لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

رکورد تاریخی کاهش جمعیت ژاپن همزمان با اوج‌گیری شمار ساکنان خارجی‌


در میانه جهش شمار اتباع خارجی ساکن ژاپن، جمعیت این کشور برای پانزدهمین سال متوالی با کاهش مواجه شده و پارسال شاهد رکورد تاریخی افت جمعیت شده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت کشور ژاپن که روز چهارشنبه سوم مرداد منتشر شده است، پارسال ۷۳۰ هزار نوزاد در این کشور چشم به جهان گشوده که کمترین میزان طی دهه‌های گذشته است. همچنین یک میلیون و ۵۸۰ هزار فوتی در کشور ثبت شده که این رقم نیز یک رکورد تاریخی است.

جمعیت ژاپن در ابتدای ژانویه امسال ۱۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده که سه درصد آنها اتباع خارجی هستند. جمعیت این کشور در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۲۷ میلیون نفر بود.

گزارش یاد شده همچنین نشان می‌دهد شمار اتباع خارجی در این کشور در سال گذشته با رشدی ۱۱ درصدی به بالای ۳.۳ میلیون نفر افزایش یابد.

پیشتر اداره مهاجرت ژاپن نیز گزارش داده بود که در سال ۲۰۲۳ شمار اتباع خارجی در این کشور به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده که ۶۰ درصد آنها نیروی کار متخصص هستند. بخش اعظم این افراد در سن ۱۵ تا ۶۴ سالگی قرار دارند.

پارسال ۳۳۰ هزار نفر به شمار ساکنان اتباع خارجی در ژاپن اضافه شده که بالاترین رقم رشد در دهه‌های گذشته است. از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از یک میلیون نفر به شمار اتباع خارجی ساکن ژاپن اضافه شده که یک سوم آن تنها در سال گذشته اتفاق افتاده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد پژوهش‌ها نشان می‌دهد جوانان ژاپن بصورت فزاینده‌ای علاقه به ازدواج و فرزندآوری را از دست می‌دهند. عوامل دخیل در این پدیده متنوع هستند: افزایش هزینه‌های زندگی، وضعیت بازار کار، تعصبات و تبعیض جنسیتی حاکم بر جامعه که بار بیشتری بر دوش زنان، خصوصا مادران شاغل می‌گذارد.

دولت ژاپن برای سال جاری ۳۴ میلیارد دلار مشوق مالی برای زوج‌های جوان در راستای فرزندآوری اختصاص داده است؛ بخصوص کمک‌های مالی برای مراقبت از کودکان و آموزش. دولت می‌خواهد در سه سال آینده نیز هر سال دست‌کم ۲۳ میلیارد دلار مشوق مالی از محل مالیات‌ها برای تشویق جوانان به فرزندآوری اختصاص دهد.

XS
SM
MD
LG