لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

کنعانی: خواستار ادامه مذاکره با اوکراین در عمان بودیم، ولی پاسخ ندادند


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تأیید یک دور مذاکره با اوکراین در عمان ادعا کرد طرف اوکراینی «هیچ سندی» درباره حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جریان تهاجم نظامی این کشور به اوکراین ارائه نداد.

ناصر کنعانی همچنین گفت که ایران خواستار تداوم این مذاکرات و برگزاری دور دوم بوده اما مقام‌های اوکراین به این درخواست پاسخی نداده‌اند.

او بار دیگر تاکید کرد که ایران در جریان جنگ روسیه و اوکراین «هیچگونه تسلیحات و تجهیزاتی را به هیچ یک از طرفین این جنگ نداده است.»

این در حالی است که علاوه بر انتشار گزارش‌هایی درباره حملات روسیه با پهپاد «شاهد ۱۳۶» ساخت ایران به شهرهای اوکراین، کاخ سفید روز ۱۹ خرداد اسناد تازه‌ای از مشارکت نظامی ایران و روسیه در جنگ با اوکراین منتشر کرد و گفت که مسکو در حال آماده شدن برای تأسیس کارخانه تولید پهپاد در خاک خود با کمک ایران است.

جان کربی، هماهنگ‌کنندۀ ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام کرد روسیه تا ماه مه «صدها پهپاد انتحاری و همچنین تجهیزات تولید پهپاد» را از ایران دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از طرف‌هایی که این «اتهامات» را علیه ایران مطرح می‌کنند خواست از «رویکرد سیاسی» خودداری کنند و گفت «ما به هیچ وجه جنگ اوکراین را تایید نمی‌کنیم و خسارت بشری ناشی از این جنگ برای ما تاسف بار است.»

نعانی در عین حال با انتقاد از کشورهای غربی و «گسیل تجهیزات و تسلیحات سنگین برای یک طرف این جنگ» گفت آنها «مانعی بر سر راه‌حل سیاسی» برای پایان جنگ هستند.

ابراز امیدواری درباره تبادل زندانیان با آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره مسئله تبادل زندانیان با آمریکا نیز گفت «باید ببینیم که دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه آمادگی لازم را دارد یا خیر؟»

او همزمان ابراز امیدواری کرد به زودی «اقدام مثبتی» در این زمینه انجام شود.

کنعانی درباره گزارش‌هایی مبنی بر شکل‌گیری «تفاهم نانوشته» میان ایران و آمریکا برای رفع بخشی از تحریم‌ها گفت که ایران گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره این مذاکرات را تایید نمی‌کند.

این مقام وزارت خارجه ایران درباره طرح نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا درباره دائمی شدن تحریم‌های سال ۱۹۹۶ علیه ایران هم گفت: «از طرفی شاهد اصرار از سوی آمریکایی‌ها برای انجام مذاکره و حل و فصل موضوعات اختلافی و موضوع برجام هستیم و از طرف دیگر شاهد تلاش‌هایی برای ایجاد چارچوب‌های جدید قانونی برای حفظ و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اینها با یکدیگر در تضاد و تناقض هستند و دوگانگی وجود دارد.»

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روز ۱ تیر لایحه‌ای را با حمایت نمایندگانی از هر دو حزب ارائه کرد که تحریم‌های سال ۱۹۹۶ علیه ایران را دائمی می‌کند.

این لایحه که عنوان «قانون تحکیم تحریم‌های ایران» را بر خود دارد، تحریم‌های اقتصادی سال ۱۹۹۶ علیه ایران را که با هدف توقف برنامه تحقیقاتی تهران و ممانعت از تولید سلاح‌های هسته‌ای و بیولوژیک تصویب شده بود دائمی می‌کند و باید در صحن مجلس به رأی گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG