لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷
۲۳:۰۷ ۴.۶.۱۴۰۲

بازداشت دو نفر در یونان به اتهام جنگل‌‌سوزی «عامدانه»

مقامات یونان از بازداشت دو نفر در روز شنبه به اتهام «آتش زدن عامدانۀ» جنگل‌های این کشور خبر دادند. این آتش‌سوزی‌ها تاکنون منجر به کشته شدن ۲۱ تن شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از اداره آتش‌نشانی یونان، یک مرد در جزیره ائوبویا به اتهام آتش زدن علف‌های خشک در منطقه «کاریستوس» بازداشت شده و اعتراف کرده که در ماه‌های ژوئیه و اوت چهار اقدام مشابه دیگر انجام داده است.

آتش‌سوزی گستردۀ جنگلی در یونان
آتش‌سوزی گستردۀ جنگلی در یونان

این گزارش می‌گوید مرد دوم بازداشت شده نیز متهم به آتش‌سوزی عامدانۀ پوشش گیاهی خشک در منطقۀ لاریسا است.

یونان طی چند هفته گذشته آماج آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی بوده و مقامات این کشور بارها بر عامدانه بودن این آتش‌سوزی‌ها تأکید کرده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز روز سوم شهریور از قول مقامات یونان از بازداشت ۷۹ نفر در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌ها خبر داده بود.

حریق‌های اخیر یونان بزرگ‌ترین آتش‌سوزی جنگلی در اتحادیه اروپا عنوان شده است. هم‌اکنون صدها مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی‌ها، از جمله در محدودۀ شمال آتن، پایتخت این کشور، هستند.

۲۲:۵۲ ۴.۶.۱۴۰۲

سازمان ملل: داعش قلمرو خود در مالی را طی یک سال، دو برابر کرده است

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند با تضعیف قرارداد صلح سال ۲۰۱۵ میان گروه‌های مسلح در کشور آفریقایی مالی، گروه «حکومت اسلامی» (داعش) قلمرو خود در این کشور را طی کمتر از یک سال، دو برابر کرده است.

بر اساس گزارش کارشناسان، گروه‌های مرتبط با جنگجویان القاعده نیز از بن‌بست توافق صلح ۲۰۱۵ میان گروه‌های نظامی مالی، در حال بهره‌برداری هستند.

تنها دو ماه بعد از کودتای نظامی ماه مارس ۲۰۱۲ در مالی، شورشیان اسلامگرا در شمال کشور «حکومت اسلامی» اعلام کردند، اما با عملیات نظامی فرانسه از منطقه بیرون رانده شدند. این گروه‌ها بعدها به مناطق پرجمعیت مرکزی مالی نقل مکان کردند و فعال ماندند.

گزارش تازۀ سازمان ملل با اشاره به عدم اجرایی شدن توافق صلح ۲۰۱۵، از جمله خلع سلاح شبه‌نظامیان و ادغام آن‌ها در جامعه تصریح کرده در حالی که ارتش مالی تنها «نظاره‌گر خشونت‌ها» در صحرای بزرگ است، گروه داعش خود را به عنوان «تنها بازیگری که قادر به حفاظت از جان مردم است»، عرضه کرده و «گروه‌های مرتبط با القاعده نیز از ضعف امنیت و عدم اعتماد مردم به ارتش بهره می‌گیرند».

این کارشناسان به نقل از برخی منابع می‌گویند که دولت مالی معتقد است در طول زمان رویارویی در شمال کشور به نفع مقامات مالی خواهد بود، اما منابع دیگری معتقدند زمان به نفع «تروریست‌هایی است که ظرفیت‌های نظامی و نفوذ اجتماعی آن‌ها هر روز افزایش می‌یابد».

دولت مالی ژوئیه امسال خواستار خروج ۱۵ هزار نیروی بین‌المللی حافظ صلح بعد از یک دهه فعالیت در این کشور شد و به تبع آن، شورای امنیت سازمان ملل نیز ۳۰ ژوئن این مأموریت را خاتمه داد.

۲۲:۳۱ ۴.۶.۱۴۰۲

موج تازۀ اخراج اساتید دانشگاه؛ لغو قرارداد دو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه

در ادامۀ روند پرشتاب اخراج اساتید منتقد و معترض از دانشگاه‌های ایران، دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه تهران نیز با لغو قرارداد کاری خود مواجه شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرام خود خبر داده که حمیده خادمی و آمنه عالی صبح روز شنبه با «تماس تلفنی از دفتر رئیس دانشکده» متوجه شدند که با آن‌ها قطع همکاری شده است.

بر اساس این گزارش، به این دو استاد دانشگاه اطلاع داده شده که از یکم شهریور قراردادشان لغو شده، در حالی که ابلاغ رسمی به آن‌ها صورت نگرفته است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشته که خانم عالی و خانم خادمی سال گذشته و در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، از «دانشجویان بازداشتی و تعلیقی» حمایت کرده‌ بودند.

۲۱:۲۰ ۴.۶.۱۴۰۲

محکومیت یک معلم معترض در خوزستان به «انفصال از خدمت»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز شنبه خبر داد که بهاره عسگری‌زاده، معلم و کنشگر صنفی ساکن استان خوزستان با حکم چهار ماه «انفصال از خدمت» مواجه شده است.

بهاره عسکری‌زاده، معلم و کنشگر صنفی
بهاره عسکری‌زاده، معلم و کنشگر صنفی

این شورا نوشته که خانم عسگری‌زاده با بیش از ۲۰ سال سابقه کار در آموزش و پرورش، به دلیل شرکت در تجمع‌های صنفی معلمان در سال گذشته به چنین مجازاتی محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با تأیید هیئت عالی رسیدگی به تخلفات وزارت آموزش و پرورش و در ادامۀ برخورد با کنشگران صنفی و مدنی، حکم داده که این معلم به «چهار ماه انفصال موقت از خدمت» محکوم شود.

۲۰:۴۷ ۴.۶.۱۴۰۲

ده‌ها کنشگر ایرانی خواستار آزادی «بی‌قیدوشرط» فعالان مدنی گیلان شدند

بیش از ۲۰۰ کنشگر مدنی، فعال حقوق زنان و هنرمند ایرانی با انتشار بیانیه‌ای، بازداشت جمعی از فعالان سیاسی و حقوق زنان در استان گیلان را محکوم کردند و خواستار آزادی آن‌ها شدند.

این کنشگران که نام پرستو فروهر، ترانه علیدوستی، پروین اردلان، ژیلا بنی‌یعقوب و باربد گلشیری در میان‌شان دیده می‌شود، نوشته‌اند «تکرار سناریوهای بی‌اعتبار» وزارت اطلاعات و رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی به‌وضوح «هراس» آن‌ها از نزدیک شدن سالگرد اعتراضات را نشان می‌دهد و با هدف «انتقام‌جویی از خیزش درون‌زای زن، زندگی، آزادی» انجام می‌شود.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد گروهی از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش سیرت، سارا جهانی و هومن طاهری را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

یک روز پس از بازداشت جداگانۀ این ۱۲ کنشگر و فعال مدنی، فرمانده انتظامی استان گیلان بدون ارائه سند و مدرک، آن‌ها را به «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» متهم کرد.

امضاکنندگان بیانیۀ اخیر تأکید کرده‌اند که فشار بر کنشگران اجتماعی نمی‌تواند باعث عقب‌نشینی «مردم و به‌ویژه زنان» از خواسته‌های‌شان شود، همان‌طور که «بازداشت‌ها و کشتار گسترده» پس از آغاز اعتراض‌های ۱۴۰۱ موفق نشد چنین کند.

آن‌ها همچنین خواستار «توقف پرونده‌سازی و سناریوبافی‌ و آزادی بی‌قیدوشرط» همه فعالان بازداشت‌شده شدند و نوشتند: «ما اعلام می‌کنیم که تا روز رهایی، آن‌ها را نام می‌بریم و صدای‌شان هستیم.»

۱۹:۱۳ ۴.۶.۱۴۰۲

خبر اخراج علی شریفی زارچی از دانشگاه شریف واکنش‌برانگیز شد

علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف، روز شنبه از اخراج خود از این دانشگاه خبر داد و در واکنش، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف تأیید کرد که محمدرضا عارف، یکی از اعضای این هیئت، از جمله رأی‌دهندگان به اخراج این استاد دانشگاه بوده است.

آقای شریفی زارچی از جمله افرادی بود که به فرآیند «جذب ۱۵ هزار عضو هیئت علمی همسو با حکومت» واکنش نشان داده و از سخنگوی وزارت علوم خواسته بود که صراحتاً در خصوص «صحت با عدم صحت نامه خیلی محرمانه رئیس دفتر رییس‌جمهور و نامه محرمانه وزیر کشور» درباره جذب اعضای هیئت علمی پاسخگو باشد.

سعید بهزادی‌پور، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف درباره اخراج این استاد مدعی شد که او همکاری «پبمانی» با دانشگاه شریف داشته که بهمن ۱۴۰۰ به پایان رسید و «درخواست تمدید عضویت پیمانی» نداده است.

او خبر داد هیئت اجرایی جذب دانشگاه که رسول جلیلی، رئیس دانشگاه، و محمدرضا عارف، معاون اول پیشین رئیس جمهور در دولت محمد خاتمی، از اعضایش هستند، «رأی به پایان همکاری» با شریفی زارچی دادند.

۱۵:۰۵ ۴.۶.۱۴۰۲

فرود اضطراری دو پرواز در ایران «به دلیل نقص فنی»

خبرگزاری تسنیم گزارش داد دو پرواز ایرانی از مبدأ تهران و مشهد به مقصد کشورهای همسایه «به دلیل نقص فنی» مجبور به فرود اضطراری شدند.

این خبرگزاری گزارش داد هواپیمای ایرباسِ پرواز روز شنبه قشم‌ایر از تهران به استانبول به دلیل نقص فنی به فرودگاه بین‌المللی پایتخت بازگشت.

رئیس روابط عمومی هواپیمایی قشم‌ایر با بیان اینکه این پرواز با «هواپیمای بک‌آپ» انجام خواهد شد، به تسنیم گفت: «تمام مسافران در سلامت کامل به‌سر می‌برند.»

این خبرگزاری نزدیک به سپاه همچنین خبر داد پرواز روز شنبه مشهد-نجف هواپیمایی سپهران نیز به دلیل بروز نقص فنی در «فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد» به صورت اضطراری فرود آمد.

ایران به دلیل تحریم‌هایی که در چهار دهه گذشته در جریان بوده، نمی‌تواند هواپیمای مسافربری و تجهیزات آن را از بازارهای بین‌المللی خریداری کند و ناوگان هوایی کشور به شدت فرسوده است.

۱۴:۵۷ ۴.۶.۱۴۰۲

برنامه جشنواره فیلم ونیز در حمایت از سعید روستایی و «مبارزان آزادی» در ایران

جشنواره فیلم ونیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از سعید روستایی، کارگردان ایرانی فیلم برادران لیلا، و زنان و مردان ایرانی که «برای آزادی مبارزه می‌کنند»، روی فرش قرمز برنامه‌ای اجرا خواهد کرد.

پس از آن که دادگاهی در ایران آقای روستایی را به دلیل ساخت فیلم «برادران لیلا» و نمایش آن در جشنواره کن سال ۲۰۲۲ به ۶ ماه زندان محکوم کرد که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی آن تا ۵ سال تعلیق شده است، جشنواره معتبر کن هم این حکم را محکوم کرد.

این فیلم که دست و پا زدن‌های یک خانواده ساکن تهران در بحبوحه مشکلات اقتصادی را روایت می‌کند، پس از نمایش در جشنواره کن در ایران ممنوع شد.

حال جشنواره معتبر فیلم ونیز هم به جشنواره‌ها و فیلمسازان خارجی دیگر پیوسته و از معترضان به حکومت در ایران اعلام حمایت کرده است.

سعید روستایی در سال ۲۰۱۹ با فیلم «متری شش و نیم» در این جشنواره شرکت کرد. این جشنواره سال گذشته هم از جعفر پناهی، دیگر فیلمساز معترض، ابراز حمایت کرده بود.

۱۴:۴۸ ۴.۶.۱۴۰۲

داریوش رحمانیان، استاد تاریخ در دانشگاه تهران، «در آستانه اخراج»

در ادامه انتشار اخبار فشار بر دانشجویان و استادان دانشگاه، خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است حاکی از این که داریوش رحمانیان، استاد ممتاز تاریخ در دانشگاه تهران، در آستانه اخراج قرار گرفته است.

علی شریفی زارچی که خود استاد دانشگاه شریف تهران است، در توئیتی نوشت: «دانشگاه تهران، دکتر داریوش رحمانیان، تاریخ‌نگار، نویسنده و دانشیار گروه تاریخ را با حذف درس‌های ترم آینده در وضعیت تعلیق قرار داد.»

هنوز درباره دلیل این تصمیم دانشگاه تهران خبر رسمی منتشر نشده است.

پیش از این نیز شماری از استادان دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه کرمان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه بهشتی و دیگر دانشگاه‌های ایران به خاطر حمایت از دانشجویان معترض از کار «تعلیق» یا «اخراج» شده‌اند.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان بسیار گسترده بوده و محدود به چند دانشگاه نیست و شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر در گزارشی موج «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه‌ را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خواند.

۱۴:۳۴ ۴.۶.۱۴۰۲

فدراسیون فوتبال اسپانیا جنی هرموسو را به اقدامات قانونی تهدید کرد

فدراسیون فوتبال اسپانیا روز شنبه، چهارم شهریور، جنی هرموسو، بازیکن تیم ملی فوتبال زنان این کشور را به دلیل سخنانش در مورد «بوسه‌ اجباری» رئیس فدراسیون از او، به «دروغ‌گویی» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و گاردین، فدراسیون با تهدید خانم هرموسو به اقدامات قانونی به ظن «دروغ‌گویی»، اعلام کرد که او «با رضایتمندی» بوسه یادشده را با لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون که دارای «رابطه نزدیک» با یکدیگر هستند، ردوبدل کرده است.

فدراسیون از جمله با استناد به عکس‌هایی که در آن دیده می‌شود خانم هرموسو پای خود را بلند کرده تا به قد آقای روبیالس برسد و «او را ببوسد»، مدعی است که این فوتبالیست زن خود «محرک» بوسه بود. رئیس فدراسیون نیز روز جمعه گفت که «قربانی فمینیسم جعلی» شده است.

خانم هرموسو اما در بیانیه‌ای جدید در پی تهدید فدراسیون اعلام کرد که او به بوسه رضایت نداده بود و ایجاد تردید در حرفش را «تحمل نخواهد کرد».

فدراسیون همچنین احتمال داده که علیه ۷۹ عضو تیم فوتبال زنان نیز به ظن «افترا» شکایت کند. فوتبالیست‌های تیم ملی زنان اسپانیا اعلام کرده‌اند تا برکناری آقای روبیالس، از هرگونه حضور در زمین فوتبال خودداری می‌کنند.

جنجال این بوسه در جریان جشن قهرمانی تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا در هفته گذشته، همچنان پیروزی این تیم در رقابت‌های جام جهانی زنان سال ۲۰۲۳ را تحت‌الشعاع قرار داد و مقامات ارشد دولت مادرید و چهره‌های مطرح افکار عمومی اسپانیا و همچنین اروپا خواهان کناره‌گیری آقای روبیالس هستند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG