لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

کاخ سفید می‌گوید ایران از تهدید برای حمله به اسرائیل عقب‌نشینی نکرده است


به گفته جان کربی، ایران احتمالا می‌خواهد با کمک حزب‌الله یا حوثی‌ها به اسرائیل حمله کند
به گفته جان کربی، ایران احتمالا می‌خواهد با کمک حزب‌الله یا حوثی‌ها به اسرائیل حمله کند

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد ایران از تهدید خود برای حمله به اسرائیل عقب‌نشینی نکرده است.

جان کربی روز پنجشنبه ۲۵ مرداد در گفت‌وگویی ویدئویی با سایت «پولیتیکو» گفت که ایران ممکن است با کمک حزب‌الله یا حوثی‌ها در روزهای آینده حمله‌ای را انجام دهد اما ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی نیافتد و تهران دست از این تهدید بردارد.

از زمان کشته شدن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران، جمهوری اسلامی ایران بارها تهدید به اقدام انتقام‌جویانه علیه اسرائیل را تکرار کرده است. حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

با وجود این‌که مقام‌های اسرائیل تاکنون نقش خود را در ترور اسماعیل هنیه رد یا تأیید نکرده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید به انتقام‌گیری از اسرائیل می‌کنند و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز وعدهٔ «خون‌خواهی» در این زمینه را داده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲۳ مرداد در نیواورلئان به خبرنگاران گفت که رسیدن به توافق آتش‌بس در جنگ غزه می‌تواند موجب شود که ایران از حمله به اسرائیل در پاسخ به کشته شدن اسماعیل هنیه خودداری کند و تاکید کرد که خود او همین انتظار را دارد.

آقای کربی در گفت‌وگوی خود با پولیتیکو بار دیگر تاکید کرد که واشینگتن شرایط منطقه را به دقت زیر نظر دارد و آماده است.

ارتش آمریکا در روزهای گذشته بیشترین تجهیزات نظامی و نیرو را در نقاط مختلف منطقه مستقر کرد تا به اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران و حزب‌الله کمک کند.

آرایش میدانی آمریکا بزرگ‌ترین تجمع نظامیان آمریکا در منطقه پس از خروج آن‌ها از عراق در سال‌های گذشته به شمار می‌آید.

با افزایش نگرانی‌ها درباره حمله نظامی ایران به اسرائیل، کشورهای غربی در دو بیانیه جداگانه به تهران هشدار دادند که از تشدید تنش خودداری کند؛ این هشدارها همچنین در تماس‌های تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا و صدر اعظم آلمان با رئیس‌جمهور ایران تکرار شد.

دولت آمریکا پیش‌تر گفته است که دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس در غزه هنوز امکان‌پذیر است و درعین حال هشدار داده که پیشرفت سریع در این مذاکرات برای پرهیز از گسترش جنگ در منطقه حیاتی است.

با این وجود حماس روز ۲۴ مرداد اعلام کرد که در دور جدید مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه که روز پنجشنبه در قطر آغاز شد شرکت نخواهد کرد.

یک مقام مطلع به رویترز گفته است که میانجی‌گران پس از این مذاکرات، با نمایندگان حماس رایزنی می‌کنند.

حماس با ابراز تردید در مورد موفقیت این دور از مذاکرات، اسرائیل را مسئول مانع‌تراشی و جلوگیری از دستیابی به توافق می‌داند. در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید یحیی سنوار، رهبر جدید گروه حماس، مانع اصلی توافق است.

با استفاده از گزارش پولیتیکو و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG