لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲
دو دختر فلسطینی در بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه، سوم آبان ۱۴۰۳
دو دختر فلسطینی در بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه، سوم آبان ۱۴۰۳

«پاسخگو»کردن عاملان حمله به اقامتگاه نتانیاهو؛ «گیرافتادن صدها» نفر در بیمارستان

خلاصه رویدادها:

  • حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت روز پنجشنبه و بامداد جمعه ادامه یافت
  • رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید امکان «پایانی قاطع» در درگیری با حزب‌الله در لبنان وجود دارد
  • اسرائیل از کشته شدن یک فرمانده حماس که «کارمند اونروا» بود خبر داد
  • وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید بعد از حمله به ایران، جهان میزان آمادگی ما را درک خواهد کرد
  • قدرت‌های جهانی یک میلیارد دلار برای لبنان جمع‌آوری کردند
  • قیمت دلار در ایران به ۶۹ هزار تومان نزدیک شد
  • دفتر نتانیاهو از اراده مصر برای پیشبرد مصر در مذاکرات آزادی گروگان‌ها استقبال کرد و از سفر رئیس موساد به دوحه خبر داد
۲۲:۲۰ ۳.۸.۱۴۰۳

برای دنبال کردن اخبار و گزارش‌های پیشین درباره تحولات منطقه، اینجا را ببینید.

۲۲:۳۱ ۳.۸.۱۴۰۳

تایمز: اسرائیل حمله به ایران را پس از افشای اطلاعات به تأخیر انداخت

روزنامه تایمز روز پنج‌شنبه به نقل از منابع خود نوشت که افشای اطلاعات محرمانه آمریکا باعث شد اسرائیل حمله تلافی‌جویانه خود به ایران را به تأخیر بیندازد.

یک «منبع اطلاعاتی آشنا با رایزنی‌های نظامی اسرائیل» به این روزنامه گفته است: «افشای اسناد آمریکایی باعث شد تا به دلیل نیاز به تغییر برخی استراتژی‌ها و عناصر، حمله به تأخیر بیفتد.» او اضافه کرد: «حمله تلافی‌جویانه انجام خواهد شد، اما بیش از آنچه انتظار می‌رفت زمان برده است.»

محتوای دو سند فوق محرمانهٔ منتسب به پنتاگون برای نخستین بار روز جمعه ۲۷ مهر در کانال تلگرامی «میدل ایست اسپکتیتور» که حامی جمهوری اسلامی ایران شناخته شده، منتشر شد. این کانال ادعا کرد که این اسناد را از منبعی در نهادهای اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده اما توضیح بیشتری نداد. آمریکا این ادعا را رد کرده است.

به نوشته تایمز، اسرائیل نگران است که افشای این اطلاعات به ایران کمک کند تا الگوهای خاصی از حملات را پیش‌بینی کند. طبق گزارش تایمز، اسرائیل مجبور شده است یک طرح جایگزین را توسعه دهد، طرحی که نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر جنگی دارد.

در ماه آوریل، اسرائیل در پاسخ به حمله‌های قبلی موشک‌های بالیستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی، یک ایستگاه رادار را در حومه اصفهان منهدم کرد.

طبق اطلاعات افشاشده در اسناد آمریکا، به نظر می‌رسد اسرائیل قصد داشته حمله‌ای مشابه را برنامه‌ریزی کند. در این اسناد به آمادگی برای استفاده احتمالی از دو نوع موشک توضیح داده شده است: موشک‌های نوع راکز و موشک گلدن هورایزن.

موشک راکز یک موشک هوابه‌سطح با برد بلند است که می‌تواند از جت‌های جنگنده اف-۱۶ یا اف-۳۵ شلیک شود و توسط شرکت دفاعی اسرائیلی رافائل ساخته شده است. گلدن هورایزن نیز یک موشک بالیستیک هوابرد است بردی حدود ۱۲۰۰ مایل.

مزیت استفاده از جت‌های جنگنده اسرائیلی برای شلیک چنین موشک‌های دوربرد به سوی ایران این است که خلبانان نیازی به ورود به حریم هوایی سایر کشورهای خاورمیانه نخواهند داشت.

۲۲:۳۳ ۳.۸.۱۴۰۳

بلینکن: ایران با هرگونه حمله بیشتر به اسرائیل منافع خود را به خطر می‌اندازد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در دوحه گفت که امیدوار است ایران پیام روشنی دریافت کرده باشد که با هرگونه حملهٔ بیشتر به اسرائیل منافع خود را به‌طرزی اساسی به خطر می‌اندازد. این در حالی است که منطقه منتظر انتقام اسرائیل به خاطر حمله موشکی ایران در اول اکتبر است.

آقای بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده با شرکای خود در حال تلاش است تا به صورت «مستقیم یا غیرمستقیم» به تهران اطلاع دهد که حملات بیشتر به اسرائیل «عواقب بسیار منفی برای منافع ایران خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده افزود که کشورش می‌داند که خطر گسترش درگیری بسیار بالاست و همین موضوع باعث شده با جدیت بیشتر و قاطعانه‌تر برای جلوگیری از آن تلاش کند.

آنتونی بلینکن همچنین گفت که ایالات متحده «در هماهنگی نزدیک با اسرائیل است تا آنچه را که برای جلوگیری از تجاوزات بیشتر ایران ضروری است انجام دهد و همچنین اطمینان حاصل شود که هرگونه پاسخ به این حملات منجر به یک چرخه بی‌پایان از تشدید تنش‌ها نشود.»

این مقام ارشد آمریکایی که روز پنج‌شنبه در قطر صحبت می‌کرد، پس از دیدارهایی که اوایل این هفته در اسرائیل داشت، تأکید کرد که «به نفع هیچ‌کس نیست» که چنین تشدید تنش‌هایی رخ دهد، اما به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، در مورد پاسخ برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل به حمله موشکی اول اکتبر ایران اظهار نظری نکرد.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از «منبعی آشنا با موضوع»، مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ایالات متحده اطمینان داده‌اند که حمله تلافی‌جویانه به ایران محدود به اهداف نظامی خواهد بود و شامل تأسیسات نفتی یا هسته‌ای نخواهد شد.

موضوع لبنان و غزه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در بخشی دیگر از سخنانش گفت که ایالات متحده خواهان طولانی شدن عملیات اسرائیل در لبنان نیست. این در حالی است که یک ماه از حمله نظامی اسرائیل به حزب‌الله لبنان، گروه مسلح تحت حمایت ایران، می‌گذرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه سوم آبان در دوحه قطر
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه سوم آبان در دوحه قطر

او همچنین پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده نشستی بین مذاکره‌کنندگان برای تلاش برای از سرگیری مذاکرات در مورد آتش‌بس غزه برگزار شود.

دیپلمات‌های ارشد قطر و واشینگتن گفتند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اسرائیلی در دوحه گرد هم می‌آیند تا راه را برای از سرگیری مذاکرات در مورد این توافق که شامل آزادی گروگان‌ها در غزه نیز می‌شود، هموار کنند.

بلینکن پس از گفت‌وگو با نخست‌وزیر قطر گفت که هنوز مشخص نشده است که آیا گروه افراطی حماس آماده شرکت در مذاکرات جدید است یا خیر، اما از این گروه خواست که این کار را انجام دهد. گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

این اولین سفر بلینکن به منطقه از زمان کشته شدن یحیی سِنوار، رهبر حماس توسط اسرائیل است. سنوار طراح حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائیل بود که جرقه درگیری در سراسر خاورمیانه را زد. واشینگتن ابراز امیدواری کرده است که مرگ او بتواند انگیزه‌ای برای پایان دادن به جنگ باشد.

اسرائیل حمله خود به حزب‌الله در جنوب لبنان را با هدف اعلام‌شدهٔ تضمین بازگشت ده‌ها هزار نفری که در طول یک سال درگیری مرزی با حزب‌الله از خانه‌هایشان در شمال اسرائیل تخلیه شده بودند، آغاز کرده است.

بلینکن در دوحه گفت: «در حالی که اسرائیل عملیاتی را برای رفع تهدید اسرائیل و مردم آن در امتداد مرز با لبنان انجام می‌دهد، ما کاملاً روشن کرده‌ایم که این نباید منجر به یک عملیات طولانی شود.»

او افزود: «اسرائیل باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و به خطر انداختن صلح‌بانان سازمان ملل یا نیروهای مسلح لبنان انجام دهد.»

۲۲:۳۳ ۳.۸.۱۴۰۳

یادداشت زیر به بررسی دیدگاه‌های مختلف گروه‌های سیاسی و جامعه مدنی ایران در خصوص حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران می‌پردازد:

۲۲:۳۵ ۳.۸.۱۴۰۳

مصر میزبان مذاکرات حماس برای احیای آتش‌بس غزه است

تلویزیون دولتی «القاهره نیوز» مصر روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع رسمی گزارش داد که یک هیئت امنیتی مصری با هیئتی از رهبران حماس در قاهره دیدار کرده است تا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه، گفت‌وگو کنند.

گروه افراطی حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

مصر و قطر به عنوان میانجی بین اسرائیل و حماس در مذاکراتی که از ماه اوت آغاز شده، فعالیت کرده‌اند.

یک مقام ارشد گروه حماس که نام او ذکر نشده روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه به مقامات مصری اعلام کرده است که آماده توقف جنگ در غزه است، به شرطی که اسرائیل به توافق آتش‌بس متعهد شود.

این مقام گفت که یک هیئت حماس روز پنج‌شنبه در قاهره با مقامات مصری دربارهٔ «ایده‌ها و پیشنهادات» مربوط به آتش‌بس در غزه گفتگو کرده است.

او افزود: «حماس آمادگی خود را برای توقف جنگ اعلام کرده است، اما اسرائیل باید به آتش‌بس متعهد شود، از نوار غزه خارج شود، اجازه بازگشت آوارگان را بدهد، با یک توافق جدی تبادل زندانیان موافقت کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه گفت که از تمایل مصر برای پیشبرد توافقی برای آزادی گروگان‌ها در نوار غزه استقبال می‌کند.

بامداد پنج‌شنبه، دیپلمات‌های ارشد قطر و واشینگتن اعلام کردند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اسرائیلی در روزهای آینده در دوحه گرد هم خواهند آمد تا برای ازسرگیری مذاکرات جهت رسیدن به توافقی در مورد آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه تلاش کنند.

۲۳:۱۴ ۳.۸.۱۴۰۳

هالوی احتمال «پایانی سریع» برای درگیری با حزب‌الله را می‌بیند

رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که امکان «پایانی سریع» برای درگیری با حزب‌الله تحت حمایت ایران در لبنان وجود دارد. ارتش اسرائیل این موضوع را روز پنج‌شنبه اعلام کرد.

هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش، در بیانیه‌ای ویدئویی که از ارزیابی امنیتی در نوار غزه در روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: «در شمال، امکان رسیدن به یک پایان سریع وجود دارد. ما به‌طور کامل زنجیره فرماندهی ارشد حزب‌الله را از بین برده‌ایم.»

۰۰:۰۹

پنج سرباز اسرائیلی و سه سرباز لبنانی کشته شدند

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه از کشته شدن پنج سرباز خود در جنوب لبنان و در جریان درگیری‌ها با حزب‌الله خبر داد.

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، چهار تن از این سربازان عصر چهارشنبه کشته شدند و یک سرباز نیز روز پنجشنبه در درگیری با نیروهای حزب‌الله جان باخت.

بر اساس این گزارش، هفت سرباز اسرائیلی نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند که حال سه تن از آنها وخیم گزارش شده است.

همچنین رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که در پی اصابت راکت‌های حزب‌الله به شهر ساحلی نهاریا چهار شهروند این کشور مجروح شدند.

از سوی دیگر ارتش لبنان صبح پنجشنبه اعلام کرد که سه تن از سربازانش در حمله اسرائیل به روستایی در جنوب لبنان کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل گفته است که پیرامون این حادثه تحقیقاتی را آغاز کرده تا مشخص شود که این سربازان آیا در حمله به ساختمانی که به گفته آنها محل اختفای نیروهای حزب‌االله بوده است به طور تصادفی کشته شدند یا نه.

ارتش اسرائیل تاکید کرده که «قصد ندارد به سربازان ارتش لبنان آسیبی برساند و صرفا با سازمان تروریستی حزب‌الله در جنگ است».

هفته گذشته اسرائیل بابت کشته شدن سه سرباز ارتش لبنان عذرخواهی کرد و آن را تصادفی نامید.

۰۲:۱۸

پیام خامنه‌ای درباره کشته شدن هاشم صفی‌الدین: رهبری نصرالله و صفی‌الدین در میدان حاضر است

رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت کشته شدن هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، از اقدامات او با عنوان «رفع خطر تجزیه و فروپاشی لبنان» یاد کرد.

علی خامنه‌ای در پیام خود که شامگاه پنجشنبه منتشر شد با اشاره به کشته شدن رهبران حزب‌الله از جمله حسن نصرالله و هاشم صفی‌الدین نوشت که به رغم مرگ آنها «روح و رهبری آنان در میدان حاضر است و از لبنان و مردم بی‌دفاع آن دفاع می‌کند».

هاشم صفی‌الدین از سال ۲۰۰۸ در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داشت و از او به عنوان جانشین احتمالی حسن نصرالله نام برده می‌شد. خامنه‌ای نیز در پیام خود از صفی‌الدین به عنوان یکی از «برجسته‌ترین« شخصیت‌های حزب‌الله و یار و «همراه همیشگی» حسن نصرالله نام برده است.

اسرائیل و حزب‌الله در دو روز اخیر تایید کردند که او حدود سه هفته پیش در حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت کشته شدها ست.

۰۲:۲۲

تداوم حملات هوایی اسرائیل به بیروت در روز پنجشنبه

عکس خبرگزاری آسوشیتدپرس از حمله هوایی اسرائیل به یکی از محله‌های ضاحیه بیروت در بامداد جمعه
عکس خبرگزاری آسوشیتدپرس از حمله هوایی اسرائیل به یکی از محله‌های ضاحیه بیروت در بامداد جمعه

خبرگزاری فرانسه بامداد جمعه از تازه‌ترین حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت معروف به ضاحیه خبر داد.

این خبرگزاری همچنین ویدئوهایی از شنیده شدن صدای انفجار و برخاستن دود در این منطقه را منتشر کرده است.

طی روز پنجشنبه آویخای ادرعی، سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل، دست‌کم سه بار مشخصات جغرافیایی چندین ساختمان در ضاحیه را منتشر کرد و از غیرنظامیان خواست که فورا از این اماکن فاصله بگیرند.

خبرگزاری رسمی لبنان از بیش از ۱۰ حمله به حومه جنوبی بیروت در طول روز پنجشنبه خبر داده و گزارش کرده است که در این حملات مناطقی از جمله شویفات، حاره حریک، الحدث و برج‌البراجنه هدف قرار گرفتند.

حملات هوایی اسرائیل به مناطق مختلف لبنان از ابتدای مهرماه آغاز شده و به گفته وزارت بهداشت لبنان، در این مدت ۱۵۸۰ کشته برجای گذاشته است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که نیروهای این کشور تنها در طول یک ماه گذشته «بیش از ۳۲۰۰ موضع در جنوب لبنان، از جمله ۳۵۰ انبار تسلیحات، را هدف قرار داده‌اند».

او افزود که ارتش اسرائیل در این مدت حدود ۳۲۰۰ دستگاه انفجاری و حدود ۲۵۰۰ موشک ضد تانک متعلق به حزب‌الله را به دست آورده‌ است.

طبق آخرین آمار سازمان ملل متحد، تاکنون حدود یک و نیم میلیون شهروند لبنانی به دلیل جنگ کنونی در سراسر لبنان آواره شده‌اند.

۰۳:۱۸

تعهد قدرت‌های جهانی برای جمع‌آوری یک میلیارد دلار کمک به لبنان

رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه در کنار نخست وزیر و وزیر خارجه لبنان، میزبان‌های کنفرانس حمایت از لبنان در پاریس
رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه در کنار نخست وزیر و وزیر خارجه لبنان، میزبان‌های کنفرانس حمایت از لبنان در پاریس

در جریان کنفرانس «حمایت از لبنان» که روز پنجشنبه در پاریس برگزار شد، کشورهای مختلف جهان پرداخت یک میلیارد دلار جهت رفع بحران انسانی در لبنان و کمک به ارتش این کشور را متعهد شدند.

این کنفرانس با حضور نمایندگانی از حدود ۷۰ کشور و ۱۵ سازمان بین‌المللی برگزار شد.

ژان‌نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه، در پایان این کنفرانس اعلام کرد که مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه و مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای حمایت از نیروهای امنیتی لبنان جمع‌آوری شد.

به گفته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، این کشور ۱۰۰ میلیون دلار کمک به لبنان را متعهد شد و ایالات متحده هم حدود ۳۰۰ میلیون دلار کمک را وعده داده است.

فرانسه که پیوندهایی تاریخی با لبنان دارد پیش از این به همراه ایالات متحده پیشنهاد برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان را مطرح کرده بود اما اسرائیل آن را رد کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG