لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

رکوردشکنی گرمای زمین در ژوئن؛ سیزدهمین ماه پیاپی با دمای بی‌سابقه


بر اساس داده‌های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک، ماه ژوئن گذشته گرم‌ترین ماه ژوئن ثبت‌شده در تاریخ جهان بود و به این ترتیب سیزدهمین ماه پیاپی با رکوردشکنی دما به ثبت رسید.

به گفته کارلو بوئونتمپو، مدیر این سرویس: «این فراتر از یک ناهنجاری آماری است» و این روند بی‌سابقه «نشان‌دهنده تغییرات بزرگ و مداوم در اقلیم کره زمین است.»

او افزود که این روند تا زمانی که بشر به انتشار گازهایی که گرما را در جو زمین در خود حبس می‌کنند ادامه دهد، بدون شک ادامه خواهد یافت.

گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً از سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز تولید می‌شوند، همچون پتویی نامرئی زمین را در برمی‌گیرند. این گازها با ممانعت از خروج طبیعی گرمای خورشید از جو، باعث افزایش دمای کره زمین و تغییرات اقلیمی می‌شوند.

میانگین دمای جهانی در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، ۱.۶۴ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن بوده است که بالاترین میزان در تاریخ ثبت داده‌ها است. این در حالی است که دمای سطح دریاها نیز به مدت ۱۵ ماه متوالی رکوردهای قبلی را شکسته است.

هرچند این ارقام به معنای نقض هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد تعیین‌شده در توافق پاریس نیست، اما دانشمندان هشدار می‌دهند که گرمایش زمین همچنان ادامه دارد و می‌تواند به پیامدهای فاجعه‌باری برای انسان‌ها و اکوسیستم‌ها منجر شود.

کارشناسان معتقدند گرم شدن هوا در ماه‌های اخیر ناشی از ترکیبی از پدیده طبیعی ال نینو و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده است. با این حال، حتی با ورود به فاز خنک‌کننده لانینا، احتمال دارد دمای سال ۲۰۲۴ از ۲۰۲۳ نیز فراتر رود.

این بحران اقلیمی، جهان را با چالش‌های جدی مانند افزایش بلایای طبیعی، نابودی تنوع زیستی و تهدید امنیت غذایی روبه‌رو کرده است.

هم‌اکنون گرمای سوزان بخش‌های وسیعی از جهان را از هند تا عربستان سعودی، ایالات متحده و مکزیک در نیمه اول امسال فراگرفته است.

آتش‌سوزی‌ها نیز زمین‌های یونان و کانادا را سوزانده و هفته گذشته، طوفان بِریل به عنوان اولین طوفان اقیانوس اطلس با درجه پنج در تاریخ ثبت شد و چندین جزیره کارائیب را درنوردید.

همزمان، بارش‌های بی‌امان، پدیده‌ای که دانشمندان آن را به گرم‌تر شدن کره زمین مرتبط دانسته‌اند، باعث سیل گسترده در کنیا، چین، برزیل، افغانستان، روسیه و فرانسه شده است.

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک که آمارهای تازه را ارائه داده، یک سازمان علمی متعلق به برنامه فضایی اتحادیه اروپا است. این سازمان از میلیون‌ها اندازه‌گیری از ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی برای ردیابی معیارهای کلیدی آب و هوا استفاده می‌کند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و گاردین؛ پ. پ. / ف. دو.
XS
SM
MD
LG