لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

علی خامنه‌ای: کوچک‌انگاری حملهٔ اسرائیل به ایران غلط است


رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید درباره حمله روز پنجم آبان اسرائیل به مراکز نظامی ایران نباید بزرگنمایی و کوچک‌انگاری انجام شود.

علی خامنه‌ای روز یک‌شنبه ششم آبان در دیدار با گروهی از خانواده‌های نظامیان کشته‌شده، با اشاره به حمله جنگنده‌های اسرائیلی به اهداف متعدد در خاک ایران گفت: «خودشان هم البته بزرگنمایی می‌کنند. بزرگنمایی آن‌ها غلط است اما توجه داشته باشید کوچک‌انگاری آن هم غلط است. این‌که ما بگوییم: نه؛ چیزی نبود، اهمیتی نداشت؛ این هم غلط است».

او سپس خواستار «فهماندن توانایی» حکومت جمهوری اسلامی به اسرائیل، از سوی مسئولان حکومتی، شد اما در مورد چگونگی انجام چنین کاری توضیحی نداد.

او دستور کاری ارائه نکرد و تنها افزود که «کیفیت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند آنچه که صلاح این کشور و این ملت هست آن را انجام بدهند».

رهبر جمهوری اسلامی سپس نسبت به «ایجاد ترس و تردید در دل‌های مردم» ابراز نگرانی کرده و گفت که چنین کاری «مردود است».

او گفت که «اگر امنیت در جامعه نباشد، هیچ چیز نیست».

علی خامنه‌ای در اظهاراتش بارها بر موضوع امنیت و لزوم «قوی شدن دفاعی و تسلیحاتی» جمهوری اسلامی تأکید کرد و از کسانی که می‌گویند نباید به دنبال ابزارهایی رفت که قدرت‌های جهانی در ارتباط با آن‌ها حساس‌اند، انتقاد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در این باره گفت: «بعضی‌ها در تحلیل‌های گوناگون تصور می‌کنند اگر بخواهیم کشور در امنیّت باشد، باید سراغ ابزارهای حساس‌کنندهٔ قدرت‌ها نرویم؛ مثلاً چه لزومی دارد حالا ما موشک با فلان برد را داشته باشیم که حساس بشوند، خیال می‌کنند این‌جوری، این شکلی می‌توانند امنیت کشور را تأمین کنند یعنی درواقع اگر می‌خواهید کشور امن باشد، ضعیف باشید، ابزارهای قدرت را برای خودتان فراهم نکنید، بعضی این‌جور فکر می‌کنند، این‌جور قضاوت می‌کنند، این غلط است».

ارزیابی مقامات و رسانه‌های اسرائیل پس از حمله اخیر هوایی به مواضع پدافندی در خاک ایران این است که جمهوری اسلامی از توان پدافند هوایی خود «عریان» شده و در برابر حملات بعدی احتمالی اسرائیل، قدرت مقابله خود را از دست داده است.

در پی حملات اسرائیل به اهدافی در ایران، ارتش جمهوری اسلامی کشته شدن چهار تن از نیروهای خود را تأیید کرد.

این حملات موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را به‌دنبال داشت و بسیاری از کشورها طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کردند. با وجود این، مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که پاسخ این حملات را خواهند داد.

پزشکیان در جلسه هیئت دولت: طالب جنگ نیستیم اما پاسخ مناسبی خواهیم داد

مسعود پزشکیان در جلسه هیئت دولت که روز یکشنبه برگزار شد تاکید کرد که «طالب جنگ نیستیم اما از حقوق خود دفاع خواهیم کرد» و «پاسخ‌ مناسبی به تجاوز‌ رژیم صهیونیستی خواهیم داد».

او روز شنبه و ساعاتی پس از حملات اسرائیل نیز با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس تهدید کرد که جمهوری اسلامی ایران «پاسخ هر حماقتی را با تدبیر و هوشمندی خواهد داد».

از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی این طور برمی‌آید که او به ظاهر نوع واکنش و «صلاح کار» را به «مسئولین» حکومت خود واگذار کرده، اما حسین شریعتمداری، نمایندهٔ علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در یادداشت تازه‌ای خواستار «پاسخ محکم و رعدآسا» به اسرائیل شد.

او در این یادداشت نوشته است که «کمترین کوتاهی در پاسخ محکم و رعدآسا، به مفهوم و معنای دعوت از آمریکا و پادگان منطقه آن، یعنی» اسرائیل «برای حملات ویرانگر به ایران» است.

آقای شریعتمداری همچنین گفته است که برای پاسخگویی به حمله جنگنده‌های اسرائیلی «باید منافع و منابع و نظامیان آمریکا را نیز در فهرست اهداف مشروع و قانونی خود جای دهیم».

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، نیز روز یکشنبه با متهم کردن ایالات متحده گفت که به باور او «آمریکا یک کریدور فضایی در اختیار اسرائیل قرار داده تا به ایران حمله کند».

او بدون ارائه شواهدی افزود که «شواهد مشارکت آمریکا در این عملیات برای ایران روشن است» و گفت که ایران نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته و خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت شده است.

با وجود این، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از آمریکا خواسته تا اسرائیل را «مهار و مجبور به آتش‌بس پایدار کند».

او در عین حال روز یکشنبه گفت که پاسخ جمهوری اسلامی به حمله اخیر اسرائیل به زیرساخت‌های نظامی در ایران، «قطعی خواهد بود».

با استفاده از رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG