لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

حمایت چهار کشور اروپایی از مذاکرات آتش‌بس غزه


دود برخاسته از حمله هوایی اسرائیل به شهر الزوایده در مرکز غزه که بر اساس گزارش‌ها باعث کشته شدن ۱۸ عضو یک خانواده فلسطینی شد
دود برخاسته از حمله هوایی اسرائیل به شهر الزوایده در مرکز غزه که بر اساس گزارش‌ها باعث کشته شدن ۱۸ عضو یک خانواده فلسطینی شد

با ادامه تلاش میانجی‌‌ها با هدف توقف جنگ در نوار غزه، چهار کشور اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا از تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا، مصر و قطر برای رسیدن به توافق آتش بس در غزه و آزادی گروگان‌ها حمایت کردند.

وزرای خارجه این چهار کشور اروپایی در بیانیه مشترکی که روز شنبه ۲۷ مرداد ماه منتشر شد، تصریح کردند که از گفت‌وگوهای مقامات ارشد که در روزهای آینده ادامه خواهد یافت استقبال می‌کنند و ابراز امیدواری کردند که این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

آنها در این بیانیه از همه طرف‌ها خواسته‌اند که همچنان «به طور مثبت و انعطاف‌پذیر» در روند گفت‌وگوها مشارکت کنند.

وزرای خارجه این چهار کشور اهمیت خودداری از هرگونه اقدام تنش‌زا در منطقه که می‌تواند چشم‌انداز صلح را تضعیف کند، یادآوری کرده و گفته‌اند این اقدامات می‌تواند خطر بزرگی به همراه داشته باشد.

همچنین دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد گروه حاضر در آخرین دور مذاکرات آتش‌بس غزه به نمایندگی از این کشور، «خوش‌بینی محتاطانه» خود را درباره مذاکرات ابراز کرده است.

در این بیانیه آمده که مذاکره کنندگان اسرائیلی به بنیامین نتانیاهو گفته‌اند در ارتباط با «احتمال پیشرفت برای رسیدن به توافقی برای مبنای آخرین پیشنهاد آمریکا، که اساسش چارچوب ارائه شده در ۲۷ ماه مه است» به شکل محتاطانه‌ای خوش‌بین هستند.

دفتر آقای نتانیاهو همچنین ابراز امیدواری کرده که فشار آمریکا و میانجی‌های بین‌المللی بر گروه افراطی حماس باعث شود این گروه مخالفت خود با پیشنهاد آمریکا را کنار بگذارد.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

کشته شدن ۱۸ عضو یک خانواده در مرکز غزه

آسوشیتدپرس روز شنبه از حمله هوایی اسرائیل به غزه خبر داد که طی آن دست کم ۱۸ نفر که همگی از اعضای یک خانواده بودند، کشته شده‌اند.

این حمله هوایی به یک خانه و انبار مجاور آن که پناهگاه افراد بی‌خانمان بود در ورودی شهر الزوایده انجام شد و مقام‌های بیمارستان الاقصی گفته‌اند که مجروحان حمله به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که در این حمله ۹ کودک و سه زن جان خود را از دست دادند.

ارتش اسرائیل، که به ندرت در مورد حملات ابراز نظر می‌کند، گفته است که «زیرساخت‌های تروریستی» در مرکز غزه را هدف قرار داده است؛ جایی که به گفته ارتش در هفته‌های اخیر راکت‌ها از آنجا به سوی اسرائیل شلیک می‌شدند.

در بیانیهٔ منتشر شده ارتش اسرائیل همچنین آمده است:‌ «گزارش‌هایی دریافت شده که در نتیجه این حمله، غیرنظامیان ساختمان مجاور کشته شده‌اند. این حادثه در دست بررسی است.»

ارتش اسرائیل در عین حال تاکید کرده که به حملات شبه‌نظامیان در مرکز غزه ادامه خواهد داد.

وضعیت انسانی در نوار غزه همچنان رو به وخامت است و امدادگران و کارکنان حوزه بهداشتی از شیوع فلج اطفال نگران هستند.

مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها پس از دو روز در دوحه پایان یافته و قرار است هفته آینده در قاهره پی گرفته شود؛ در همین حال رئیس جمهور آمریکا این مذاکرات را سازنده خواند و نسبت به هرگونه اقدام برای تضعیف این روند هشدار داد.

این در حالی است که نگرانی‌ها از حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران و شبه نظامیان حزب‌الله در لبنان در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در تهران و فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت افزایش یافته و تنش‌های منطقه‌ای، شرایط را برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه دشوارتر کرده است.

حماس در مذاکرات حضور مستقیم نداشت اما در جریان گفت‌وگوها و پیشنهادها قرار گرفت.

قرار است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به خواسته جو بایدن بار دیگر رهسپار خاورمیانه شود و پس از دیدار از اسرائیل در روز یک‌شنبه ۲۸ مرداد، به مصر و قطر سفر کند.

با استفاده از بیانیه چهار کشور، گزارش‌های آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG