لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

ارزیابی‌ها در اسرائیل از «ضربه جدی» به پدافند هوایی ایران


یک روز پس از حمله نظامی متقابل اسرائیل به ایران، کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی درباره تغییر توازن قدرت منطقه به سود اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی و آنچه تضعیف جدی توان پدافند هوایی ایران و باز شدن مسیر عملیات احتمالی آتی توصیف کرده‌اند، صحبت می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حدود ۱۴۰ جنگنده اسرائیلی از مدل‌های مختلف مانند اف-۳۵ بامداد شنبه پنجم آبان در پاسخ به حمله موشکی ایران در روز دهم مهر، در سه موج به ۲۰ هدف «کاملاً نظامی» در خاک ایران حمله کرده و در پایان عملیاتی که حدود سه ساعت و نیم طول کشید، همگی سالم به اسرائیل بازگشتند. صدها خلبان و کمک‌خلبان در این عملیات مشارکت داشتند که هواپیماهای جنگی‌شان بدون روبه‌رو شدن با هیچ نوع خطری ساعت ۶ بامداد شنبه در چند پایگاه نیروی هوایی اسرائیل فرود آمدند.

فرماندهان و خلبانان ارشد پیشین نیروی هوایی اسرائیل به رسانه‌های کشورشان گفتند حضور شماری از جنگنده‌ها عمدتاً برای کمک‌رسانی در صورت گرفتار شدن خلبانان و کمک‌خلبانان در آسمان یا خاک ایران بود و تکاوران و تجهیزات خاصی در جنگنده‌هایی که حامل تسلیحات نبودند، حضور داشتند.

سرلشکر ذخیره ییسرائل زیو، از فرماندهان ارشد پیشین ارتش اسرائیل، شنبه به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت خلبانان در ساعات عملیات «به سهولت و بدون هیچ مانعی» در آسمان منطقه جولان داده و تمامی اهداف مورد نظر را بدون هیچ مانعی عملی کردند. او گفت عملکرد پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران، حکومتی که ادعای رهبری «محور مقاومت» را دارد، یک شکست تمام‌عیار بود و به‌طرز حقارت‌باری نتوانست هیچ خطری برای جنگنده‌های اسرائیلی ایجاد کند.

به گفته ژنرال زیو، ایران در ساعات عملیات اسرائیل «کاملاً درمانده» بود و جنگنده‌های اسرائیل تمامی سایت‌های نظامی را که برای هدف قرار دادن مأموریت داشتند، بمباران کردند و معلوم شد پس از سال‌ها لاف زدن ایران در خصوص توان پدافند هوایی، چنین توانی وجود ندارد.

رون بن‌ییشای، مفسر نظامی یدیعوت آحرونوت نوشت اعتبار و توان حکومت ایران برای دفاع از خاک ایران در چشم بسیاری از ایرانیان به‌شدت تضعیف شد و مناطق کلیدی تهران نیز اکنون فاقد توان دفاع هوایی است که تمامی ایران اکنون می‌تواند در معرض حملات بیشتری از سوی اسرائیل قرار گیرد.

شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل در تفسیری نوشت اسرائیل به مدت ۴۰ سال از احتمال وقوع جنگ با ایرانی که بانی گروه‌های نیابتی حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها بود، هراس داشت اما پس از این عملیات، معادله در برابر ایران «به‌شدت تغییر کرد، ایران امروز دیگر ایران دیروز نیست».

این شبکه افزود: پاسخ قدرتمند روز شنبه که برای اولین بار ارتش اسرائیل در مقابل سر اختاپوس ایستاد، نشان داد که اسرائیل توان عریان کردن ایران از توانمندی‌های تهاجمی‌اش را دارد، چه مستقیم و چه از راه نیابتی‌هایش، تهدیدی که سال‌ها یک خطر اساسی برای اسرائیل بود اما این تهدید دیگر حیات اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد.

این تفسیر حاکی است با این عملیات، سامانه پدافند هوایی ایران از کار افتاده و کور شدن راداری آن‌ها توان‌شان را در حفاظت از شهرها و تأسیسات گرفته و مردم ایران اکنون پی بردند که هواپیماهایی (اسرائیلی) مدت طولانی بر فراز شهرها بدون وجود دفاع هوایی برای محافظت از آن‌ها پرواز می‌کنند و ضعف رژیم و عدم اطمینان امنیتی‌اش به تصویر کشیده شده است.

یعکوو بردوگو، مفسر شبکه ۱۴ افزود اکنون طرح منظمی وجود دارد که کارایی دارد و عملیات انجام شده، نخستین حمله و سرآغاز موارد بیشتر است. معادله جدید می‌گوید که می‌توان برنامه هسته‌ای آن را هم شکست داد.

نوعام امیر، مفسر نظامی شبکه ۱۴ نیز گفت ۹۰ درصد از سامانه دفاع هوایی ایران در مناطقی که عملیات «روزهای پاسخ» (فصل حساب و کتاب) در آن انجام شد، «از بین رفته است». این مفسر نیز عملیات شنبه را «ضربه اولیه و نه نهایی» تعبیر کرد و گفت شرایط برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران اکنون آسان‌تر شده است.

شبکه ۷ رسانه‌ای اسرائیل نیز به نقل از «یک منبع ارشد» این کشور نوشت سلب توان دفاع هوایی ایران در این حمله «بسیار قدرتمند و قابل توجه» یک رویداد دراماتیک و دارای مفاهیم گسترده است.

این منبع گفت این نخستین بار در تاریخ بوده که اسرائیل مستقیم و آشکارا با صدها هواپیمای حامل تسلیحات سنگین به ایران حمله کرده است و با تحقق همه اهداف از این مأموریت، توان دفاعی راهبردی و تولید موشک ایران را برای مدتی به عقب انداخته است.

این منبع افزود: پیام بازدارنده این مأموریت همچنین این است که اسرائیل می‌تواند به هر نقطه‌ای در ایران دسترسی داشته باشد. مزیت عملیاتی در غلبه بر توان دفاع هوایی ایران این است که در صورت ادامه حمله ایران، پاسخ بعدی اسرائیل با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

همچنین یوآو لیمور، مفسر نظامی روزنامه اسرائیل‌هیوم ششم آبان نوشت با تغییر قواعد بازی و اثبات برتری هوایی اسرائیل در آسمان ایران پس از وارد شدن آسیب شدید به سامانه پدافند هوایی ایران، جمهوری اسلامی ایران برای احیای این توان با دشواری زیادی روبه‌رو خواهد بود.

به نوشته آقای لیمور، نظر به «حمایت گسترده بین‌المللی» از اسرائیل در دفاع از خود این کشور اکنون می‌تواند این حمایت را به مسیر اقدامات گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران در صورتی که دوباره از سوی ایران مورد حمله قرار گیرد، بکشاند. او بیانیه‌های صادره از سوی چند کشور عربی در محکومیت عملیات اسرائیلی در ایران را «ضعیف» نامید و نوشت حاکمیت این کشورها خود خواهان موفقیت اسرائیل در برابر ایران هستند و برای آن هورا می‌کشند.

سرلشکر ذخیره بنی گانتس، که قبلاً وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش بوده، حمله مستقیم کشورش به صنایع و اهداف نظامی ایران را «به خودی خود و در روش اجرای آن» مهم نامید و نوشت مرحله جدیدی در مبارزه با ایران آغاز شده که پایه‌ای برای عملیات در ادامه خواهد بود و از ایران که تقلاهای ناموفقی برای آسیب زدن به اسرائیل انجام داده بود، بهای سنگینی گرفته است. به نوشته ژنرال گانتس، در عملیات اسرائیلی «تنها بخشی از توانمندی کشورش» نشان داده شده که حکومت ایران در صورت حرکت در مسیر پیشین، آسیب بیشتری از آن دریافت خواهد کرد.

بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی از جناح اپوزیسیون روز شنبه ضمن تجلیل از توان برتر نظامی نیروی هوایی کشورشان در منطقه، شدیداً به بنیامین نتانیاهو تاختند که چرا به گزینش اهداف کاملاً نظامی در عملیات اسرائیلی در ایران بسنده کرده است. بنیامین نتانیاهو در پاسخ تلویحی تأکید کرده بود که اهداف را نظر به منافع اسرائیل دست‌چین کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل شنبه گفت اهدافی که خلبانان برای ضربه زدن به آن مأموریت گرفتند، از میان «بانک اطلاعاتی» اهدافی انتخاب شد که ارتش اسرائیل از ایران تهیه کرده بود، و در صورتی که ایران مسیر «تشدید تنش» را ادامه دهد، از این فهرست اهداف، در عملیات بعدی تأسیسات بیشتری زیر ضربه قرار خواهد گرفت. دانیل هگاری نیز رسیدن به مرحله «آزادی عمل گسترده‌تر» ارتش در قبال ایران را به صورت تلویحی دستاورد مهم عملیات روز شنبه نامیده بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که کابینه این کشور یکشنبه شب نشستی برای بررسی میزان آسیب واردشده به ایران برگزار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG