لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

توصیهٔ جو بایدن به اسرائیل برای اجتناب از حمله به تأسیسات نفتی ایران


جو بایدن در نشست خبری ۱۳ مهرماه
جو بایدن در نشست خبری ۱۳ مهرماه

رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید اگر جای اسرائیل بود، به‌جای تأسیسات نفتی ایران به گزینه‌های دیگری برای حمله فکر می‌کرد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید اگر جای اسرائیل بود، به‌جای تأسیسات نفتی ایران به گزینه‌های دیگری برای حمله فکر می‌کرد.

جو بایدن در نشست خبری ۱۳ مهرماه با بیان این جمله افزود که به‌نظرش اسرائیل هنوز به نتیجهٔ نهایی برای چگونگی پاسخ دادن به حملهٔ موشکی ایران نرسیده است.

این در حالی است که قیمت‌های جهانی نفت طی روزهای گذشته و در پی حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل در شامگاه ۱۰ مهرماه و همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد حملات تلافی‌جویانهٔ اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران، شش درصد افزایش یافته است.

این روند، در صورت ادامه یافتن، می‌تواند بر موقعیت حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا تأثیر منفی بگذارد.

جو بایدن پیشتر نیز به اسرائیل توصیه کرده بود در تلافی حملهٔ گستردهٔ موشکی اخیر ایران به این کشور، به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله نکند؛ موضوعی که با واکنش دونالد ترامپ، نامزد انتخابات آتی آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، مواجه شد.

آقای ترامپ پس از اظهارات آقای بایدن گفت اسرائیل در پاسخ به حملهٔ موشکی ایران باید اول تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد.

دونالد ترامپ همچنین با بیان این‌که به نظرش جو بایدن «اشتباه کرده است»، افزود دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «بزرگ‌ترین خطری است که ما داریم».

به‌گفتهٔ آقای ترامپ، پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا باید این می‌بود که «اول هسته‌ای را بزنیم و بعد به فکر بقیه‌اش باشیم».

جو بایدن در نشست خبری خود همچنین تصریح کرد که اسرائیل هنوز تصمیم نگرفته دقیقاً به حملهٔ موشکی ایران چگونه واکنش نشان دهد، و با این حال تأکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هنگام تصمیم‌گیری در مورد گام‌های بعدی باید حمایت آمریکا از اسرائیل را به خاطر بسپارد.

آقای بایدن همچنین گفت دولت او در تلاش بوده که جامعهٔ جهانی را برای جلوگیری از گسترش جنگ در خاورمیانه بسیج کند.

در حالی که کشورهای غربی حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل را به‌شدت محکوم کردند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ادعا کرد این حمله «مشروع و قانونی» است و گفت «در صورت نیاز»، حکومت ایران دوباره این کار را انجام خواهد داد.

سخنرانی او ساعاتی پس از انفجارهای مهیب در حومهٔ بیروت و انتشار گزارش‌هایی از وضعیت مبهم هاشم صفی‌الدین، رهبر احتمالی آتی حزب‌الله لبنان که مورد هدف اسرائیل قرار گرفته، منتشر شد.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

اسرائیل پیشتر حسن نصرالله، دبیرکل این گروه، را به همراه شماری از رهبران نظامی در حملات هوایی به مرکز فرماندهی حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت کشته بود.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

علی خامنه‌ای همچنین گفت ایران و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه که او آن‌ها را «محور مقاومت» می‌خواند، در مقابل اسرائیل عقب‌نشینی نخواهند کرد.

گروه‌های نیابتی ایران در عراق و حوثی‌های یمن بعد از کشته‌شدن حسن نصرالله، حملات به اسرائیل را افزایش داده‌اند.

اسرائیل هم‌اکنون در حال عملیات زمینی در بخش‌هایی از جنوب لبنان و کل نوار غزه است.

در این میان، «گردان‌های القسام»، شاخهٔ نظامی گروه افراطی حماس، نیز کشته شدن یکی از فرماندهان خود به نام زاهی یاسر عوفی را در حملهٔ روز پنج‌شنبهٔ اسرائیل به طولکرم در کرانهٔ باختری تأیید کرد.

گروه حماس را ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا یک سازمان تروریستی می‌دانند.

گروه حماس هم اعلام کرد در حملۀ پهپادی شنبه ۱۴ مهرماه اسرائیل به یک اردوگاه فلسطینی‌ها در لبنان، یکی از فرماندهان این گروه افراطی به نام سعید عطاءالله علی همراه با خانواده‌اش کشته شد.

روزنامهٔ نیویورک‌تایمز به‌نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داده که یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، در هفته‌های اخیر موضعی سخت‌تر پیدا کرده است و کشاندن اسرائیل به یک درگیری وسیع منطقه‌ای را بر آتش‌بس ترجیح می‌دهد.

XS
SM
MD
LG