لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

نخست‌وزیر بریتانیا در تماس با پزشکیان: جنگ به نفع کسی نیست


پرتره اسماعیل هنیه و پرچم‌های فلسطین در دانشگاه تهران
پرتره اسماعیل هنیه و پرچم‌های فلسطین در دانشگاه تهران

با افزایش نگرانی‌ها درباره حمله نظامی ایران به اسرائیل، کشورهای غربی در دو بیانیه جداگانه به تهران هشدار دادند که از تشدید تنش خودداری کند؛ این هشدارها همچنین در تماس‌های تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا و صدر اعظم آلمان با رئیس‌جمهور ایران تکرار شد.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، عصر دوشنبه ۲۲ مرداد در گفت‌وگوی تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، نسبت به «خطر جدی اشتباه محاسباتی» هشدار داد.

بنابر بیانیه دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، آقای استارمر با تأکید بر این‌که «جنگ به نفع کسی نیست»، از ایران خواست که از حمله به اسرائیل خودداری کند.

او همچنین وضعیت منطقه را عمیقاً نگران‌کننده خواند و خواستار تنش‌زدایی از سوی همه طرف‌ها شد.

ساعاتی پیش از آن نیز اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، در تماس با مسعود پزشکیان خواستار انجام «هر کار ممکن» برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی در خاورمیانه شد.

بنابر اعلام سخنگوی دولت آلمان، آقای شولتز در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد که چرخهٔ خشونت در منطقه باید شکسته شود، چون دور جدید خشونت‌ها می‌تواند «خطرات بی‌شماری برای کشورها و مردم منطقه» داشته باشد.

روز دوشنبه همچنین رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود از دفاع از اسرائیل در برابر «تهاجم ایران و حملات گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران» را اعلام کردند.

پیش از آن نیز سران فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز در بیانیه دیگری به ایران و متحدانش هشدار داده بودند که با تشدید تنش، دستیابی به توافق آتش‌بس غزه را به خطر نیندازد. با این حال اظهارات مقام آمریکایی گویای آن است که واشینگتن به این نتیجه رسیده که ایران قصد حمله نظامی به اسرائیل را دارد.

کربی: اوضاع را به دقت زیر نظر داریم

در همین حال یک مقام کاخ سفید با تاکید مجدد بر تلاش‌های واشینگتن برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، از رصد کردن تحولات خبر داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، شامگاه دوشنبه گفت به باور واشینگتن حمله ایران به اسرائیل ممکن است همین هفته رخ بدهد.

آقای کربی با تاکید بر اینکه ایالات متحده تحولات را به دقت زیر نظر دارد گفت در حال حاضر نمی‌توان گفت که حمله احتمالی ایران و گروه‌های نیابتی آن به اسرائیل چگونه خواهد بود اما واشینگتن خود را برای حملات گسترده نیز آماده کرده و به همین دلیل در چند روز اخیر توانایی‌های خود در منطقه را افزایش داده است.

در روزهای اخیر تغییراتی در آرایش نظامی ناوها و جنگنده‌های ایالات متحده در خاورمیانه روی داد و روز یکشنبه هم پنتاگون اعلام کرد «یو.اس.اس جورجیا»، زیردریایی اتمی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، در آب‌های منطقه مستقر می‌شود.

جان کربی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره همکاری احتمالی ایالات متحده و اروپا برای دفاع نظامی از اسرائیل گفت نمی‌تواند به جای کشورهای دیگر حرف بزند. او در عین حال یادآور شد که در حمله قبلی ایران به اسرائیل،‌ برخی از متحدان و شرکای اروپایی نیز در همراهی با واشینگتن، از اسرائیل دفاع کردند.

اشاره این مقام کاخ سفید به حمله فروردین‌ماه ایران به اسرائیل است که واکنشی بود به حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق. در آن حمله، ایران صدها پهپاد و موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد اما اسرائیل با کمک آمریکا و متحدانش شمار زیادی از آنها را رهگیری و سرنگون کردند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با تاکید بر لزوم تمرکز بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه، گفته است ایالات متحده به حمایت خود از اسرائیل برای مقابله تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG