لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

نخستین واکنش علنی محمد بن سلمان به قتل جمال خاشقجی


تصویری از دیدار محمد بن سلمان با اعضای خانواده روزنامه‌نگار مقتول عربستانی
تصویری از دیدار محمد بن سلمان با اعضای خانواده روزنامه‌نگار مقتول عربستانی

ولیعهد عربستان روز چهارشنبه دوم آبان در نخستین واکنش علنی خود به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، آن را حادثه‌ای «دردناک» توصیف کرد و وعده داد که «عدالت اجرا خواهد شد».

محمد بن سلمان که در کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض سخن می‌گفت، اظهار داشت: «این جنایت شنیع قابل توجیه نیست. عوامل این حادثه مجازات خواهند شد و عربستان و ترکیه همراه یکدیگر برای رسیدن به نتیجه با هم همکاری می‌کنند».

جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست و مخالف حاکمان کنونی عربستان سعودی، حدود سه هفته قبل برای دریافت مدارکی مرتبط با ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول رفت که در آنجا به قتل رسید.

قتل این روزنامه‌نگار انگشت اتهام را به سوی محمد بن سلمان نشانه رفته است. عربستان که در ابتدا قتل این روزنامه‌نگار را انکار کرده بود در نهایت به آن اعتراف کرد، اما در عین حال گمانه‌زنی‌ها پیرامون دست داشتن محمد بن سلمان در این رخداد را به شدت تکذیب می‌کند.

با این حال یکی از مشاوران رئیس‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه تاکید کرد که «دست محمد بن سلمان به خون خاشقجی آغشته است».

ایلنور چویک اظهار داشت: «این یک رسوایی‌ست که همه تحقیقات به ولیعهد عربستان سعودی ختم می‌شود. دست‌کم پنج نفر از اعضای گروه اعدام دست راست محمد بن سلمان هستند و این جماعت بدون اطلاع او چنین کاری نمی‌کنند».

در همین روز گزارشی از مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با ولیعهد عربستان سعودی، درباره پرونده قتل جمال خاشقجی منتشر شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به رئیس‌جمهوری ترکیه نوشته که این مکالمه درباره ضرورت اقدامات لازم برای روشن کردن همه ابعاد قتل آقای خاشقجی بوده است.

یک روز قبل از آن آقای اردوغان در پارلمان ترکیه گفته بود شواهد نشان از آن دارد که قتل این روزنامه‌نگار عربستانی از پیش برنامه‌ریزی شده بود، امری که در تعارض با ادعای ریاض قرار دارد.

ریاض قتل جمال خاشقجی را به «عوامل خودسر» نسبت داده و عنوان کرده که وی در پی یک درگیری فیزیکی کشته شده است.

اما در آمریکا نیز برخی سناتورها نظیر لیندسی گراهام و برایان کورکر، جمهوری‌خواه، انگشت اتهام را به سوی ولیعهد عربستان گرفته‌اند و بر ضرورت کناره‌گیری او از قدرت تاکید دارند.

در تازه‌ترین تحول پیرامون این رخداد، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در ایمیلی به کارکنان این وزارتخانه از عزم آمریکا برای روشن شدن کامل آن‌چه اتفاق افتاده است، سخن گفت.

آقای پومپئو نوشت: «ما در حاضر شاهد اقدامات عربستان سعودی در این زمینه هستیم که نشان از جدیت آنان برای رسیدگی به موضوع دارد، اما تا زمانی که کاملا روشن نشود چه اتفاقی افتاده است، راضی نخواهیم شد».

تهدید فرانسه به مجازات ریاض

از سوی دیگر پاریس اعلام کرد که اگر اثبات شود ریاض در قتل جمال خاشقجی نقش داشته است، علیه آن دست به اقدامات تنبیهی خواهد زد.

بنجامین گریواکس، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفت: «در صورتی که مسئولیت عربستان سعودی اثبات شود، آن وقت به اقدامات تنبیهی دست می‌زنیم... نه فقط در رابطه با تسلیحات».

وی سپس افزود: «اما تا زمانی که چیزی کاملا اثبات نشده است، و به تایید دستگاه‌های امنیتی ما نرسیده است، ما تصمیمی نمی‌گیریم».

عربستان در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ پس از هند، دومین خریدار بزرگ اسلحه از فرانسه بود و تنها یک قرارداد آنها ارزشی معادل ۱۲ میلیارد یورو داشت. آلمان اما برخلاف فرانسه اعلام کرده که تا زمان روشن شدن واقعیت قتل جمال خاشقجی فروش سلاح به ریاض را تایید نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG