لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

ادامه تلاش‌ برای آتش‌بس در لبنان؛ هشدار مکرون و دیدار بلینکن با وزیر اسرائیلی


حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوب بیروت، پایتخت لبنان
حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوب بیروت، پایتخت لبنان

در حالی که نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه با لبنان را بی‌پاسخ گذاشته است، رئیس جمهور فرانسه خواستار فشار ایالات متحده شد و وزیر خارجه آمریکا نیز درباره «اهمیت» این آتش‌بس با یک وزیر اسرائیلی دیدار کرد.

در همین حال حملات هوایی اسرائیل به لبنان روز پنجشنبه پنجم مهر ادامه یافت و ارتش اسرائیل اعلام کرد در یکی از این حملات محمد حسین سرور، فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله، کشته شد؛ حزب‌الله این خبر را شامگاه پنجشنبه تایید کرد.

وزارت بهداشت لبنان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت اخیر در حملات هوایی اسرائیل به این کشور ۸۸ نفر کشته و ۱۵۳ تن مجروح شدند.

روز پنجشنبه واکنش‌ها به طرح آتش‌بس ۲۱ روزه و پاسخ ندادن اسرائیل به آن ادامه پیدا کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه شامگاه پنجشنبه گفت رد احتمالی این پیشنهاد از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «اشتباه» است، زیرا در آن صورت «مسئولیت تشدید تنش‌های منطقه بر عهده او خواهد بود».

آقای مکرون که در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کانادا سخن می‌گفت در عین حال افزود که تصور نمی‌کند اظهارات آقای نتانیاهو درباره این طرح قطعی بوده باشد و او با مقامات اسرائیل درباره اجرایی شدن طرح صحبت خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین در مصاحبه با رادیو تلویزیون کانادا خواستار فشار آمریکا بر اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس شد و گفت هنوز زمان وجود دارد تا بنیامین نتانیاهو به این طرح پاسخ مثبت بدهد.

او با بیان اینکه هنوز برای اینکه بنیامین نتانیاهو به این طرح پاسخ مثبت بدهد «زمان هست» گفت که اگر پاسخ منفی داده شود فرانسه این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

پیشنهاد برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه بین اسرائیل و لبنان شامگاه چهارشنبه از سوی آمریکا و فرانسه مطرح شد و استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی از آن حمایت کرده‌اند.

با این حال بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه هنگام ورود به نیویورک بر ادامه حملات کشورش به مواضع حزب‌الله تاکید کرد و دفتر نخست وزیر اسرائیل هم گفت پاسخی به پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه داده نشده است.

دیدار آنتونی بلینکن با ران درمر

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، دیدارکرد و بنابر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، در این دیدار بر «اهمیت دستیابی به توافقی در مورد آتش‌بس ۲۱ روزه در سراسر مرز اسرائیل و لبنان» تاکید کرد.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن همچنین تصریح کرد که چنین توافقی بازگشت غیرنظامیان دو سوی مرز به خانه‌های خود را ممکن خواهد کرد و «تشدید بیشتر درگیری تنها به دشوارتر شدن این هدف منجر خواهد شد».

کاخ سفید: اسرائیل از طرح آتش‌بس مطلع بود

روز پنجشنبه همچنین کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که طرح آتش‌بس ۲۱ روزه از قبل با اسرائیل هماهنگ شده بود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز بر هماهنگی واشینگتن با دولت اسرائیل درباره این طرح پیش از اعلام عمومی آن تاکید کرد.

آقای کربی اظهار داشت: «ما شواهد زیادی داریم که باور کنیم اسرائیلی‌ها درباره این طرح و واژه واژه آن مطلع بودند. اگر باور نداشتیم که آنها جدیتی دراین باره ندارند، چنین اقدامی نمی‌کردیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، به رغم موضع اسرائیل، دو کشور آمریکا و فرانسه ضمن تلاش برای زنده نگه داشتن چشم‌انداز آتش‌بس ۲۱ روزه، گفته‌اند مذاکرات در این باره از جمله در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ادامه دارد.

از سوی دیگر با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس، حملات هوایی اسرائیل به لبنان روز پنجشنبه برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت و به گفته وزارت بهداشت لبنان، ده‌ها کشته بر جای گذاشت.

بنابر این گزارش، شماری از کشته‌شدگان شهروندان سوری بودند که به شهر یونین، واقع در دره بقاع در امتداد مرز لبنان و سوریه، پناه آورده بودند.

این حملات پس از آن انجام شد که رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش در حال آماده‌سازی برای یک عملیات زمینی احتمالی در لبنان است.

محمود عباس خواستار توقف حمایت تسلیحاتی از اسرائیل شد

در این حال محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، از جامعه جهانی خواست که برای توقف خون‌ریزی در کرانه باختری و نوار غزه، از ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل خودداری کند.

محمود عباس روز پنحشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین از ایالات متحده انتقاد کرد که به رغم تلفات فزاینده در غزه، همچنان به حمایت دیپلماتیک و تسلیحاتی خود از اسرائیل ادامه می‌دهد.

رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی افزود: «این جنون نباید ادامه یابد، تمام جهان در قبال آن‌چه بر مردم ما در غزه و کرانه باختری می‌گذرد مسئولیت دارد».

از آغاز جنگ کنونی غزه اکثریت جمعیت ۲.۴ میلیون نفری این باریکه آواره شده‌اند و به اماکنی از قبیل مدارس پناه برده‌اند.

محمود عباس در سخنرانی خود همچنین با اشاره به اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت که خواستار آتش‌بس در غزه شده‌اند، واشینگتن را مسئول ادامه این جنگ دانست و گفت که مجموع این حمایت‌ها، «اسرائیل را به تجاوز مستمر تشویق کرد».

ایالات متحده بارها ضمن تاکید بر تعهد خود به دفاع از امنیت اسرائیل، تصریح کرده است که تمرکز خود را بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها و حل و فصل دیپلماتیک جنگ غزه گذاشته است.

بحران کنونی در منطقه در پی حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

اسرائیل در واکنش به حمله این گروه، عملیاتی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG