لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت چپ)
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت چپ)

زنده رسانه ملی اسرائیل: نتانیاهو به وزیران خود دستور سکوت داده است

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • عباس عراقچی می‌گوید ایران پیش از حمله اسرائیل «نشانه‌هایی» مبنی بر وقوع این حمله دریافت کرد
  • به گفته مسعود پزشکیان، ایران «پاسخ‌ مناسبی» به اسرائیل خواهد داد
  • رسانه‌ها با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جزئیات بیشتری درباره حملات اسرائیل به ایران منتشر کردند
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان خامنه‌ای را پس از دو پست تعلیق کرد
  • به درخواست تهران، نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران دوشنبه برگزار می‌شود
  • روسای سی‌آی‌ای و موساد و نخست وزیر قطر درباره آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها در دوحه گفت‌وگو کردند
  • رئیس جمهور مصر یک طرح پیشنهادی برای آتش‌بس دو روزه در غزه ارائه کرد
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان علی خامنه‌ای را پس از انتشار دو پست تعلیق کرد
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حملات هوایی اسرائیل در روز یکشنبه ۲۱ کشته در این کشور برجای گذاشت

۰۶:۰۶

قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت

با شروع فعالیت بازارهای معاملات آسیا در نخستین روز هفته، قیمت نفت در این بازار کاهش یافت و در نخستین ساعات دوشنبه بهای هر بشکه نفت با حدود سه دلار کاهش عرضه شد.

خبرگزاری فرانسه دلیل این کاهش قیمت را عدم حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران ذکر کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز از جمله دلایل این کاهش قیت را تلاش ایران برای کم‌اثر جلوه دادن حملات اسرائیل عنوان کرده است.

صبح دوشنبه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر حدود چهار درصد کاهش یافت و به ۷۲.۹۹ دلار رسید.

بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با بیش از چهار درصد کاهش به ۶۸.۷۹ دلار رسید.

پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل در دهم مهرماه قیمت نفت یک‌باره افزایش یافت اما پس از آن و با انتشار گزارش‌ها درباره تلاش‌ها برای کاهش تنش روند نزولی پیدا کرد.

۰۳:۵۶

حساب عبری خامنه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس در دومین روز فعالیت تعلیق شد

حساب عبری‌زبان رهبر جمهوری اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس تنها یک روز پس از آغاز به کار، شامگاه یکشنبه از سوی این شبکه به حال تعلیق درآمد.

این حساب روز یکشنبه در دومین پست خود بخشی از سخنان علی خامنه‌ای را منتشر کرد که در آن گفته بود: «رژیم صهیونیستی دچار خطای محاسباتی شده و باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند».

شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، هنوز توضیحی درباره دلیل به تعلیق درآوردن حساب عبری‌زبان علی خامنه‌ای ارائه نکرده و تنها در پایین صفحه کاربری رهبر جمهوری اسلامی این عبارت معمول درج شده است: «ایکس حساب‌هایی را که قوانین ما را نقض کنند به حال تعلیق درمی‌آورد».

سال گذشته نیز شرکت متا حساب‌های علی خامنه‌ای در اینستاگرام و فیس‌بوک را مسدود کرد.

۰۳:۲۵

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، حزب‌الله روز یکشنبه ۹۰ راکت به این کشور شلیک کرد

ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه با ارائه آماری اعلام کرد که طی این روز حدود ۹۰ راکت از سمت لبنان به مناطق شمالی اسرائیل شلیک شد.

بنابر این گزارش، اصابت راکت به شهر تامره در شمال اسرائیل سه زخمی بر جای گذاشت و حمله پهپادی به یک منطقه صنعتی در الجلیل نیز به مجروح شدن دو نفر منجر شد.

در همین حال حزب‌الله، گروه وابسته به ایران، مدعی شد که طی ۲۴ ساعت گذشته «۲۹ عملیات» در شمال اسرائیل انجام داده است.

۰۲:۵۴

گزارش وال‌استریت جورنال از «آسیب‌پذیری» ایران در برابر حملات آینده اسرائیل

عکس خبرگزاری فرانسه، ارائه شده از سوی ارتش اسرائیل
عکس خبرگزاری فرانسه، ارائه شده از سوی ارتش اسرائیل

روزنامه وال‌استریت جورنال در یادداشتی تحلیلی نوشت که به نظر می‌رسد حملات بامداد شنبه اسرائیل به ایران موثر بوده و «رژیم ایران آسیب‌پذیرتر از چیزی است که جهان و دولت بایدن می‌پندارند».

هیئت تحریریه وال‌استریت جورنال در این یادداشت نوشته است: هدف‌هایی که اسرائیل برای حمله انتخاب کرد نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو می‌داند «این روزنه‌ای از آسیب‌پذیری ایران [برای آینده] است»، حتی اگر در فاصله ده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فعلا خطر درگیری گسترده‌تر در کار نباشد.

به نوشته این روزنامه، اسرائیل در بامداد شنبه ابتدا پدافندهای هوایی در سوریه و عراق را از کار انداخت و سپس به پدافند هوایی ایران حمله کرد و بدون چالش به عملیات خود «از جمله علیه سامانه‌های روسی اس-۳۰۰ برای محافظت از تهران، و سامانه‌های حفاظت از پالایشگاه‌های مهم نفتی، یک میدان گازی بزرگ و یک بندر بزرگ» پرداخت؛ به نوشته این روزنامه، «اقتصاد نفتی ایران اکنون بی‌دفاع است».

بنابر این گزارش، اسرائیل در مرحله سوم تاسیسات کلیدی در تولید موشک‌های بالستیک ایران را هدف قرار داد و به یک هدف نظامی در پارچین ضربه زد.

روز یکشنبه چندین رسانه با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و اظهارات کارشناسان گزارش دادند که در حملات بامداد شنبه اسرائیل از جمله تاسیسات مربوط به سوخت موشک‌های بالستیک در پارچین و خُجیر هدف قرار گرفته‌اند.

روزنامه وال‌استریت جورنال افزوده است که تصاویر ماهواره ای خسارات گسترده را تایید می‌کند و «اسرائیل به منطقه و شهروندان ایران نشان داد که ایران آسیب‌پذیر است» و ثابت کرد که «عملیات پیچیده‌تر آینده ساده‌تر خواهد بود».

مقام‌های ایران گفته‌اند حملات بامداد شنبه اسرائیل به کشته شدن چهار نظامی و یک شهروند غیرنظامی منجر شد؛ همچنین ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم گفته است این حملات «خسارت محدود و کم‌اثری را وارد، و چند سامانه راداری آسیب دید».

وال‌استریت جورنال در یادداشت خود افزوده است که شاید همان‌طور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، خواستار آن شده بود، ضربات محدود بتواند از تشدید تنش جلوگیری کند «اما اسرائیلی‌ها می‌دانند که فرصتی پیش آمده برای عقب انداختن برنامه هسته‌ای ایران».

۰۲:۱۰

به گفته وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل در روز یکشنبه ۲۱ کشته برجای گذاشت

عکس خبرگزاری رویترز از ساختمانی در حومه جنوبی بیروت که روز یکشنبه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت
عکس خبرگزاری رویترز از ساختمانی در حومه جنوبی بیروت که روز یکشنبه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت

وزارت بهداشت لبنان شامگاه یکشنبه اعلام کرد که حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در این روز مجموعا ۲۱ کشته و ۶۳ مجروح بر جای گذاشت.

بنابر این گزارش، حملات هوایی به صیدا ۹ کشته و ۳۸ زخمی، حمله به عین بعال در استان نبطیه هفت کشته و ۲۴ مجروح، و حمله به برج شمالی در همین استان پنج کشته و یک زخمی در برداشت.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، در بین کشته‌های روز یکشنبه یک نفر پرستار و سه نفر امدادگر بودند.

یک روز پیشتر وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده بود که شمار قربانیان حملات اسرائیل به این کشور از آغاز جنگ غزه به ۲۶۷۲ کشته و بیش از دوازده هزار مجروح رسیده است.

اسرائیل می‌گوید در حملات هوایی به مناطق مختلف لبنان، زیرساخت‌های تسلیحاتی و تدارکاتی گروه حزب‌الله را هدف قرار می‌دهد.

۰۱:۰۶

پیشنهاد مصر برای آتش‌بس دو روزه در نوار غزه

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، اعلام کرد که کشورش پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس دو روزه در غزه و مبادله چهار گروگان اسرائیلی با تعدادی از زندانیان فلسطینی را ارائه کرده است.

رئیس جمهور مصر که در قاهره و در نشست خبری مشترک با همتای الجزایری خود سخن می‌گفت افزود بر اساس این طرح، پس از آتش‌بس دو روزه، ظرف ده روز مذاکرات درباره آتش‌بس دائمی آغاز خواهد شد.

اسرائیل و همچنین گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود هنوز واکنشی به طرح مصر نشان نداده‌اند.

در همین حال یک مقام فلسطینی نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفت که گروه افراطی حماس اصرار دارد هر توافقی باید به جنگ پایان دهد و نیروهای اسرائیل را از غزه خارج کند.

پیشنهاد جدید مصر در حالی اعلام شده است که روسای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها به دوحه رفته‌اند.

رویترز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده است که مذاکرات دوحه در مرحله اول به دنبال برقراری آتش‌بس کوتاه‌مدت، کمتر از یک ماه، و تبادل برخی از گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی است و پس از آن مذاکرات آتش‌بس دائمی آغاز خواهد شد.

۰۰:۰۹

عراقچی: نشانه‌هایی از حمله اسرائیل دریافت کرده بودیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد تهران ساعاتی پیش از حمله بامداد روز شنبه اسرائیل به برخی پایگاه‌های نظامی ایران، نشانه‌هایی دریافت کرده بود.

عباس عراقچی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شده است، گفت: «ما از عصر قبل از حمله نشانه‌هایی را مبنی بر احتمال حمله دریافت کرده بودیم که باعث شد از موضوع مطمئن شویم و نشانه‌ها و اخبار را به طور مرتب با دوستان خود در بخش نظامی تبادل می‌کردیم.»

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود در ادامه «پیام‌هایی هم با طرف‌های مختلف» رد و بدل شد و سپس بار دیگر اعلام کرد: «حق پاسخ برای ما محفوظ است و در زمان مقتضی انجام خواهد شد».

روز شنبه برخی رسانه‌های غربی اعلام کردند اسرائیل از طریق هلند به تهران درباره حمله خود پیام داده بود، اما ساعاتی بعد، دفتر بنیامین نتانیاهو اطلاع‌رسانی به ایران درباره این حمله را تکذیب کرد.

۲۳:۲۹ ۶.۸.۱۴۰۳

تماس بریتانیا با ایران و اسرائیل برای جلوگیری از «جنگ فاجعه‌بار»

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، می‌گوید که در تماس‌های جداگانه‌، با وزرای خارجه اسرائیل و ایران صحبت کرده است تا از تشدید تنش‌ها و «جنگ فاجعه‌بار» منطقه‌ای جلوگیری شود.

او در بیانیه‌ای كه در اين باره روز يكشنبه منتشر شد، تماس‌هاى تلفنى خود با همتایان ايرانی و اسرائيلی را مهم ارزيابى كرد و افزود: «جنگ منطقه‌ای فاجعه‌بار خواهد بود و به نفع هیچ‌کس نیست».

به گفته ديويد لمى، بريتانيا به فشار برای کاهش تنش‌ها و پایان درگیری‌ها در لبنان و غزه نيز ادامه می‌دهد.

اسرائیل بامداد شنبه پنجم آبان به شماری از مراکز نظامی ایران حمله کرد که پاسخی به حمله روز دهم مهر ایران به اسرائیل بود. ایران می‌گوید بر اثر حمله اسرائیل چهار نیروی ارتش و یک غیرنظامی کشته شده‌اند.

۲۲:۱۴ ۶.۸.۱۴۰۳

کامالا هریس از ایران خواست که به حمله اسرائیل واکنش نشان ندهد

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید پاسخ احتمالی ایران به حمله اخیر اسرائیل «اشتباه» است.

او روز یکشنبه در مصاحبه‌ با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: «پیام ما به ایران این است که واکنش نشان ندهد، چون این کار اشتباهی خواهد بود.»

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا همچنین تصریح کرد ایالات متحده مانند سابق، آماده دفاع از اسرائیل است و دوباره از این کشور در مقابل حمله احتمالی ایران دفاع خواهد کرد.

او تأکید کرد: «موضوع حیاتی این است که در منطقه باید تنش‌زدایی شود و و ایالات متحده در این راستا از طریق کانال‌های دیپلماتیک و غیره تلاش می‌کند.»

خانم هریس در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا نشانه‌ای درباره تصمیم ایران برای حملات تلافی‌جویانه دیده می‌شود و عواقب آن برای جمهوری اسلامی چه خواهد بود»، حاضر به اظهارنظر نشد و تنها تاکید کرد که این کار اشتباهی برای ایران خواهد بود.

۲۱:۰۸ ۶.۸.۱۴۰۳

پزشکیان می‌گوید ایران به حمله اسرائیل «پاسخ مناسب» خواهد داد

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در واکنش به حمله بامداد شنبه اسرائیل به شماری از مراکز نظامی ایران اعلام کرد که اسرائیل «پاسخ مناسبی» دریافت خواهد کرد.

او روز یکشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به حملات اسرائیل به پایگاه‌های نظامی ایران گفت که «ما طالب جنگ نیستیم، اما از حقوق ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد. ما پاسخ‌ مناسبی به تجاوز رژیم صهیونیستی خواهیم داد».

آقای پزشکیان سپس حامیان اسرائیل و آمریکا را متهم کرد که دربرابر «به خاک و خون کشیده شدن ده‌ها هزار زن و کودک» سکوت کرده‌اند اما دم از حقوق بشر و آزادی می‌زنند.

رئیس جمهور ایران گفت که آمریکایی‌ها قول داده بودند که در برابر خویشتن‌داری ما جنگ را تمام کنند، اما به قولشان عمل نکردند.

او روز شنبه و ساعاتی پس از حملات اسرائیل نیز با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس تهدید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران «پاسخ هر حماقتی را با تدبیر و هوشمندی خواهد داد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG