لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

پسر خاشقجی پس از ترک عربستان راهی آمریکا شد


صلاح خاشقجی روز دوشنبه این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.
صلاح خاشقجی روز دوشنبه این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.

گزارش ها حاکی است که صلاح خاشقجی پسر جمال خاشقجی عربستان را ترک کرده و راهی آمریکا شده است. در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از تصمیم عربستان برای دادن اجازه خروج به پسر خاشقجی استقبال کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در جریان سفرش به عربستان در خصوص وضعیت پسر جمال خاشقجی با مقام‌های عربستان مذاکره کرده بود.

دیده بان حقوق بشر پیشتر در روز پنجشنبه اعلام کرده بود که صلاح خاشقجی به همراه خانواده اش اجازه خروج از عربستان را دریافت کرده و عازم آمریکا شده است.

یک منابع مطلع به رویترز گفته است، صلاح خاشقجی که تابعیت سعودی-‌آمریکایی دارد تاکنون ممنوع‌الخروج بود. برپایه این گزارش وی چهارشنبه از عربستان خارج شده است.

روزنامه ایندیپندت پیشتر گزارش کرده بود سه فرزند خاشقجی به همراه همسر سابقش مدتی پیش از طریق امارات به آمریکا گریخته‌اند و صلاح خاشقجی فرزند چهارم وی که در ریاض مانده، ممنوع‌الخروج شده بود.

صلاح خاشقجی روز دوشنبه این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.

دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی بن‌سلمان را آمر قتل جمال خاشقجی می‌دانند.

جمال خاشقجی، منتقد ولیعهد عربستان سعودی و یادداشت نویس واشینگتن پست، نهم مهر پس از ورود به کنسولگری عربستان ناپدید شد. اما مقام‌های سعودی پس از آن اظهارات متناقضی را در خصوص سرنوشت وی ابراز کرده‌اند.

عربستان سعودی ابتدا از سرنوشت آقای خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی کرد، سپس از «مرگ» او بر اثر درگیری در کنسولگری خبر داد و پس از آن وزیر خارجه سعودی به «قتل خاشقجی به دست عوامل خودسر» اشاره کرد.

در همین حال قرار است جینا هسپل، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا،سی آی ای، گزارش سفر خود به ترکیه و مذاکراتش با مقام‌های ترک را در اختیار رئیس جمهوری آمریکا قرار دهد.

روز گذشته برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع گزارش داده بودند که جینا هسپل در ترکیه فایل صوتی از «بازجویی و شکنجه» جمال خاشقجی را شنیده است.

در همین زمینه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته است: ما برخی از یافته‌ها و اطلاعاتی که دادستانی به ما اجازه می داد در اختیار کسانی قرار دادیم که به دنبال اطلاعات بیشتر بودند.

واکنش آلمان

در همین حال، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان، «به شدیدترین وجه» قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول را محکوم کرد.

خبرگزاری آلمان با مخابره این خبر، گزارش داده که آنگلا مرکل «خواستار توضیح فوری، شفاف و معتبر» از سوی مقام‌های سعودی درباره این قتل شده است.

صدراعظم آلمان گفته که همراه با شرکای بین‌المللی‌اش آماده است تا اقدامات مناسب را در رابطه با این پرونده انجام دهد.

خانم مرکل در این هفته گفت که تا زمان روشن شدن تمام جوانب پرونده آقای خاشقجی، صادرات اسلحه به عربستان متوقف می‌شود.

تماس پادشاه عربستان و پوتین

در همین حال، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی می‌گوید، ملک سلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص قتل جمال خاشقجی صحبت کرده است.

طبق این گزارش ملک سلمان به ولادیمیر پوتین اطمینان داده است که عربستان سعودی مصمم است که مسببان این قتل تحت تعقیب قضایی قرارگرفته و مجازات خواهند شد.

کاخ کرملین نیز در بیانیه ای اعلام کرده است که رهبران دو کشور تماس تلفنی درباره پرونده جمال خاشقجی و اوضاع خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

با استفاده از گزارش های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG