لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

تجمع ایرانیان معترض در شهرهای مختلف دنیا؛ جو امنیتی در سقز، مشهد و تهران

۲۱:۴۷ ۲۵.۶.۱۴۰۲

تجمع ایرانیان معترض در وین، پایتخت اتریش

در ادامۀ گردهمایی معترضان ایرانی در شهرهای سراسر جهان، شماری از ایرانیان در وین، پایتخت اتریش، نیز شنبه در سال‌روز جان باختن ژینا مهسا امینی تجمع و راهپیمایی کردند.

۲۰:۱۸ ۲۵.۶.۱۴۰۲

ایرانیان مقیم کانادا نیز به تجمع‌های اعتراضی روز شنبه پیوستند

شماری از ایرانیان مقیم تورنتو و اوتاوا کانادا نیز روز شنبه و در ادامۀ گردهمایی معترضان ایرانی در شهرهای مختلف جهان، به یاد مهسا امینی تجمع برگزار کردند.

۲۰:۱۵ ۲۵.۶.۱۴۰۲

تجمع اعتراضی ایرانیان در توکیو ژاپن

شماری از ایرانیان در شهر توکیو ژاپن، شنبه ۲۵ شهریور هم‌زمان با سالروز جان‌باختن مهسا امینی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

۲۰:۱۴ ۲۵.۶.۱۴۰۲

اعتراض خودروهای عبوری در مشهد به‌رغم جو امنیتی

در تصاویری که به رادیوفردا ارسال شده است شنبه ۲۵ شهریور معترضان در مشهد با بوق ممتد خودروها و ایجاد ترافیک اعتراض خود را نشان دادند.

۲۰:۰۵ ۲۵.۶.۱۴۰۲

گزارش‌ها دربارۀ تیراندازی مأموران امنیتی به یک شهروند اهل سقز در نزدیکی آرامستان آیچی

گزارش برخی منابع حقوق بشری حاکی از آن است که روز شنبه ۲۵ شهریور فردین جعفری، شهروند اهل سقز، با تیراندازی مأموران امنیتی «به‌شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شده است».

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نوشته که فردین جعفری در مسیر سقز به بانه و نزدیکی آرامستان آیچی، محل دفن ژینا مهسا امینی، «از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت» و سپس به بیمارستان منتقل شد. هه‌نگاو، وضعیت جسمانی این شهروند را «وخیم» گزارش کرده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از معاون سیاسی-امنیتی استاندار کردستان خبر تیراندازی به آقای جعفری را تأیید کرد.

این مقام استانی اما مدعی شده است که فردین جعفری «پس از نزدیک شدن به یکی از مقرهای نظامی و بی‌توجهی به هشدارهای چندبارۀ ماموران» و به‌دلیل ورود به «منطقه ممنوعه» هدف شلیک مأموران قرار گرفته است.

مهدی رمضانی برگزاری هرگونه تجمع یا اعتراضی در سقز را تکذیب و فضای شهر را «کاملاً آرام» توصیف کرده است. این در حالی است که به نوشتۀ خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی مسیر سقز به بانه از صبح شنبه بسته بود.

به گزارش دیگر منابع، آرامستان آیچی توسط مأموران امنیتی محاصره شده تا از برگزاری مراسم سالگرد مهسا امینی ممانعت کنند. منابع رادیو فردا نیز از «حبس خانگی» خانواده مهسا ژینا امینی در سالروز جان‌باختن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد خبر دادند.

۱۹:۳۲ ۲۵.۶.۱۴۰۲

درخواست ۱۲۰ سازمان و کلیسای مسیحی ایرانی برای پاسخگو کردن مقام‌های جمهوری اسلامی

سازمان «مادۀ ۱۸» به‌همراه بیش از ۱۲۰ سازمان و کلیسای مسیحی ایرانی خارج از کشور در بیانیه‌ای مشترک که شنبه ۲۵ شهریور هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی منتشر شد، از جامعه جهانی خواستند که جمهوری اسلامی را به خاطر «استبداد دینی» پاسخگو کند.

این بیانیه با تمجید از زنان، مردان و کودکان ایرانی که خواستار پایان تبعیض و رعایت حقوق بشر شده و جان خود را در این راه گذاشته‌اند، می‌گوید مردم ایران با شعارهایی از جمله «زن، زندگی، آزادی» و «ما همه مهسا هستیم»، در مقابل بی‌عدالتی و سرکوب ایستاده‌اند.

این تشکل‌های مسیحیان ایرانی در ادامه به سرکوب گسترده جمهوری اسلامی، از جمله کشتار و شکنجه معترضان اشاره کرده و می‌گوید به‌رغم خشونت «همه‌جانبه« حکومت، «روح ترس» بر مردم ایران چیره نشده و مبارزه آن‌ها ادامه دارد.

این بیانیه که به امضای ۱۲۲ نهاد مسیحی ایرانیان از ارمنستان، گرجستان تا کشورهای اروپایی و استرالیا رسیده است، با اشاره به این که مسیحیان ایران در اعتراض و مقاومت برای رسیدن به «ایران آزاد» در کنار سایر شهروندان بوده‌اند، پشتیبانی خود از کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل برای تهیه گزارش در مورد «جنایات حکومت» ایران اعلام کردند.

«مادۀ ۱۸» یک سازمان مردم‌نهاد و غیرانتفاعی مستقر در لندن است که هدف خود را ترویج آزادی دینی و نیز حمایت از مسیحیانی می‌داند که در ایران تحت آزار دینی قرار گرفته‌اند.

۱۹:۱۰ ۲۵.۶.۱۴۰۲

تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم بریتانیا در لندن

شماری از ایرانیان مقیم بریتانیا روز شنبه در لندن، پایتخت این کشور، تجمع اعتراضی برگزار کردند و یاد مهسا ژینا امینی را گرامی داشتند.

۱۹:۰۱ ۲۵.۶.۱۴۰۲

تجمع اعتراضی ایرانیان در کلن و هامبورگ آلمان

هم‌زمان با برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف دنیا از جمله سیدنی، ملبورن و توکیو، گروهی از ایرانیان مقیم کلن آلمان نیز روز شنبه در سال‌روز جان باختن مهسا ژینا امینی گردهمایی اعتراضی برگزار کردند.

شهر هامبورگ نیز در همین روز صحنۀ تجمع و راه‌پیمایی اعتراضی گروهی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی بود.

۱۸:۴۲ ۲۵.۶.۱۴۰۲

محمد معینی، وبلاگ‌نویس باسابقه، بازداشت شد

محمد معینی، وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار سابق، روز شنبه به‌دست مأموران امنیتی وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد.

همسر آقای معینی، با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مأموران وزارت اطلاعات همسرش را در منزل این زوج در زنجان بازداشت کرده‌اند.

روز ۲۴ شهریورماه در آستانۀ سالگرد جان باختن مهسا امینی، محمد معینی در یکی از پست‌های خود در شبکه اجتماعی ایکس از تشدید جو امنیتی و حضور مأموران لباس‌شخصی سوار بر «موتورهای بدون پلاک» در سطح شهر زنجان خبر داده بود.

او همچنین به استقرار مأموران «مسلح بسیجی» با نقاب و یونیفورم اشاره کرده بود.

محمد معینی فعالیت وبلاگ‌نویسی خود را از دی‌ماه ۱۳۸۲ و با راه‌اندازی وبلاگی به نام «راز سر به مهر» آغاز کرد.

۱۷:۵۸ ۲۵.۶.۱۴۰۲

یادبود مهسا امینی در پاریس با حضور شهردار و شماری از نمایندگان مجلس فرانسه

روز شنبه در نخستین سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی، نام او به یک پارک در پاریس افزوده شد.

این پارک که تاکنون ویلمن، نام داشت، از این پس «ویلمن - مهسا ژینا امینی» خوانده می‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG