لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

صدور احکام سنگین زندان و جزای نقدی برای ۱۰ زن بهائی در ایران


این ۱۰ زن بهائی روز یکم آبان‌ ۱۴۰۱ در اصفهان توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند
این ۱۰ زن بهائی روز یکم آبان‌ ۱۴۰۱ در اصفهان توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند

شعبه یک دادگاه انقلاب به ریاست قاضی توکلی با صدور احکام سنگین برای ۱۰ شهروند بهائی، آنها را در دادگاه بدوی به حبس‌های طولانی مدت و پرداخت میلیون‌ها تومان جزای نقدی، ممنوع‌الخروجی و ممنوعیت استفاده از فضای مجازی محکوم کرد.

بر اساس این حکم که روز یکشنبه ۲۹ مهرماه به طور اختصاصی به دست رادیو فردا رسیده و «با توجه به امنیتی بودن دادنامه، به صورت حضوری به این افراد ابلاغ شده»، یگانه آگاهی، یگانه روح‌بخش، نگین خادمی، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، آرزو سبحانیان و ندا بدخش هر کدام به ۱۰ سال حبس و ۱۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

آرزو سبحانیان و یگانه روح‌بخش مادر و دختر هستند.

بر اساس حکم دادگاه یک سوم از حکم نگین خادمی، یگانه آگاهی و یگانه روح‌بخش و نیمی از احکام مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، آرزو سبحانیان، ندا بدخش و شانا شوقی‌فر تعلیقی اعلام شده است.

همچنین دادگاه انقلاب ندا عمادی و بهاره لطفی را هر کدام به ۵ سال حبس و ۵۰ میلیون جزای نقدی محکوم کرده که ۴ سال از مدت حبس آنها تعلیقی اعلام شده است.

بر اساس احکام صادر شده توسط شعبه یک دادگاه انقلاب، همه این۱۰ نفر به دو سال ممنوع الخروجی و دو سال ممنوعیت استفاده از فضای مجازی نیز محکوم شده‌اند.

دادگاه در حکم خود همچنین اعلام کرده که تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و به طور کلی تمام وسایل دیجیتال و هرگونه زیورآلات طلای این افراد و هر مقدار دلار آمریکا و استرالیا که در اختیار دارند، به «نفع صندوق مسلمین» ضبط می‌شود.

مرداد ماه گذشته رادیو فردا مطلع شده بود که این ۱۰ زن بهائی از سوی شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای انقلاب اصفهان به «ترویج» عقاید دیانت بهائی متهم شده‌اند.

اتهامات این زنان بهائی «فعالیت تبلیغی آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید بهائی» ذکر شده است.

دادگاه انقلاب اصفهان «برگزاری کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی، نقاشی، موسیقی، یوگا و اردوهای طبیعت‌‌گردی برای خردسالان، نونهالان و نوجوانان ایرانی و اتباع کشور افغانستان» را از مصادیق این اتهام ذکر کرده است.

همچنین رادیو فردا مطلع شده بود که نام حدود «۱۵۰ شاکی خصوصی» نیز در کیفرخواست این زنان بهائی دیده می‌شود.

این ۱۰ زن بهائی روز یکم آبان‌ ماه ۱۴۰۱ در اصفهان توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد. مقامات قضایی نیز بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG