آشامیدنی نیز کمیاب شده است.

ژنراتورهای تولید برق نیز برای خدمات اضطراری مثل بیمارستان‌ها فقط یک روز دیگر سوخت دارند.

دولت اسرائیل روز دوشنبه دستور تخلیه ۲۸ روستا واقع در عمق دو کیلومتری نوار مرزی این کشور با لبنان را صادر کرد.

گروه حزب‌الله لبنان نیز گفت به پنج هدف نظامی اسرائیل حمله کرده است.

این رویدادها جدی‌ترین هشدار در مورد احتمال وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب‌ الله لبنان طی روزهای اخیر است.

در یک هفته گذشته نوار مرزی با لبنان شاهد مرگبارترین درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و حزب الله لبنان از جنگ سال ۱۳۸۵ بین دو طرف بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در سخنان خود در پارلمان این کشور گفت اسرائیل باید خود را برای یک نبرد طولانی آماده کند.

او با اشاره به جنگ ۱۷ سال پیش که باعث آواره شدن یک میلیون نفر در لبنان شد، به ايران و حزب‌الله لبنان هشدار داد.

آقای نتانیاهو گفت: «در حال حاضر ما روی یک هدف متمرکز هستیم که اتحاد و پیشروی به سوی پیروزی است. این مستلزم پشتکار است چون پیروزی زمان می برد».

او در ادامه به ایران و حزب‌ الله این پیام را داد: «ما را در شمال به چالش نکشید. اشتباه قبلی خود را مرتکب نشوید، چون هزینه‌ای که امروز خواهید داد بسیار سنگین‌تر خواهد بود.»

یک روزنامه اسرائیلی نیز روز دوشنبه نوشت تصاویر ماهواره‌ای حاکی از استقرار گسترده تجهیزات نظامی آمریکا در نزدیکی اسرائیل و اردن است.

روزنامه «هاآرتص» با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و مراکز ردیابی پروازها، از استقرار تسلیحات پیشرفته، پدافند هوایی، ده‎ها جنگنده، بمب‌افکن، سکوهای جمع‌آوری اطلاعات، تجهیزات جنگ الکترونیک و ناوهای سنگین در منطقه خبر داد.

این گزارش می‌افزاید آمریکا با استقرار این حجم از تجهیزات نظامی، تلاش می‌کند ایران و حزب‌الله لبنان را از باز کردن جبهه دوم در شمال اسرائیل باز دارد.

به رغم ۱۰ روز حملات سنگین به نوار غزه اسرائیل نتوانسته است قابلیت حماس برای شلیک راکت را از بین ببرد.

روز دوشنبه صدای آژیر حملات راکتی در چند شهر اسرائیل به گوش رسید و حماس گفت تعداد زیادی راکت به تل آویو و اورشلیم (بیت المقدس) شلیک کرده است.

همزمان، وزیر خارجه مصر گفت عدم همکاری اسرائیل مانع از انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است و تنها راه انتقال این کمک‌ها گذرگاه مرزی رفح در مرز نوار غزه با مصر است.

سامح شکری در یک نشست خبری گفت: «غیرنظامیان ساکن غزه به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند ولی مذاکره با اسرائیل برای گشایش گذرگاه مرزی رفح به نتیجه نرسیده است.»

او افزود اگراین گذرگاه باز شود علاوه بر انتقال کمک، افرادی که اجازه سفر دارند از جمله اتباع خارجی و یا فلسطینیان دو تابعیتی، می‌توانند از نوار غزه خارج شوند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از محل گذرگاه رفح گزارش داده که صدها شهروند دوتابعیتی، از جمله کودکان، پشت درهای این گذرگاه منتظر هستند.

تاکنون احتمال مهاجرت ساکنان غزه به مصر مطرح نشده و بعید است قاهره چنین طرحی را بپذیرد.

مصر و بسیاری از دولت‌های غربی دیگر می‌گویند مهاجرت گستردهٔ فلسطینیان به کشورهای همسایه غیرقابل پذیرش است، چون به معنای کوچ دادن اجباری مردم از سرزمین آن‌ها و در نهایت اشغال بخش دیگری از اراضی فلسطینی توسط اسرائیل خواهد بود.

اسرائیل از چند روز پیش اعلام کرد که فلسطینان باید نیمه شمالی نوار غزه را ترک کنند.

ضرب الاجل اسرائیل تاکنون بارها تمدید شده است و در چند روز اخیر ده‌ها هزار نفر شمال غزه را ترک کرده‌اند. اما سازمان ملل و سایر نهادهای حقوق‌بشری و امدادرسان می‌گویند نقل مکان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر به یک فاجعه بزرگ انسانی منجر خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که روز دوشنبه نيز نقطه‌ای در نزديکی اين گذرکاه هدف حمله جنگنده‌های اسرائيلی قرار گرفت.

آمریکا امیدوار بود با گشایش این گذرگاه علاوه بر خارج کردن اتباع خود از نوار غزه زمینه انتقال کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان را فراهم کند.

منابع رسمی در این گذرگاه به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفتند که دولت مصر شرایط لازم برای تردد در رفح را فراهم کرده است و اکنون صدها کامیون حامل کمک‌های نهادهای امداد و کشورهای اهداکننده در شهر عریش واقع در ۴۵ کیلومتری گذرگاه رفح صف کشیده و منتظر اجازه حرکت هستند.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG