لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

پاسخ مکرون به اعتراضات: افزایش حداقل دستمزد و کاهش مالیات‌ها


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ۱۹ آذرماه در یک پیام تلویزیونی با اشاره به اعتراضات اخیر در آن کشور از افزایش حداقل دستمزدها و کاهش مالیات بازنشستگان خبر داد.

به گزارش رویترز، امانوئل مکرون در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس از شدیدترین اعتراضات دو آخر هفته اخیر، خواستار بازگشت آرامش به کشور شد و با لحنی همدلانه نسبت به «خشم» عمومی از وضعیت هزینه‌های زندگی در فرانسه صحبت کرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین متعهد شد که مالیات اضافه ساعات کار را حذف کند و در عین حال گفت که از اعمال دوباره مالیات بر ثروتمندان خودداری می‌کند و به جای آن با تخلفات مالیاتی برخورد خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه اعتراضات اخیر گروه موسوم به «جلیقه زردها» را نتیجه یک ناخرسندی ۴۰ ساله توصیف کرد. او در عین حال گفت هیچ خشمی، حمله به پلیس یا غارت مغازه‌ها را توجیه نمی‌کند.

نحوه برخورد نیروهای پلیس فرانسه با معترضان با انتقادهای گسترده روبرو شده است.

«جلیقه زردها» از چهار هفته پیش و ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات سوخت تجمعاتی را در روزهای شنبه و یکشنبه آغاز کردند اما رفته رفته خواسته‌های معترضان گسترش یافت و شمار زیادی از آنان خواهان کناره‌گیری امانوئل مکرون شد‌ه‌اند.

آقای مکرون در سخنرانی ۱۳ دقیقه ای خود که ازکاخ الیزه پخش شد به رغم اعلام کاهش مالیات و افزایش حداقل دستمزدها گفت که تغییری در برنامه اصلاحات در خصوص مزایای بیکاری و بازنشستگی و هزینه‌های عمومی در سال آینده انجام نمی‌دهد.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: ما به ضرورت‌های اقتصادی و اجتماعی با اقدامات قوی پاسخ خواهیم داد، با کاهش سریع مالیات‌ها، با تحت کنترل قرار دادن هزینه‌ها، اما عقب گرد خیر.

اعتراضات اخیر از چهار هفته پیش و به دنبال اعتراض به تاثیر افزایش مالیات سوخت بر هزینه زندگی خانواده‌های کم درآمد آغاز شد.

طولی نکشید که خواسته‌های معترضان گسترش یافت و به مواردی مانند کاهش مالیات، افزایش دستمزد، انرژی ارزان‌تر، بازنشستگی بهتر و حتی کناره‌گیری امانوئل مکرون رسید.

در اعتراضات آخر هفته‌ها، پاریس و شمار دیگری از شهرهای فرانسه شاهد راهپیمایی و در مواردی نیز درگیری پلیس و تظاهرکنندگان بوده‌اند.

روز شنبه گذشته شماری نزدیک به ۱۲۵ هزار تن از معترضان که به «جلیقه زردها» موسوم شده‌اند به خیابان‌ها آمدند؛ در مقابل نیروهای پلیس، به پرتاب گاز اشک‌آور و حتی شلیک گلوله‌های پلاستیکی متوسل شده‌اند.

گزارش‌هایی از غارت فروشگاه‌ها، آتش‌زدن خودروها و برخی دیگر خشونت‌ها نیز منتشر شده‌است. پلیس می‌گوید ۱۳۸۵ نفر بازداشت شده‌اند.

پس از آن‌که گروهی از معترضان به طاق پیروزی (بنای معروف میدان شار دوگل در پاریس) خسارت‌هایی وارد کردند، دولت، موزه لور، برج ایفل و برخی دیگر از مراکز معروف در میان گردشگران را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، تعطیل کرد.

روز شنبه نیز نیروهای پلیس برای جلوگیری از حرکت معترضان به کاخ ریاست‌جمهوری دست به پرتاب گاز اشک‌آور زدند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا: خ
XS
SM
MD
LG