لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

رئیس انجمن داروسازان: بیش از ۶۰ درصد تولیدات دارویی داخلی «بی‌کیفیت» هستند


 تولید دارو در ایران با بحران عدم تأمین نقدینگی برای تهیه مواد اولیه کارخانجات تولیدی روبرو است
تولید دارو در ایران با بحران عدم تأمین نقدینگی برای تهیه مواد اولیه کارخانجات تولیدی روبرو است

رئیس انجمن داروسازان می‌گوید دولت ایران بیش از ۶۰ درصد تولیدات دارویی داروسازان داخلی را خریداری و قیمت‌گذاری می‌کند و این مسئله عامل اصلی پایین بودن کیفیت این داروها است.

بهمن صبور شنبه ۲۴ شهریور با بیان اینکه «اکثریت داروها با قیمت دستوری تولید می‌شوند» به خبرگزاری رکنا گفت در تولیدات بدون قیمت‌گذاری «تولیدکننده با در نظر گرفتن مواد به کار رفته و هزینه‌های چرخه تولیدی قیمت دارو را تعیین می‌کند».

آقای صبوری در ادامه با بیان اینکه بیماران داروهای تولید داخل را به «قیمه بدون گوشت» تشبیه می‌کنند، گفت: «دارو‌های تولید داخل کف استاندار‌دها را دارا هستند و دارو‌های خارجی از نرمال به بالا هستند.»

این در حالی است که تولید دارو در ایران با بحران عدم تأمین نقدینگی برای تهیه مواد اولیه کارخانجات تولیدی روبه‌رو است.

در پی افزایش انتقادها از وضعیت بحرانی دارو، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری ۱۹ مرداد از دستور مسعود پزشکیان به رئیس بانک مرکزی برای رفع مشکل نقدینگی تامین مواد اولیه کارخانجات دارویی و واردات دارو خبر داد.

مسعود پزشکیان خود نیز در اردیبهشت امسال که هنوز عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود، از بدهی «۶۰ هزار میلیارد تومانی» دولت به شرکت‌های داروسازی خبر داده بود.

یک ماه بعد از اظهارات آقای پزشکیان، محمدعلی بندپی عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان نسبت به تبدیل دارو به یک «بحران» هشدار داد و اعلام کرد تعداد داروهای کمیاب به بیش از ۲۰۰ قلم رسیده است.

XS
SM
MD
LG