لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸
۱۱:۵۴ ۲۹.۴.۱۴۰۳

اختلال گسترده در شبکه‌های بانکی و حمل‌ونقل جهانی

قطع گسترده فناوری اطلاعات، بانک‌های بزرگ، رسانه‌ها و خطوط هوایی و قطارها در سراسر جهان از استرالیا تا آمریکا را دچار اختلال کرده است.

پروازها در فرودگاه سیدنی متوقف شده‌اند، خطوط هوایی یونایتد در آمریکا پرواز خود را متوقف کرده و بورس لندن دچار قطعی شده است.

بورس لندن به دلیل اختلالات فن‌آوری اطلاعات دچار قطعی شده است
بورس لندن به دلیل اختلالات فن‌آوری اطلاعات دچار قطعی شده است

گزارش‌ها همچنین حاکی است که کانال تلویزیونی «اسکای نیوز» صبح روز جمعه، ۲۹ تیرماه نتوانسته به طور زنده پخش شود.

جزئیات اولیه را در این گزارش بخوانید:

۱۱:۵۶ ۲۹.۴.۱۴۰۳

اختلال در شبکه‌های حمل و نقل جهانی

آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند شماری از پروازها در ایالات متحده، آلمان و اسپانیا، تحت تأثیر این اختلال جهانی قرار گرفته‌اند.

برخی خطوط مسافربری راه‌آهن از جمله در بریتانیا به مسافران هشدار داده‌اند که باید در انتظار اختلال در حرکت قطارها باشند.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ ایالات متحده از جمله امریکن‌ایرلاینز و دلتا به‌دلیل مشکلات ارتباطی، پروازهای خود را متوقف کرده‌اند.

فعالیت بسیاری از خطوط هوایی جهان از جمله خطوط هوایی ویرجین در استرالیا با اختلال مواجه شده است
فعالیت بسیاری از خطوط هوایی جهان از جمله خطوط هوایی ویرجین در استرالیا با اختلال مواجه شده است

گزارش‌ها حاکی از اختلال در پروازها و صفحات نمایشی در فرودگاه ادینبورگ و از دست رفتن پرواز برخی مسافران به‌دلیل اشتباهات در صفحات نمایشی یا توقف فعالیت آنهاست.

اوایل صبح امروز زنگ خطر آتش سوزی در ساختمان ترمینال اصلی این فرودگاه به صدا درآمد که گمان می‌رود با همان اختلال رایانه‌ای مرتبط باشد.

علاوه بر شرکت هواپیمایی رایان‌ایر که اختلال در خطوط خود را تأیید کرده، خطوط هوایی دیگری در سراسر جهان از توقف یا تأخیر در پروازها خبر می‌دهند.

خطوط هوایی استرالیایی ویرجین و کانتاس ایرویز نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تأیید کرده‌اند که تحت تاثیر اختلالات فناوری گسترده سراسری روز جمعه قرار گرفته‌اند.

۱۱:۵۸ ۲۹.۴.۱۴۰۳

فعالیت مراکز درمانی اسرائیل تحت تأثیر قرار گرفت

در اسرائیل سامانه ملی سایبری اعلام کرد نقض ایجاد شده در سیستم‌ عامل ویندوز فعالیت این کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش این نهاد وابسته به دولت اسرائیل، اختلالات ساعات بامدادی روز جمعه در شماری از امور اسرائیل ناشی از مشکل جهانی است و مختص اسرائیل نبوده است.

بیمارستان‌های شیبا، رامبام، لانیادو و سایر بیمارستان‌ها و همچنین مرکز امداد و نجات اسرائیل از اخلال در کار رایانه‌های خود خبر داده‌اند.

همچنین بانک‌ها و اداره پست مرکزی اسرائیل از اختلال در فعالیت خود اطلاع‌رسانی کردند. از جمله خدمات‌رسانی به مشتریان بانک‌ها و اپلیکیشن اداره پست متوقف یا مختل شد.

با این حال، بانک‌هایی که شعبه‌ای از آن‌ها در آستانه آخر هفته اسرائیل گشوده است، به کار خود کمابیش ادامه داده و شعبه‌های خود را تعطیل نکرده‌اند.

به گزارش یدیعوت آحرونوت، پروازهایی به مقصد اسرائیل نیز در ادامه روز به دلیل نقص و تأخیر در پرواز از مبادی، ممکن است با تأخیر وارد اسرائیل شوند. فعلاً گزارشی از تغییرات در پروازها از مقصد اسرائیل اعلام نشده است.

۱۲:۰۳ ۲۹.۴.۱۴۰۳

اختلال در مراکز خرید در استرالیا

در استرالیا، اختلال سایبری بسیاری از مراکز خرید را تحت تأثیر قرار داده است.

برخی فروشگاه‌ها به دلیل اختلال موقتاً تعطیل شده‌اند
برخی فروشگاه‌ها به دلیل اختلال موقتاً تعطیل شده‌اند
بسیاری از دستگاه خرید خودکار در فروشگاه‌های استرالیا به دلیل اختلال در فن‌آوری اطلاعات از کار افتاده‌اند
بسیاری از دستگاه خرید خودکار در فروشگاه‌های استرالیا به دلیل اختلال در فن‌آوری اطلاعات از کار افتاده‌اند

۱۲:۱۰ ۲۹.۴.۱۴۰۳

مسئولیت این اختلال متوجه کدام شرکت است؟

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه شرکت مایکروسافت گزارش کرده که این شرکت در حال بررسی مشکلات مربوط به سرویس‌های ابری در ایالات متحده است که بر چندین اپلیکیشن و سرویس‌های خدماتی آن تأثیر گذاشته است.

با آنکه پس از گزارش اختلال توسط کاربران مایکروسافت در سراسر جهان، این شرکت فناوری در توییت‌های خود در شبکه ایکس می‌نویسد که شرایط در حال بهبود است، اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کماکان قطعی‌های فزاینده از سراسر جهان گزارش می‌شود.

پروفسور جیل اسلی، رئیس دانشگاه استرالیایی «اسمارت‌سَت» در گفتگو با این شبکه گفته که «تاثیر جهانی» این قطعی بزرگ جهانی «بسیار زیاد» است، اما برای نتیجه‌گیری در مورد علت آن «خیلی زود است».

به گفته او برخی علت این اختلال و قطعی گسترده را به خدمات امنیتی ارائه شده توسط «کِراود‌ استرایک» یک شرکت فناوری امنیت سایبری آمریکایی مستقر در آستینِ تگزاس نسبت می‌دهند و برخی دیگر به شرکت‌هایی چون مایکروسافت یا آمازون.

گزارش‌ها حاکی است که خطوط هوایی آمریکا به طور ویژه مسئولیت را متوجه شرکت امنیت سایبری «کِراود‌ استرایک» می‌دانند.

۱۲:۱۵ ۲۹.۴.۱۴۰۳

عملیات رایانه‌ای کمیته المپیک پاریس نیز تحت تأثیر اختلال قرار گرفت

کمیته سازماندهی المپیک پاریس اعلام کرد که عملیات سیستم فناوری اطلاعات آن نیز تحت تاثیر اختلال جهانی امروز قرار گرفته است.

این در حالی است که تنها یک هفته به شروع بازی‌های المپیک مانده و این کمیته اعلام کرده که باید طی این مدت برنامه‌های ویژه و فوری خود را به پایان برساند.

۱۲:۲۰ ۲۹.۴.۱۴۰۳

بازگشت و قطع دوباره اسکای‌نیوز، توقف یک کانال بی‌بی‌سی جهانی

شبکه اسکای‌نیوز که اعلام شده بود، صبح امروز نتوانسته برنامه‌های خود را پخش کند، برای مدتی توانست پخش را از سر بگیرد، اما دوباره اعلام کرد که دچار وقفه شده است.

کانال بی‌بی‌سی جهانی برای کودکان و نوجوانان نیز از اوایل صبح امروز قطع شده است. کانال‌های دیگراین شبکه کماکان در حال پخش برنامه‌های عادی خود هستند.

۱۲:۲۲ ۲۹.۴.۱۴۰۳

اختلال در فناوری اطلاعات، لهستان را هم درگیر کرد

«بالتیک هاب» بزرگترین پایانه کانتینری لهستان، در شهر شمالی گدانسک نیز اعلام کرده که تحت تأثیر این اختلال قرار گرفته و از شرکت‌ها خواسته تا زمان حل مشکل، از ارسال محموله به این پایانه خودداری کنند.

۱۲:۲۶ ۲۹.۴.۱۴۰۳

اطلاعات در فرودگاه دهلی دستی ثبت می‌شود

توقف فناوری اطلاعات موجب شده که هیچ پایانه الکترونیکی در فرودگاه دهلی برای چک کردن پروازها در دسترس نباشد.

بر اساس گزارش‌ها، در این فرودگاه از مسافران خواسته می‌شود که اطلاعات خود را به صورت دستی روی برچسب‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد بنویسند.

گزارش‌ها حاکی است اطلاعات مسافران، از سوی کارکنان فرودگاه نیز به صورت دستی نیز ثبت می‌شود و این امر موجب کندشدن همه امور شده است.

۱۲:۴۰ ۲۹.۴.۱۴۰۳

گزارشی از وضعیت خطوط هوایی در آلمان، هلند، سوییس و جمهوری چک

هر دو شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا و ساس ایرلاین، مستقر در اسکاندیناوی، تازه‌ترین خطوط هوایی هستند که اختلال را گزارش کردند.

در حال حاضر پرواز ایزی‌جت از پراگ به آمستردام و شرکت هواپیمایی سوئیسی به زوریخ به حالت تعلیق درآمده است. آن‌طور که فرودگاه پایتخت جمهوری چک اعلام کرده قطع فناوری اطلاعات، هیچ تاثیری بر امور این فرودگاه نداشته، اما ممکن است به‌دلیل تحت تاثیر قرارگرفتن سایر خطوط هواپیمایی، فعالیت‌ها در این فرودگاه نیز کندتر شده و با تأخیر همراه باشد.

شرکت هواپیمایی آلمانی یورووینگز نیز گزارش داده است که چک‌این آنلاین آن در حال حاضر کار نمی‌کند.

در ایرلند شمالی، فرودگاه بین‌المللی بلفاست هم اعلام کرده این قطعی بر فرودگاه تأثیر می‌گذارد، اما پروازها همچنان در حال انجام هستند.

بزرگترین فرودگاه سوئیس در زوریخ نیز خبر داده که هواپیماها اجازه فرود ندارند. هواپیمایی هلندی کی‌ال‌ام نیز اعلام کرده که در حال حاضر پرواز هواپیماهای این شرکت «غیرممکن» است. در اروپا، فرودگاه‌های زوریخ و آمستردام در حال حاضر هیچ ورودی را نمی‌پذیرند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG