لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

صدور «قرار جلب به دادرسی» برای ۱۰ زن بهائی در اصفهان


نام حدود «۱۵۰ شاکی خصوصی» نیز در این کیفرخواست برای این زنان بهائی دیده می‌شود
نام حدود «۱۵۰ شاکی خصوصی» نیز در این کیفرخواست برای این زنان بهائی دیده می‌شود

رادیو فردا مطلع شده ۱۰ زن بهائی از سوی شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای انقلاب اصفهان به «ترویج» عقاید دیانت بهائی متهم شده‌اند.

به گفتهٔ منابع مطلع، این شعبه روز ۱۴ مردادماه امسال با صدور قرار نهایی، اتهامات منتسب به یگانه آگاهی، نگین خادمی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی، ندا بدخش (آگاه)، بهاره لطفی، پرستو حکیم و ندا عمادی را «محرز» دانست و برای آن‌ها «قرار جلب به دادرسی» (مجرمیت) صادر کرد.

اتهامات این زنان بهائی «فعالیت تبلیغی آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید بهائی» عنوان شده است.

دادگاه انقلاب اصفهان «برگزاری کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی، نقاشی، موسیقی، یوگا و اردوهای طبیعت‌‌گردی برای خردسالان، نونهالان و نوجوانان ایرانی و اتباع کشور افغانستان» را از مصادیق این اتهام ذکر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسیده به رادیو فردا نام حدود «۱۵۰ شاکی خصوصی» نیز در این کیفرخواست برای این زنان بهائی دیده می‌شود.

رادیو فردا آذر سال گذشته خبر داد که اداره کل اطلاعات اصفهان و سجاد پاکدل‌نیا، بازپرس شعبه ۱۸ مجتمع قضائی بهمن اصفهان با «تماس تلفنی»، «احضار» و «تهدید»‌ تلاش کرده‌اند «همسایه‌ها و دوستان مسلمان این شهروندان بهائی را وادار به شکایت از آن‌ها کنند».

این ۱۰ زن بهائی روز یکم آبان‌ ماه در اصفهان توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

شواهد، آمار و گزارش‌های رسیده به رادیوفردا نشان می‌دهد که فشار سیستماتیک نهادهای امنیتی بر بهائیان هم‌زمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی»، دست‌کم در برخوردهای امنیتی، تبعیض و محرومیت از حقوق اولیه شهروندی و فشار مستقیم بر معترضان و فعالان بهائی بازداشت‌شده، افزایش یافته است.

در همین زمینه رادیوفردا روز ۲۰ آبان‌ماه سال گذشته در یک گزارش تکمیلی خبر داد که در بازداشت گسترده شهروندان بهائی همدان در روز ۱۶آبان‌ماه، منزل ۳۴ شهروند تفتیش شده و در این میان شش شهروند نیز بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که همزمان با بازداشت این شهروندان در همدان، ۱۰ شهروند بهائی نیز در مهرشهر کرج بازداشت شدند.

گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی در روزهای گذشته تداوم نقض اساسی‌ترین حقوق بهائیان در ایران را بخشی از رویکرد «هدفمند» حکومت حاکم دانسته و آن را مایه «نگرانی ویژه» توصیف کردند.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG