لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

روسیه اذعان کرد چند نیروی امنیتی‌اش در میان زندانیان مبادله‌شده هستند


ولادیمیر پوتین در مراسم استقبال از وادیم کراسیکوف
ولادیمیر پوتین در مراسم استقبال از وادیم کراسیکوف

سخنگوی کرملین می‌گوید وادیم کراسیکوف که در آلمان به جرم قتل یک شهروند چچن‌تبار گرجستان به حبس ابد محکوم شده بود و در مبادله زندانیان بین روسیه و غرب آزاد شد، مأمور اداره امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) و عضو واحد نیروی مخصوص این نهاد به نام «گروه آلفا» است.

وادیم کراسیکوف اولین فردی بود که پس از به زمین نشستن هواپیمای حامل زندانیان روس غروب پنجشنبه ۱۱ مرداد از هواپیما خارج شد. ولادیمیر پوتین هنگام استقبال از زندانیان آزاد شده آقای کراسیکوف را در آغوش گرفت که نشان دهنده اهمیت او بود.

دادگاهی در آلمان حدود سه سال پیش در حکم خود اعلام کرد که نهادهای دولتی روسیه گذرنامه جعلی و امکانات لازم را در اختیار وادیم کراسیکوف قرار دادند تا زلیم خان خانگوشویلی، تبعه چچن‌تبار گرجستان، را در سال ۲۰۱۹ در روز روشن در برلین به قتل برساند.

دولت روسیه در آن زمان ادعاهای مربوط به دخالت در این قتل را «مضحک و واهی» توصیف کرده بود.

دو زندانی روس دیگری که پنجشنبه مبادله شدند آرتم دولتسف و آنا دولتسوا هستند که همراه دو فرزندشان به مسکو رفتند. این زوج سال ۲۰۲۲ در اسلوونی دستگیر و در دادگاه به جرم جاسوسی از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا تحت پوشش هویت جعلی آرژانتینی محکوم شده بودند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز جمعه ۱۲ مرداد تأیید کرد که این زوج مأموران «غیرقانونی» بودند، به عبارتی دیگر مأموران آموزش دیده‌ای که با جا زدن خود به عنوان اتباع یک کشور دیگر سال‌ها با این هویت جعلی در خارج زندگی می‌کردند.

او در نشستی خبری در مسکو گفت: «فرزندان این مأموران اطلاعاتی که دیروز به مسکو آمدند فقط زمانی که هواپیما از آنکار به مقصد مسکو به پرواز درآمد متوجه شدند که روس هستند.»

دمیتری پسکوف افزود: «قبل از این آن‌ها نمی‌دانستند که روس هستند یا با کشور ما ارتباطی دارند. احتمالاً شما دیدید که وقتی این دو کودک از هواپیما خارج شدند روسی حرف نزدند و ولادیمیر پوتین هنگام سلام کردن به آن‌ها به زبان اسپانیایی گفت بوئنوس نوچس، شب بخیر.»

به گفته او، «کودکان از والدین خود پرسیدند مردی که درفرودگاه از آن‌ها استقبال کرد کیست. آن‌ها حتی پوتین را نمی‌شناختند. این نشان می‌دهد که مأموران چطور کار می‌کنند و برای انجام وظایف و مأموریت خود تا چه حد فداکاری می‌کنند.»

دمیتری پسکوف افزود که نهادهای دولتی روسیه برای آزاد کردن سایر شهروندان روس زندانی در خارج مشغول فعالیت هستند. به گفته او مذاکرات برای مبادله اخیر زندانیان توسط اداره امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) و آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌ای) انجام شده است.

او یادآوری کرد که برای ولادیمیر پوتین استقبال از زندانیان آزاد شده در فرودگاه مسکو بسیار مهم بود.

ولادیمیر پوتین وعده داده که زندانیان روس مبادله شده جوایز حکومتی دریافت خواهند کرد و آینده آن‌ها مورد توجه ویژه‌ای قرار خواهد گرفت.

در پاسخ به این سئوال که آیا مبادله بزرگ زندانیان می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای توافق در مورد اوکراین باشد، دمیتری پسکوف گفت این دو موضوع کاملاً متفاوت هستند و اقدامات برای یافتن راه حل دیپلماتیک محتمل برای جنگ اوکراین «براساس اصول کاملاً متفاوتی» انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG