لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

ورود تانک‌های اسرائیلی به «مرکز» رفح؛ گزارش درباره بمباران چادرهای آوارگان


دود ناشی از عملیات اسرائیل در رفح در روز سه‌شنبه هشتم خرداد
دود ناشی از عملیات اسرائیل در رفح در روز سه‌شنبه هشتم خرداد

همزمان با گزارش‌ها درباره پیشروی تانک‌های اسرائیلی در مرکز رفح در جنوب غزه، منابع بهداشتی فلسطینی در این منطقه می‌گویند در بمباران چادرهای آوارگان در غرب رفح دست‌کم ۲۱ نفر کشته شدند.

دو روز پس از حمله هوایی اسرائیل به یک اردوگاه دیگر که محکومیت جهانی را برانگیخت، خدمات امدادی غزه گفتند که چهار گلوله تانک به چادرهای آوارگان در منطقه مواصی اصابت کرد.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل اعلام کرده است که اطلاعی از این حمله ندارد.

اسرائیل پیشتر به غیرنظامیان در رفح توصیه کرده بود برای ایمنی به اردوگاه مواصی بروند.

اداره بهداشت غزه تحت کنترل گروه افراطی حماس می‌گوید، دست کم ۱۲ نفر از کشته شدگان حمله اسرائیل به اردوگاه منطقه مواصی زن بودند.

آمریکا و کشورهای اروپایی حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

در همین حال، شاهدان عینی به رویترز گفتند که تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیل در نزدیکی مسجد العوده، در مرکز رفح مشاهده شدند.

خبرگزاری‌های رویترز و آلمان روز سه‌شنبه پیشتر از قول شاهدان عینی گزارش دادند که تانک‌های اسرائیلی وارد مرکز شهر رفح در جنوب نوار غزه شدند.

اسرائیل به‌رغم هشدارهای بین‌المللی نسبت به بروز یک بحران انسانی با ورود به رفح، حدود سه هفته پیش عملیات در این منطقه مرزی با مصر را آغاز کرد.

هم‌زمان اسپانیا در روز سه‌شنبه کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخت و نروژ و ایرلند نیز اعلام کرده‌اند که اقدام مشابهی انجام خواهند داد.

چند شاهد عینی روز به خبرگزاری رویترز گفتند که تانک‌های اسرائیلی در نزدیک مسجد العوده در مرکز شهر هستند.

ارتش اسرائیل هنوز رسماً ورود به مرکز رفح را تأیید نکرده و انتشار اطلاعات بیشتر را به آینده موکول کرده است.

رویترز همچنین می‌گوید تانک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی شامگاه دوشنبه و روز سه‌شنبه اهدافی را در شهر رفح هدف حمله قرار دادند.

حملات اسرائیل تا کنون دست‌کم ۴۵ کشته برجای گذاشته است.

مقامات بهداشتی غزه، تحت رهبری حماس، می‌گویند که در حملات هوایی نیمه‌شب گذشته دست‌کم ۱۶ فلسطینی کشته شدند.

حمله هوایی شامگاه یکشنبه اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح که به کشته شدن ۴۵ فلسطینی منجر شد با انتقادات گسترده جامعه جهانی مواجه شده است.

شاهدان محلی می‌گویند اردوگاه یاد شده و اطراف آن هنوز هدف حملات هوایی سنگین اسرائیل است.

سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح، حدود یک میلیون نفر از این شهر فرار کرده‌اند.

در واکنش به این حملات، اسپانیا، ایرلند و نروژ اعلام کرده‌ بودند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت. اسپانیا روز سه‌شنبه این وعده خود را عملی کرد.

اسرائیل به شدت با این رویکرد مخالفت کرده و می‌گوید این اقدام منجر به تشکیل یک «دولت تروریستی» خواهد شد.

در پی حمله ۱۵ مهر پارسال گروه افراطی حماس به اسرائیل و کشته شدن ۱۲۰۰ شهروند اسرائیلی و گروگان‌گیری ۲۵۰ نفر، ارتش اسرائیل حملات گسترده به نوار غزه را آغاز کرد.

حماس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

مقامات بهداشتی غزه، تحت کنترل حماس، می‌گویند تاکنون ۳۶ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

به رسمیت شناختن فلسطین

دولت چپ‌گرای اسپانیا روز سه‌شنبه رسماً اعلام کرد که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

پدرو سانچز نخست‌وزیر با انتشار بیانیه‌ای گفت این یک تصمیم تاریخی با هدف «کمک به اسرائیل و فلسطینی‌ها برای رسیدن به صلح» است.

آقای سانچر با این‌حال گفته است این تصمیم اقدامی علیه اسرائیل نیست و از طرفی این وظیفه اسپانیا نیست که «مرزهای کشورهای دیگر را مشخص کند» و از طرفی دولت فلسطین در درجه اول باید «قابل دوام» باشد.

او در ادامه تصریح کرد کرانه باختری و نوار غزه باید با یک کریدور به پایتختی بیت‌المقدس شرقی وصل شده و تحت حکومت قانونی تشکیلات خودگردان فلسطین متحد شوند.

او گفت مادرید هیچ تغییری را در مرزهای قبل از ۱۹۶۷ به رسمیت نمی‌شناسد مگر این‌که دو طرف با آن موافقت کنند.

نخست‌وزیر اسپانیا در بیانیه خود افزوده است که دولت او مخالف گروه اسلامگرای فلسطینی حماس است و حملات ۱۵ مهر پارسال شبه‌نظامیان فلسطینی علیه اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند.

تاکنون ۱۴۰ عضو سازمان ملل دولت فلسطینی را به رسمیت شناخته و خواهان راه‌حل دو دولتی هستند.

از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، سوئد، قبرس، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان قبلا کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و مالت و اسلوونی نیز اعلام کرده‌اند که اقدام مشابهی انجام خواهند داد.

بریتانیا و استرالیا نیز می‌گویند که در حال بررسی به رسمیت شناختن دولت فلسطین هستند، اما فرانسه اعلام کرده اکنون زمان آن فرا نرسیده است.

اسرائیل در اقدامی اعتراضی سفرای خود را از مادرید، اسلو و دوبلین فرا خواند و سفرای سه کشور یاد شده نیز را برای تماشای فیلم‌هایی از گروگان گرفتن اسرائیلی‌ها توسط افراد مسلح حماس احضار کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آلمان و آسوشیتدپرس و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG