لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

نتایج انتخابات شهرداری استانبول باطل شد


شادی طرفداران اکرم امام‌اوغلو نماینده حزب اپوزیسیون «جمهوری خلق» پس از اعلام نتایج انتخابات استانبول.
شادی طرفداران اکرم امام‌اوغلو نماینده حزب اپوزیسیون «جمهوری خلق» پس از اعلام نتایج انتخابات استانبول.

شورای عالی انتخابات ترکیه دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه رای به ابطال نتایج آرای انتخابات شهرداری استانبول داد.

انتخابات مجدد برای تعیین شهردار استانبول ۲۳ ژوئن، برابر دوم تیرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش روزنامه‌های «دیلی‌صباح» و «حریت» ترکیه، هفت عضو هیات یازده نفره شورای عالی انتخابات رای به ابطال انتخابات داده‌اند.

یازده فروردین سال جاری انتخابات شهرداریهای ترکیه برگزار شد و اکرم امام‌اوغلو نماینده حزب اپوزیسیون «جمهوری خلق» تنها با اختلاف ۱۳ هزار رای، یعنی ۰.۲ درصد آرا، در مقابل نماینده حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری کشور برنده پست شهرداری استانبول شد.

به رغم اعتراض حزب حاکم «آک پارتی» به نتایج انتخابات شهرداری، آقای امام‌اوغلو ۲۸ فروردین در شهرداری استانبول مستقر شد، اما شکایت حزب اردوغان به شورای عالی انتخابات درباره «تقلب سازمان‌یافته و جرائم آشکار» کماکان به قوه خود باقی ماند.

استانبول شهری است که اردوغان با پیروزی خود بعنوان شهردار آن در دهه ۱۹۹۰، فعالیت سیاسی خود را بصورت گسترده آغاز کرد و حزب آک پارتی از سال ۲۰۰۲ تاکنون همواره برنده انتخابات استانبول بوده است. سهم استانبول با ۱۶ میلیون جمعیت از تولید ناخالص داخلی ترکیه حدود یک سوم است و برای حزب اردوغان پیروزی در این شهر موضوع حساسی است.

همزمان با اعلام ابطال انتخابات استانبول، «فائیک اؤزتوراک» سخنگوی حزب جمهوری خلق با برگزاری نشست انتخاباتی گفت حزب حاکم و شخص رئیس جمهوری با ایراد انواع اتهامات و ادعاها باعث ابطال نتایج انتخابات شدند.

وی گفت دولت بایستی به رای مردم احترام بگذارد و دموکراسی را مبنا قرار دهد.

به گزارش سایت رسمی حزب اوپوزیسیون جمهوری خلق، اؤزتوراک دولت را به انحصارگری و استفاده از امکانات خود برای ابطال انتخابات متهم کرد و گفت بعد از گذشت ۳۶ روز از انتخابات، حزب حاکم با انواع بازیهای سیاسی تلاش کردند نتایج را ابطال کند. «این روزها باید درس عبرتی برای دموکراسی ترکیه باشد. ابتدا بنا به درخواست حزب حاکم، آرای ۵۷ شعبه رای‌گیری بازشماری شد و تفاوتی در نتایج انتخابات نشد، سپس تلاش کردند کل انتخابات را باطل کنند».

در انتخابات اخیر شهرداری، بسیاری از شهرهای بزرگ، از جمله آنکارا، به نمایندگان احزاب مخالف رای دادند.

در آنکارا، حزب اردوغان که با اختلاف ۳ درصد آرا مغلوب نماینده حزب جمهوری خلق شده بود، نتایج انتخابات را به چالش کشید، اما موفق به تغییر نتایج نشد.

وی گفت شورای عالی انتخابات «آخرین قلعه» باقی مانده در دموکراسی ترکیه است و بایستی مدافع حق مردم باشد.

منابع: «روزنامه دیلی‌صباح، حریت، سایت رسمی حزب جمهوری خلق. ف.ق
XS
SM
MD
LG