لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

شنیده شدن صدای چند انفجار در تهران

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت روز پنجشنبه و بامداد جمعه ادامه یافت
  • رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید امکان «پایانی قاطع» در درگیری با حزب‌الله در لبنان وجود دارد
  • اسرائیل از کشته شدن یک فرمانده حماس که «کارمند اونروا» بود خبر داد
  • وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید بعد از حمله به ایران، جهان میزان آمادگی ما را درک خواهد کرد
  • قدرت‌های جهانی یک میلیارد دلار برای لبنان جمع‌آوری کردند
  • قیمت دلار در ایران به ۶۹ هزار تومان نزدیک شد
  • دفتر نتانیاهو از اراده مصر برای پیشبرد مصر در مذاکرات آزادی گروگان‌ها استقبال کرد و از سفر رئیس موساد به دوحه خبر داد
۲۲:۳۱ ۳.۸.۱۴۰۳

تایمز: اسرائیل حمله به ایران را پس از افشای اطلاعات به تأخیر انداخت

روزنامه تایمز روز پنج‌شنبه به نقل از منابع خود نوشت که افشای اطلاعات محرمانه آمریکا باعث شد اسرائیل حمله تلافی‌جویانه خود به ایران را به تأخیر بیندازد.

یک «منبع اطلاعاتی آشنا با رایزنی‌های نظامی اسرائیل» به این روزنامه گفته است: «افشای اسناد آمریکایی باعث شد تا به دلیل نیاز به تغییر برخی استراتژی‌ها و عناصر، حمله به تأخیر بیفتد.» او اضافه کرد: «حمله تلافی‌جویانه انجام خواهد شد، اما بیش از آنچه انتظار می‌رفت زمان برده است.»

محتوای دو سند فوق محرمانهٔ منتسب به پنتاگون برای نخستین بار روز جمعه ۲۷ مهر در کانال تلگرامی «میدل ایست اسپکتیتور» که حامی جمهوری اسلامی ایران شناخته شده، منتشر شد. این کانال ادعا کرد که این اسناد را از منبعی در نهادهای اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده اما توضیح بیشتری نداد. آمریکا این ادعا را رد کرده است.

به نوشته تایمز، اسرائیل نگران است که افشای این اطلاعات به ایران کمک کند تا الگوهای خاصی از حملات را پیش‌بینی کند. طبق گزارش تایمز، اسرائیل مجبور شده است یک طرح جایگزین را توسعه دهد، طرحی که نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر جنگی دارد.

در ماه آوریل، اسرائیل در پاسخ به حمله‌های قبلی موشک‌های بالیستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی، یک ایستگاه رادار را در حومه اصفهان منهدم کرد.

طبق اطلاعات افشاشده در اسناد آمریکا، به نظر می‌رسد اسرائیل قصد داشته حمله‌ای مشابه را برنامه‌ریزی کند. در این اسناد به آمادگی برای استفاده احتمالی از دو نوع موشک توضیح داده شده است: موشک‌های نوع راکز و موشک گلدن هورایزن.

موشک راکز یک موشک هوابه‌سطح با برد بلند است که می‌تواند از جت‌های جنگنده اف-۱۶ یا اف-۳۵ شلیک شود و توسط شرکت دفاعی اسرائیلی رافائل ساخته شده است. گلدن هورایزن نیز یک موشک بالیستیک هوابرد است بردی حدود ۱۲۰۰ مایل.

مزیت استفاده از جت‌های جنگنده اسرائیلی برای شلیک چنین موشک‌های دوربرد به سوی ایران این است که خلبانان نیازی به ورود به حریم هوایی سایر کشورهای خاورمیانه نخواهند داشت.

۲۲:۲۰ ۳.۸.۱۴۰۳

برای دنبال کردن اخبار و گزارش‌های پیشین درباره تحولات منطقه، اینجا را ببینید.

XS
SM
MD
LG