لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

معاون اول دولت خاتمی از رأی‌دهندگان به اخراج استادِ منتقد از دانشگاه شریف

۱۴:۲۷ ۴.۶.۱۴۰۲

وجود «۱۲۰ مدرسه عشایری خطرآفرین» در خوزستان

رئیس ادارهٔ آموزش و پرورش عشایری خوزستان اعلام کرد حدود «۱۲۰ مدرسه عشایری» در این استان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

رضا فرامرزی روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «این مدارس خطرآفرین، سنگی و یا در فضای روستایی نامناسبی هستند که برای دایر کردن مدرسه اجاره شده‌اند.»

او در ادامه با بیان اینکه «۱۴۳ مدرسهٔ چادری» هم در این استان وجود دارد، افزود این مدارس «در مناطق صعب‌العبور هستند که به دلیل نبود جادهٔ مناسب برای استقرار کانکس یا انتقال مصالح برای ساخت مدرسه، ناچار هستیم از مدارس چادری استفاده کنیم.»

آقای فرامرزی با اشاره به اینکه رفت‌وآمد «یکی از چالش‌های اصلی دانش‌آموزان عشایری است» گفت تنها نصف هزینهٔ این رفت‌وآمد از سوی آموزش‌وپرورش پرداخت می‌شود و چون والدین این دانش‌آموزان «بی‌بضاعت» هستند، این مسئله به ترک تحصیل دانش‌آموزان منجر می‌شود.

دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری در ایران سال‌ها است که از عدم دسترسی به امکانات مناسب آموزشی و مدارس ناایمن و خطرناک رنج می‌برند.

۱۴:۱۶ ۴.۶.۱۴۰۲

شورای نگهبان: ممکن است کسانی که تأیید نشده بودند این بار تأیید صلاحیت شوند

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در ایران، سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه در یک نشست خبری این احتمال را مطرح کرد که کسانی که پیشتر تأیید صلاحیت نشده‌اند، این بار بتوانند از سد این شورا بگذرند.

هادی طحان نظیف روز شنبه گفت: «ممکن است کسانی که در گذشته تأیید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تأیید صلاحیت شوند.»

با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که قرار است در اسفندماه سال جاری برگزار شود، اظهار نظر مقام‌ها و حامیان حکومت در ایران هم روزبه‌روز در این باره بیشتر می‌شود.

در همین زمینه اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، هم با اشاره به رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته روز شنبه گفته است: «اگر آقای لاریجانی در این دوره انتخابات شرکت کند، آنها هم او را تأیید می‌کنند و جفا تمام می‌شود.» اشاره او به گفته علی خامنه‌ای است که پس از رد صلاحیت لاریجانی چنین اظهار نظر کرد که به او «جفا» شده است.

نگرانی از احتمال مشارکت اندک مردم در انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۴ خرداد امسال در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خواند و گفت «توپخانه‌های دشمن» از ۹ ماه پیش از برگزاری آن مشغول «بمباران انتخاباتی» است.

این در حالی است که در دوره پیشین انتخابات مجلس، بر اساس آمارهای دولتی، بیش از نیمی از واجدان شرایط رأی‌دهی در انتخابات شرکت نکردند.

۱۴:۱۶ ۴.۶.۱۴۰۲

پوتین به گروه واگنر دستور داد سوگندنامه وفاداری امضا کنند

سه روز پس از سقوط جت خصوصی که گفته می‌شود فرمانده شبه‌نظامیان واگنر و معاون او در میان کشته‌های آن هستند، خبرگزاری‌ها از روسیه گزارش می‌دهند که رئیس‌جمهور روسیه به جنگجویان این گروه فرمان داده تا «سوگند وفاداری» امضا کنند.

به گزارش رویترز، فرمان ولادیمیر پوتین روز جمعه سوم شهریور در وبسایت کرملین منتشر شد و در جزئیات آن آمده است هرکسی که به نمایندگی از ارتش در «عملیات ویژه» دخیل است، موظف به امضای نامه وفاداری رسمی به عنوان گامی در راه ایجاد «پایه‌های معنوی و اخلاقی دفاع از میهن است».

در متن سوگند تأکید شده که افراد باید از فرماندهان ارشد و رهبران کشور «پیروی کامل» داشته باشند. این فرمان شامل همه پیمانکاران نظامی شده است.
با گذشت حدود ۵۵۰ روز از جنگ روسیه در اوکراین، مسکو هنوز از آن با عنوان «عملیات ویژه» یاد می‌کند.

هرچند ولادیمیر پوتین یک روز پس از سقوط هواپیما در مسیر مسکو- سن‌پترزبورگ، به بازماندگان سرنشینان تسلیت گفت، اما کرملین هنوز مرگ قطعی یوگنی پریگوژین و معاون او، دیمیتری اوتکین را تأیید نکرده و اعلام داشته که این امر مستلزم روشن شدن نتایج آزمایش‌های مورد نیاز است.

کرملین کماکان گزارش‌ها در مورد دستور ولادیمیر پوتین برای مجازات یوگنی پریگوژین به دلیل شورش او در روز سوم تیر امسال را «کذب محض» می‌داند.

۱۳:۲۸ ۴.۶.۱۴۰۲

بادامچیان: نظام با مهسا امینی مدارا کرد

نزدیک به یک سال پیش، مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در تهران جان خود را از دست داد؛ با این حال اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، معتقد است که حکومت با او «مدارا» کرده است.

بادامچیان در مصاحبه‌ای که خبرگزاری ایلنا روز شنبه منتشر کرد مدعی شده است که مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در تهران «با لباس مبتذل» به پارک رفته و در مقابل «تذکر» ماموران گشت ارشاد «شروع کرد به فحاشی و دعوا».

این در حالی است که عکس‌ها و ویدئوهایی که ظاهر مهسا امینی را نشان می‌دهند و همچنین گزارش شاهدان عینی، همگی خلاف ادعاهای دبیرکل حزب موتلفه را نشان می‌دهد: نه لباس او «مبتذل» بود و نه «فحاشی و دعوا» کرده بود.

جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد جرقه بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین اعتراضات علیه جمهوری اسلامی را در داخل و خارج از کشور زد، اعتراضاتی که هم‌چنان ادامه دارد.

۱۳:۱۹ ۴.۶.۱۴۰۲

«مبادلهٔ بیش از ۱۵۰۰ زندانی» میان ایران و کشورهای دیگر از ابتدای سال گذشته

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی با بیان اینکه در مجموع ۱۵۳۱ زندانی ایرانی و خارجی بین ایران و کشورهای دیگر مبادله شده‌اند،‌ مدعی «گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی بین ایران با سایر کشورها» شد.

امین‌حسین رحیمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «۲۹۸ زندانی ایرانی در سایر کشورها از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز به کشور بازگردانده شدند.»

او در این زمینه گفت در این مدت «هزار و ۲۳۳ زندانی اتباع خارجی در ایران» نیز در چارچوب توافق‌های دوجانبه به کشورهای متبوع خود انتقال یافتند.

با این حال او به جزئیات این مبادله‌ها و کشورهای مبدأ و مقصد زندانیان اشاره‌ای نکرد.

در ماه‌های گذشته مبادلهٔ زندانیان سیاسی میان ایران و کشورهای غربی با واکنش گستردهٔ رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

در همین زمینه در خرداد گذشته اسدالله اسدی که با اتهام برنامه‌ریزی و تلاش برای بمب‌گذاری در فرانسه، در بلژیک به تحمل زندان محکوم شده‌ بود با چهار شهروند کشورهای بلژیک، دانمارک و اتریش مبادله شد.

جمهوری اسلامی بارها افراد دوتابعیتی را به «گروگان» گرفته و آنها در راستای نیازهای مالی و سیاسی خود، مبادله کرده است.

۱۳:۱۸ ۴.۶.۱۴۰۲

هشدار چندباره یک حقوقدان: تنها مقام قضایی حق احضار شهروندان را دارد

محسن برهانی، حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، بار دیگر به کسانی که در خطر بازداشت از طرف ماموران امنیتی جمهوری اسلامی هستند هشدار داد «بر اساس قانون آیین دادرسی» تنها مقام قضایی است که حق احضار شهروندان را دارد، و جز این هیچ فرد یا نهادی حق احضار را ندارد.

آقای برهانی که پیشتر هم در یک سال گذشته در این باره به معترضان هشدار داده، در کانال تلگرام خود نوشت: «تنها و تنها مقام قضایی است که حق احضار شهروندان را دارد، آن هم بعد از ابلاغ از طریق ثنا و نه حتی تماس تلفنی» و «حتی مقامات قضایی هم نمی‌توانند افراد را تلفنی احضار کنند، چه برسد به نهادهای غیرقضایی و امنیتی.»

این پست محسن برهانی در زمانی منتشر شده است که کمتر از یک ماه مانده به سالگرد جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در حبس گشت ارشاد، بازداشت‌ فعالان مدنی و سیاسی و حتی خانواده‌های دادخواه که فردی را در جریان اعتراضات چند ماه گذشته از دست داده‌اند، بار دیگر شروع شده و به نظر می‌رسد حکومت تلاش می‌کند پیشگیری کرده و جلو هر گونه تجمع دوباره در کشور را بگیرد.

۱۲:۵۸ ۴.۶.۱۴۰۲

طالبان عکاس بازداشت‌شده تسنیم را به سفارت ایران در کابل تحویل داد

خبرگزاری تسنیم روز شنبه گزارش داد طالبان عکاس بازداشت‌شدهٔ این خبرگزاری را به سفارت ایران در کابل تحویل داده است.

بر اساس این گزارش، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفت محمدحسین ولایتی،‌ عکاس تسنیم آزاد شده است. به گفتهٔ این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران آقای ولایتی هنوز به ایران بازنگشته است.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه، ۲۸ مرداد، از بازداشت محمدحسین ولایتی که او را «عکاس و تدوینگر» خود معرفی کرد، توسط گروه طالبان در افغانستان خبر داد.

بر اساس روایت تسنیم، محمدحسین ولایتی «در حالی که به‌صورت قانونی و از طریق مرز هوایی و در سفری غیرکاری وارد افغانستان شده بود و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، هنگام بازگشت و در فرودگاه کابل بدون هیچ‌گونه توضیح مشخصی بازداشت شد.»

۱۲:۵۶ ۴.۶.۱۴۰۲

جزئیات کیفرخواست «سه متهم اصلی» حمله به شاهچراغ اعلام شد

رئیس کل دادگستری استان فارس ۱۱ روز پس از حمله به شاهچراغ از صدور کیفرخواست، قرار جلب دادرسی و ارسال پرونده «سه متهم اصلی» این واقعه به دادگاه انقلاب شیراز خبر داد.

خبرگزاری فارس، رسانهٔ نزدیک به سپاه پاسداران روز شنبه، ۴ شهریور به نقل از کاظم موسوی نوشت که رحمت‌الله نوروزاُف، تبعه تاجیکستان و متهم ردیف اول، به «عضویت در گروهک تروریستی داعش»، «عضویت در گروه‌های بغی»، «محاربه» و «افساد فی الأرض» متهم شده است.

به گفته آقای موسوی اتهامات وارده به متهمین ردیف‌های دوم و سوم به نام‌های حبیب‌الله عرب‌زاده و امرالله نظری (معروف به اسد) «معاونت در محاربه و افساد فی الأرض» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با گروهک تروریستی داعش» است.

آقای موسوی همچنین در مورد بازداشت چند تن دیگر در ارتباط با حمله به شاهچراغ گفت:‌ «تعدادی از افراد بازداشت شده پس از محرز شدن بی‌گناهی با قرار منع تعقیب آزاد شده‌اند و درباره تعداد دیگری از این افراد تحقیقات همچنان ادامه دارد.»

یک روز پس از حادثه تیراندازی در زیارتگاه شاهچراغ شیراز، خبرگزاری میزان به نقل از رئیس کل دادگستری استان فارس خبر داد «هشت مظنون» در ارتباط با این رویداد دستگیر شده‌اند و همه بازداشت‌شدگان از «اتباع خارجی» هستند.

تیراندازی اخیر در شاهچراغ، یک ماه پس از اعدام علنی دو زندانی متهم به حمله پیشین به این مکان مذهبی شیعیان صورت گرفت.

۱۲:۳۳ ۴.۶.۱۴۰۲

پروازها بین کره شمالی و روسیه بعد از ۳ سال و نیم از سر گرفته شد

خطوط هوایی کره شمالی پس از سه سال و نیم پروازهای مسافربری خود به روسیه را از سرگرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها از شرق آسیا، نخستین پرواز شرکت دولتی «ایرکوریو» که از پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی برخاسته بود، روز جمعه ۳ شهریور در بندر روسی ولادی‌ووستوک در جنوب شرق روسیه که مقر ناوگان دریایی روسیه در اقیانوس آرام نیز هست، به زمین نشست.

کره شمالی که تا مدت‌ها مدعی وجود عاری بودن کشورش از ویروس کرونا بود، در همین حال در سال‌های همه‌گیری کووید-۱۹ مرزهای زمینی و هوایی خود را بسته بود. اما نخستین پرواز را روز سه‌شنبه گذشته در مسیر پکن انجام داد.

ازسرگیری پرواز میان کره شمالی با روسیه و چین، با تحکیم همکاری‌های پیونگ‌یانگ با مسکو و پکن همزمان شده است. ماه گذشته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، همراه با یک هیئت کشورش در آیین‌های هفتادمین سالروز استقلال کره شمالی شرکت کرد.

ارزیابی شده که کره شمالی در راستای تقلای خود برای دستیابی به منابع ارزی، به فکر ازسرگیری پروازهای تجاری افتاده است.

بلیت مسیر پیونگ‌یانگ- ولادی‌ووستوک معادل ۲۳۰ دلار آمریکا تعیین شده اما معلوم نیست در مسیر برگشت هواپیماهای «ایرکوریو» مسافرانی نیز از روسیه به کره شمالی خواهند رفت یا نه.

۱۲:۱۴ ۴.۶.۱۴۰۲

ضرب‌الاجل حکومت نظامی نیجر به سفیر فرانسه

حکومت نظامی نیجر در آفریقا روز جمعه به سفیر فرانسه در نیامی، پایتخت این کشور، ۴۸ ساعت فرصت داد که خاک این کشور را ترک کند.

در بیانیه وزارت خارجه نیجر در همین زمینه آمده است که سیلوَن ایتِه، سفیر فرانسه، روز جمعه از شرکت در جلسه‌ای در این وزارتخانه سر باز زده است.

علاوه بر این اقدام سفیر فرانسه، «دیگر اقدامات خلاف منافع نیجر» توسط این کشور نیز از جمله دلایل اخراج سفیر آمده است.

نیجر مستعمره سابق فرانسه است و در کودتای اخیر علیه رئیس جمهور منتخب نیجر بخشی قابل توجه از حملات و تظاهرات حامیان کودتا علیه کشور فرانسه و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بوده است.

همزمان سی‌ان‌ان روز شنبه نوشت که وزارت خارجه آمریکا تکذیب کرده است که ضرب‌الاجلی هم برای سفیر ایالات متحده در نظر گرفته شده است.

این سومین کودتا در شش سال گذشته در نیجر، اما هفتمین کودتا در این بخش از آفریقا در سه سال اخیر است.

اهمیت راهبردی نیجر غیر از منابع اورانیوم و نفت، نقش محوری آن در مقابله با جنگجویان القاعده و داعش در منطقه بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG