لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

زنده «ناتوانی» سامانه پدافندی اس۳۰۰ ایران در برابر حمله اسرائیل

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • عباس عراقچی می‌گوید ایران پیش از حمله اسرائیل «نشانه‌هایی» مبنی بر وقوع این حمله دریافت کرد
  • به گفته مسعود پزشکیان، ایران «پاسخ‌ مناسبی» به اسرائیل خواهد داد
  • رسانه‌ها با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جزئیات بیشتری درباره حملات اسرائیل به ایران منتشر کردند
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان خامنه‌ای را پس از دو پست تعلیق کرد
  • به درخواست تهران، نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران دوشنبه برگزار می‌شود
  • روسای سی‌آی‌ای و موساد و نخست وزیر قطر درباره آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها در دوحه گفت‌وگو کردند
  • رئیس جمهور مصر یک طرح پیشنهادی برای آتش‌بس دو روزه در غزه ارائه کرد
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان علی خامنه‌ای را پس از انتشار دو پست تعلیق کرد
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حملات هوایی اسرائیل در روز یکشنبه ۲۱ کشته در این کشور برجای گذاشت

۱۹:۲۸ ۶.۸.۱۴۰۳

رسانه‌های ایران از کشته شدن یک «غیرنظامی» در حمله اسرائیل خبر دادند

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از کشته شدن یک شهروند غیرنظامی بر اثر حمله بامداد پنجم آبان اسرائیل به ایران خبر داد.

ایرنا نام این شهروند را «اللهوردی رحیم‌پور» ذکر کرده و بدون اشاره به محل کشته شدن او یا جزئیات دیگر، تنها نوشته است که آقای رحیم‌پور «جزو پرسنل ارتش جمهوری اسلامی نیست».

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، نیز نوشته که او در «نسیم‌شهر» در اطراف تهران زندگی می‌کرد و فارس نیز به نقل از فرمانده سپاه شهرستان بهارستان اعلام کرده که مراسم خاک‌سپاری اللهوردی رحیم‌پور روز دوشنبه در همین شهر برگزار خواهد شد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشتر از کشته شدن چهار نیروی پدافندی خود در حمله اسرائیل خبر داده بود.

۱۸:۵۹ ۶.۸.۱۴۰۳

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه حمله اسرائیل به ایران را بررسی ‌می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست وزارت خارجه جمهوری اسلامی قرار است روز دوشنبه هفتم آبان یک جلسه فوری درباره حمله اسرائیل به تاسیسات نظامی ایران برگزار کند.

سوئیس به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد این جلسه به درخواست ایران و با حمایت الجزایر، روسیه و چین برپا خواهد شد.

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، روز شنبه با درخواست برگزاری اجلاس فوری شورای امنیت سازمان ملل گفت اقدامات اسرائیل تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌شود.

او همچنین تهدید کرده بود جمهوری اسلامی ایران در راستای رعایت اصول مندرج در منشور ملل متحد و بر اساس حقوق بین الملل، حق ذاتی خود را برای پاسخ قانونی و مشروع به این «حملات جنایتکارانه» در زمان مناسب محفوظ می‌دارد.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، با رد شکایت ایران، در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، گفت جمهوری اسلامی با این «ادعای مضحک» که اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده، تلاش می‌کند در عرصه دیپلماتیک علیه ما اقدام کند: «همان‌طور که بارها و بارها اعلام کرده‌ایم، حق و وظیفه داریم از خود دفاع کنیم و از همه ابزاری که در اختیار داریم برای محافظت از شهروندان اسرائیل استفاده خواهیم کرد».

اسرائیل صبح روز شنبه در واکنش به حمله گسترده موشکی دهم مهرماه تهران به این کشور، برخی تاسیسات نظامی ایران را هدف قرار داد.

۱۶:۱۲ ۶.۸.۱۴۰۳

گالانت: با دستاوردهای عملیاتی ما، «فرصت‌هایی راهبردی» ایجاد شده است

وزیر دفاع اسرائیل در خصوص حملات اسرائیل به ایران، به همتای آمریکایی خود، لوید آستین، گزارش داد.

به گزارش روز یکشنبه دفتر یوآو گالانت، او ارزیابی‌های اولیه دربارهٔ موفقیت حملات علیه تأسیسات تولید موشک، سامانه‌های موشکی زمین به هوا و قابلیت‌های هوایی ایران را تکرار کرده است.

آقای گالانت همچنین دربارهٔ «فرصت‌های راهبردی» ایجاد شده در نتیجه دستاوردهای عملیاتی، در هر دو جبهه شمالی و جنوبی، که به درگیری‌ها در لبنان و غزه اشاره دارد، گفت‌وگو کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه در سخنانی دیگر به مناسبت سالگرد آغاز جنگ غزه، هشدار داد که برای آزادسازی گروگان‌های اسیر در غزه «دادن امتیازهای دردناکی» لازم خواهد بود و اقدامات نظامی به‌تنهایی نمی‌تواند اهداف جنگی اسرائیل را محقق کند.

او گفت: «همه اهداف تنها با عملیات نظامی محقق نمی‌شوند… برای انجام وظیفه اخلاقی ما در بازگرداندن گروگان‌ها، باید امتیازهای دردناکی بدهیم.»

آقای گالانت به دستاوردهای نظامی اسرائیل در طول بیش از یک سال جنگ اشاره کرد و افزود: «در جنوب، حماس دیگر به‌عنوان یک ساختار نظامی فعالیت نمی‌کند؛ در شمال، حزب‌الله همچنان ضربه می‌خورد و رهبری آن از بین رفته، بیشتر زرادخانه موشکی‌اش نابود شده و نیروهایش از خط مرزی عقب‌نشینی کرده‌اند.»

۱۵:۳۴ ۶.۸.۱۴۰۳

آسوشیتدپرس: وارد آمدن خسارت به پارچین و خُجیر

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه خبر داد که تحلیل تصاویر ماهواره‌ای توسط کارشناسان مستقل، خسارت به دو پایگاه نظامی مخفی ایران، یعنی پارچین و خجیر، را نشان می‌دهد.

آسوشیتدپرس تصاویری از آسیب وارده به تأسیسات پارچین، در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران نزدیک سد ماملو، را بسیار واضح توصیف کرده و اشاره دارد که یک سازه به‌طور کامل ویران شده و برخی دیگر نیز آسیب دیده‌اند. همچنین تصاویر ماهواره‌ای دست‌کم دو سازه آسیب‌دیده در خجیر، در ۲۰ کیلومتری تهران را نشان می‌دهند:

۱۴:۵۲ ۶.۸.۱۴۰۳

ائتلاف پنج حزب جمهوری‌خواه ایرانی: با ایده «نابودی اسرائیل» وداع کنید

پنج حزب و سازمان جمهوری‌خواه ایرانی که از سال گذشته ائتلافی تحت عنوان «همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران» تشکیل داده‌اند، در اعلامیه‌ای نظر خود در مورد حمله اخیر اسرائیل به ایران را منتشر کردند.

در این اعلامیه آمده است که این ائتلاف «ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به ایران و تشدید جنگ‌افروزی از هر دو سوی نزاع، بر ضرورت تنش‌زدایی و حل و فصل اختلافات از مسیرهای دیپلماتیک تأکید می‌کند.»

در ادامه این متن نیز آمده است که «جمهوری اسلامی با کوچک‌نمایی حمله اسرائیل درصدد است آسیب‌پذیری خود را پنهان کند. اگر رژیم به حمله متقابل دست بزند، زیرساخت‌ها و نیروهای نظامی کشور را در معرض خطر حملات مجدد اسرائیل قرار خواهد دهد. کشور و ملت تاب هزینه‌های تشدید تنش را ندارد.»

بخش دیگری از این متن نیز می‌گوید که «به نظر ما ایران باید با ایده «نابودی اسرائیل» و آزادسازی فلسطین وداع کرده و در حرکت جمعی با کشورهای منطقه، پیگیر راهکار مناسبی در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی برای حل و فصل اختلافات بین اسرائیل و فلسطین باشد.»

«همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران» در پایان نیز از همه نیروهای سیاسی خواسته «تا یک‌صدا بر مخالفت با ادامهٔ تنش از سوی جمهوری اسلامی» تأکید کنند و گفته است که «باز بر این واقعیت تأکید می‌کنیم که برطرف شدن دائمی سایه جنگ، مستلزم گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی است.»

۱۳:۴۳ ۶.۸.۱۴۰۳

نتانیاهو: حمله به ایران «به تمامی اهداف خود دست یافت»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که حملات اسرائیل «به شدت به ایران آسیب زده» و این حملات «به تمامی اهداف خود دست یافته است.»

او این سخنان را روز یکشنبه، یک روز پس از آنکه جنگنده‌های اسرائیلی چندین هدف نظامی در ایران را به تلافی حمله موشکی بالیستیک ایران به اسرائیل در اوایل ماه جاری مورد حمله قرار دادند، بیان کرد.

نتانیاهو گفت: «عملیات ماه‌ها پس از آن انجام شد که بر اساس یک برنامه منظم برای قیچی کردن بازوان اختاپوس اقدام کردیم. رژیم تهران باید این اصل ساده را درک کند؛ کسی که به ما آسیب بزند، ما به او آسیب می‌زنیم.»

نتانیاهو که یکشنبه در آیین اولین سالگرد حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل سخت می‌گفت همچنین گفت: «جنگ جاری نبرد بقا است؛ جنگی در هفت جبهه» در برابر محوری که ایران آن را هدایت می‌کند.

اشاره نتانیاهو، وزیر دفاع و سایر مقامات اسرائیل به جنگ کشورشان در هفت جبهه، با حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، با حزب‌الله در لبنان، با شبه‌نظامیان شیعی حامی ایران در عراق، حوثی‌های متحد تهران در یمن، ایران و گروه‌های مختلف شبه‌نظامی در سوریه، شبه‌نظامیان سازمان‌های فلسطینی در کرانه باختری و سرانجام با خود جمهوری اسلامی ایران است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز یکشنبه گفت که ایران دیگر قادر نیست به‌طور مؤثر از نیروهای نیابتی خود، یعنی گروه افراطی حماس در نوار غزه و حزب‌الله در لبنان، علیه اسرائیل استفاده کند.

او در مراسم یادبود در اورشلیم/بیت‌المقدس اظهار داشت: «در طول سال گذشته، دستگاه امنیتی به رهبری نیروهای دفاعی اسرائیل ورق جنگ را برگرداند و در تمامی عرصه‌های نبرد به دستاوردهای بی‌سابقه‌ای رسید.»

گروه حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست تروریستی قرار دارد و آقای گالانت گفت که حماس دیگر به‌عنوان یک شبکه نظامی در غزه عمل نمی‌کند و فرماندهی ارشد حزب‌الله و بیشتر توان موشکی آن از بین رفته است. او افزود که هر دو گروه «دیگر ابزار مؤثری» برای استفادهٔ ایران نیستند.

۱۳:۰۵ ۶.۸.۱۴۰۳

حمله با کامیون به ایستگاه اتوبوس در اسرائیل

پلیس اسرائیل هجوم راننده یک کامیون به میان ده‌ها تن از مردم منتظر در یک ایستگاه اتوبوس در مرکز این کشور را که به زخمی شدن حدود ۴۰ تن از مسافران و سایر عابران در کنار این ایستگاه منجر شد، به عنوان یک رویداد تروریستی بررسی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، راننده کامیون در چهارراهی در جاده میان شهر هرتصلیا به تل‌آویو که منطقه گلیلوت نامیده می‌شود، ظاهراً عامدانه کامیون را که حامل بار سنگین نیز بود، به میان جمعیت منتظر در ایستگاه اتوبوس کوباند.

شاهدان به یدیعوت آحرونوت گفتند از اتوبوسی که به ایستگاه رسیده بود، در حال پیاده شدن بودند که ناگهان کامیون با قدرت تمام به سوی مردم منحرف شد و ده‌ها تن را زیر گرفت.

به گزارش روزنامه هاآرتص، حال ۱۰ تن از مجروحین «وخیم» است که به سه بیمارستان در مرکز اسرائیل منتقل شدند. نیروهای امدادی زیادی از جمله از سوی آتش‌نشانی برای بیرون آوردن زخمی‌ها از زیر کامیون به محل رسیدند.

راننده کامیون در محل توسط افراد عادی که مسلح بودند، کشته شد. افسر ارشد اریه دورون، سخنگوی پلیس محلی گفت این رویداد به عنوان یک حادثه تمام‌عیار تروریستی تلقی می‌شود.

دو هفته پیش دو مرد مسلح فلسطینی با تیربار به سوی مردم در ایستگاه تراموای منطقه جافا در تل‌آویو حمله کرده و ۷ تن را کشتند و خود نیز از پای درآمدند.

۱۲:۰۷ ۶.۸.۱۴۰۳

خامنه‌ای: کوچک‌انگاری حملهٔ اسرائیل غلط است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه در دیدار با گروهی از خانواده‌های نظامیان کشته‌شده، با اشاره به حمله جنگنده‌های اسرائیلی به اهداف متعدد در خاک ایران گفت: «خودشان هم البته بزرگنمایی می‌کنند. بزرگنمایی آنها غلط است اما توجه داشته باشید کوچک‌انگاری آن هم غلط است. اینکه ما بگوییم: «نه؛ چیزی نبود، اهمیتی نداشت» این هم غلط است.»

او سپس خواستار «فهماندن توانایی» حکومت خود به اسرائیل از سوی مسئولان حکومتی خود شد اما در مورد چگونگی انجام چنین کاری توضیحی نداد.

او دستور کاری ارائه نکرد و تنها افزود که «کیفیت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند آنچه که صلاح این کشور و این ملت هست آن را انجام بدهند.»

رهبر جمهوری اسلامی سپس نسبت به «ایجاد ترس و تردید در دل‌های مردم» ابراز نگرانی کرده و گفت که چنین کاری «مردود است.» او گفت که «اگر امنیت در جامعه نباشد، هیچ چیز نیست.»

او در ادامه سخنانش بارها بر موضوع امنیت و لزوم «قوی شدن دفاعی و تسلیحاتی» حکومت خود تأکید کرد و از کسانی که می‌گویند نباید به دنبال ابزارهایی رفت که قدرت‌های جهانی در ارتباط با آن‌ها حساس‌اند، انتقاد کرد.

علی خامنه‌ای در این باره گفت: «بعضی‌ها در تحلیل‌های گوناگون تصور می‌کنند اگر بخواهیم کشور در امنیّت باشد، باید سراغ ابزارهای حساس‌کنندهٔ قدرت‌ها نرویم؛ مثلاً چه لزومی دارد حالا ما موشک با فلان برد را داشته باشیم که حساس بشوند، خیال می‌کنند این‌جوری، این شکلی می‌توانند امنیّت کشور را تأمین کنند یعنی درواقع اگر می‌خواهید کشور امن باشد، ضعیف باشید، ابزارهای قدرت را برای خودتان فراهم نکنید، بعضی این‌جور فکر می‌کنند، این‌جور قضاوت می‌کنند، این غلط است.»

رهبر جمهوری اسلامی سپس گفت که در برابر اسرائیل «یک کوتاهی بزرگی در دنیا دارد انجام می‌گیرد» و از «همه دولت‌ها» خواست «در مقابل» اسرائیل «بایستند.»

او گفت که دربرابر اسرائیل «یک ائتلاف جهانی باید به وجود بیاید، ائتلاف سیاسی، ائتلاف اقتصادی، اگر لازم شد ائتلاف نظامی.»

ارزیابی مقامات و رسانه‌های اسرائیل پس از حمله اخیر هوایی به مواضع پدافندی در خاک ایران این است که جمهوری اسلامی از توان پدافند هوایی خود «عریان» شده و در برابر تصمیم‌های احتمالی بعدی حملهٔ دوباره اسرائیل، امنیت خود را از دست داده است.

درحالی که علی خامنه‌ای اکنون ظاهراً نوع واکنش و «صلاح کار» را به «مسئولین» حکومت خود واگذار کرده، حسین شریعتمداری، نمایندهٔ علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در یادداشت تازه‌ای خواستار «پاسخ محکم و رعدآسا» به اسرائیل شده است.

او در این یادداشت نوشته است که «کمترین کوتاهی در پاسخ محکم و رعدآسا، به مفهوم و معنای دعوت از آمریکا و پادگان منطقه آن، یعنی» اسرائیل «برای حملات ویرانگر به ایران» است.

وی همچنین گفته است که برای پاسخگویی به حمله جنگنده‌های اسرائیلی «باید منافع و منابع و نظامیان آمریکا را نیز در فهرست اهداف مشروع و قانونی خود جای دهیم.»

۱۱:۵۴ ۶.۸.۱۴۰۳

ارزیابی‌ها در رسانه‌های اسرائیل از توان پدافندی جمهوری اسلامی

یک روز پس از حمله نظامی متقابل اسرائیل به ایران، کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی درباره تغییر توازن قدرت منطقه به سود اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی و آنچه تضعیف جدی توان پدافند هوایی ایران و باز شدن مسیر عملیات احتمالی آتی توصیف کرده‌اند، صحبت می‌کنند:

:

۱۱:۰۷ ۶.۸.۱۴۰۳

درخواست قالیباف از آمریکا

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه از آمریکا خواست تا اسرائیل را «مهار و مجبور به آتش‌بس پایدار کند.»

او در ادامه نیز گفت که پاسخ جمهوری اسلامی به حمله اخیر اسرائیل به زیرساخت‌های نظامی در ایران، «قطعی خواهد بود.»

درخواست قالیباف از آمریکا درحالی منتشر می‌شود که در همین روز عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، گفت که به باور او «آمریکا یک کریدور فضایی در اختیار اسرائیل قرار داده تا به ایران حمله کند.»

او افزود که «شواهد مشارکت آمریکا در این عملیات برای ایران روشن است.»

عباس عراقچی شواهدی در این مورد ارائه نداد و تنها افزود که ایران نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته و خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG