لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹
۲۳:۰۵ ۲۴.۶.۱۴۰۲

برای اخبار ایران و جهان در روز جمعه اینجا را بخوانید

۲۳:۰۵ ۲۴.۶.۱۴۰۲

تظاهرات هزاران تن در بروکسل در سالگرد جان باختن مهسا امینی

هزاران ایرانی مقیم خارج در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی در بروکسل دست به تجمع و تظاهرات زدند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که معترضان با در دست داشتن تصاویر مهسا و دیگر جان‌باختگان سرکوب‌های اعتراضات پارسال، خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و برپایی یک جمهوری دموکراتیک شدند.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات می‌گویند آنها با تجمع در بروکسل، مقر بسیاری از نهادهای اتحادیه اروپا، خواستار سیاست یکپارچه این اتحادیه برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی هستند.

اتحادیه اروپا روز جمعه به همراه بریتانیا و آمریکا ده‌ها فرد و نهاد ایرانی را به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات تحریم کرد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ۷۱ نوجوان و کودک در سرکوب اعتراضات مردمی پارسال کشته و صدها تن زخمی و هزاران نفر بازداشت شدند.

۰۶:۱۰ ۲۵.۶.۱۴۰۲

معاون اول رئیس جمهور آمریکا: شجاعت زنان ایرانی الهام بخش من است

کامالا هریس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا، در پیامی به مناسبت نخستین سالگرد جان‌باختن مهسا(ژینا) امینی بازداشت گشت ارشاد، «شجاعت زنان ایرانی را الهام‌بخش» خوانده است.

خانم هریس در بیانیه خود با اشاره به گرامی‌داشت «یاد مهسا امینی»، بر حمایت از زنان ایرانی که «یرای آزادی و حقوق انسانی خود می جنگند» تأکید کرده است.

معاون اول رئیس جمهور آمریکا گفته است: «شجاعت زنان ایرانی الهام بخش من است.»

او تأکید کرده است که آمریکا به «پاسخگو » کردن مقامات و نهادهای مسئول نقض حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داد.

۰۷:۱۰ ۲۵.۶.۱۴۰۲

کاخ سفید: در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری علیه حکومت ایران اعمال می‌شود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۲۵ شهریور گفت که در روزهای آینده واشینگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد.

آقای سالیوان در پاسخ به پرسشی در خصوص تحریم‌های حقوق بشری آمریکا علیه جمهوری اسلامی در سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، گفت: ما امروز بیش از ۲۴ شخص و نهاد را که در سرکوب (در ایران) دخالت دارند، مورد تحریم قرار دادیم. ما به این تحریم‌ها ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: «ما به تحریم‌ها اقدامات ایران چه در ارتباط با نقض حقوق بشر در داخل این کشور باشد یا ارسال سلاح به روسیه جهت استفاده در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهیم داد.»

جیک سولیوان تأکید کرد که در روزهای آیند تحریم‌های بیشتری در این خصوص اعمال خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۴ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خبرگزاری‌های «فارس» و «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران، «پرس تی‌وی» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، همچنین شرکت «یافتار پژوهان پیشتاز رایانش» که در زمینه مسدود کردن فیلترشکن‌ها فعال است، به لیست سیاه آمریکا اضافه شدند.

تحریم‌های جدید همچنین شامل طیفی از مقامات ارشد سپاه، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، کارمندان ارشد شرکت اینترنتی «دوران» و مدیران عامل خبرگزاری‌های فارس و تسنیم است.

این سیزدهمین بسته تحریمی آمریکا علیه مقامات و نهادهای سرکوبگر اعتراضات مردمی از زمان جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است.

۰۸:۱۹ ۲۵.۶.۱۴۰۲

انتشار گسترده تصاویر کمتر دیده‌شده از خاکسپاری مهسا امینی

همزمان با سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، تصاویر تازه‌ای از دفن او، سوگواری مادرش بر مزار مهسا بعد از خاک‌سپاری و نوشتن جمله «ژینا جان، تو نمی‌میری، نامت رمز می‌شود» بر روی سنگ مزار او، به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است.

این تصاویر پس از آنکه از سوی عرفان مرتضایی، پسر خاله مهسا امینی، به صورت استوری در اینستاگرام منتشر شد، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد.

شب گذشته نیز مژگان افتخاری، مادر ژینا در پستی اینستاگرامی، با انتشار ویدئویی حاوی تصاویری از دخترش و بیمارستان کسری که در آنجا درگذشت، در حالی که موسیقی «گریه کن» همایون شجریان روی آن به گوش می‌رسید، سوگواری خود در سالگرد را با کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

مهسا ژینا امینی، دختر کرد اهل سقز که برای دیدار با خانواده به تهران سفر کرده بود، پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد، ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ جان باخت و مرگ او جرقه یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات در تاریخ جمهوری اسلامی را رقم زد.

از روزهای گذشته و در آستانه سالگرد، جو سنگین امنیتی بر شهرهای مختلف ایران، به ویژه شهرهای کُردنشین افزایش یافته و بر اساس گزارش‌های شبکه‌های حقوق بشری، در برخی شهرهای غربی کشور، ادوات سنگین نظامی از جمله خودروی زره‌پوش مستقر شده و نیروهای بسیج در برخی خیابان‌ها از جمله در شهر بیجار، سنگر ساخته‌اند.

۰۸:۳۷ ۲۵.۶.۱۴۰۲

پیام شاهزاده پهلوی: ناامیدی و تفرقه، آفت مبارزه است

شاهزاده رضا پهلوی، در شب سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در پیامی ویدئویی، از ایرانیان ساکن خارج کشور خواست «صدای هم‌میهنان خود باشند».

او همچنین «ناامیدی و تفرقه» را «آفت مبارزه» با جمهوری اسلامی نامید، و خطاب به مردم ایران افزود: «جازه ندهید بین‌تان دوگانه‌های کاذب ایجاد کنند. اجازه ندهید شما را بر اساس باور و مذهب، جنسیت و قومیت و زبان، داخل و خارج، و حتی رده سنی، دسته‌دسته و از هم جدا کنند. ما همه یک ملتیم، و دولت ملی در ایران، متعلق به همه ایرانیان خواهد بود.»

او در روزهای گذشته نیز در پیام دیگری، سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی را «فرصت مهمی» برای «اتحاد» ایرانیان در ایجاد «موجی نوین از انقلاب ملی» توصیف کرده و به دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی نیز هشدار داده بود: «مسئولیت هر گونه خشونت علیه ملت ایران با شما و آمران شماست.»

۰۸:۴۴ ۲۵.۶.۱۴۰۲

نمایش تصویر مهسا امینی بر روی دیواری در مشهد

این تصویر که به‌دست رادیو فردا رسیده، در شرایطی بر روی دیواری در مشهد به نمایش درآمده که تقریباً در همه شهرهای ایران جو سنگین امنیتی حاکم است.

۰۸:۵۷ ۲۵.۶.۱۴۰۲

بازداشت خسرو فتحی فرزند حبیب‌الله فتحی از جانباختگان اعتراضات

گزارش رسانه‌های حقوق بشری که اخبار مزبوط به مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهند، حاکی از بازداشت خسرو فتحی فرزند حبیب‌الله فتحی از جانباختگان اعتراضات سراسری شهر دیواندره، توسط نیروهای امنیتی این شهر است.

آن‌طور که کولبرنیوز گزارش کرده، عصر روز جمعه ٢۴ شهریورماه ۱۴۰۲، خسرو فتحی ۴۰ ساله، به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات شهر دیواندره این شهروند را بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی او را به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند.

حبیب‌الله فتحی شهروند اهل شهر دیواندره ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جان باخت.

از پیش از فرارسیدن سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، فشارها بر خانواده‌های دادخواه به شدت افزایش یافته و شماری از آنها بازداشت شده‌اند.

۰۹:۳۳ ۲۵.۶.۱۴۰۲

نماینده آمریکا در سازمان ملل: مهسا الهام‌بخش جنبشی بود که ادامه دارد

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، در شبکه ایکس نوشته: «در سپتامبر گذشته، رژیم ایران زندگی مهسا امینی را به طرز غم انگیزی کوتاه کرد، اما شجاعت او الهام بخش جنبشی بود که باوجود سرکوب‌های بی‌رحمانه، کماکان ادامه دارد.»

خانم گرینفیلد همچنین بر «تعهد» ایالات متحده برای «ایستادن در کنار مردم ایران» تأکید کرده و نوشته عزم واشینگتن در این زمینه «متزلزل نخواهد شد».

شب گذشته نیز رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به مناسبت سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که او و همسرش جیل، به یاد او و همه «شهروندان شجاع ایرانی که به خاطر مطالبه مسالمت‌آمیز دموکراسی و کرامت اولیه انسانی‌شان توسط رژیم ایران کشته، زخمی یا زندانی» شده‌اند، «به مردم جهان» می‌پیوندند.

او تصریح کرده بود: «همان‌طور که در سال گذشته شاهد بودیم، داستان مهسا با مرگ وحشیانه او تمام نشد. در مواجهه با ادامه ستم و خشونت، شهروندان ایران همچنان به این جنبش و مبارزه خود برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک متعهد هستند. ایرانیان به تنهایی سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد، اما ایالات متحده همچنان متعهد به ایستادن در کنار آنها است».


۰۹:۳۸ ۲۵.۶.۱۴۰۲

گزارش «کمیته پیگیری» در سالگرد مهسا از تجاوز و «بازداشتگاه‌های مخفی»

«کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان» در آستانهٔ سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی د ر بازداشت گشت ارشاد در گزارشی به جزئیات بازداشت معترضان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» پرداخته است.

این کمیته روز جمعه، ۲۴ شهریور، با بیان این که آمار بازداشت‌شدگان اعتراضات «بیش از رقم ۲۲ هزار نفر» است، نوشت که توانسته «اسامی ۵١٩٣ معترض دستگیرشده را» ثبت کند که در این میان «۲۱۲ نفر» کودک هستند.

در این گزارش با بیان این که «آزار و اذیت جنسی بازداشت‌شدگان به خصوص زنان و جوانان» یکی از «الگوهای تکرارشونده» در سرکوب اعتراضات بوده، آمده است: «آن چه شکل سرکوب و شکنجه در این دوره را با دوره‌های دیگر متفاوت می‌کند، روایت‌های متعدد از تجاوز در بازداشتگاه‌ها است.»

گزارش کامل را اینجا بخوانید:

بر اساس این گزارش، «۱۹ معترض بازداشت‌شده» تحت شکنجه کشته‌ شده‌اند و ۱۲ معترض نیز «مرگ‌های مشکوک و غیرقابل توضیح داشتند».

کمیتهٔ پیگیری بازداشت‌شدگان با اشاره به بازداشتگاه‌های مخفی در شهرهای مختلف گفته که «بیش از ٣٩ بازداشتگاه مخفی که شماری از آنها در اتاق‌ها، ساختمان‌های خالی و یا زیرزمین مسجدها و در نزدیکی محل تظاهرات قرار دارند» ثبت شده است.

یک سال پس از آن که مرگ مهسا امینی به اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در ایران دامن زد، هنوز در بسیاری از موارد درباره سرکوب معترضان ابهامات زیادی وجود دارد.

جان ‌باختن مهسا امینی جرقه اعتراضات سراسری گسترده و طولانی را زد که از آن به عنوان جسورانه‌ترین چالش علیه حکومت جمهوری اسلامی از زمان آغاز حیات آن یاد شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG