لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

پزشکیان در نامه‌ای به هنیه بر «حمایت همه‌جانبه» از حماس تأکید کرد


مسعود پزشکیان
مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، در ادامه انتشار پیام‌هایی با تمرکز بر پیشبرد سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی، به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس نامه نوشت.

در نامه آقای پزشکیان به رئیس دفتر سیاسی حماس، که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند، بار دیگر بر حمایت «همه‌جانبه» جمهوری اسلامی از گروه‌هایی که جمهوری اسلامی آن‌ها را «گروه‌های مقاومت» می‌نامد، تأکید شده است.

در نامه پزشکیان به هنیه، ضمن تقدیر از پیام تبریک او آمده است که جمهوری اسلامی تا تسخیر اورشلیم که او آن را «آزادی قدس شریف» توصیف کرده، به «حمایت همه‌جانبه» خود ادامه خواهد داد.

پزشکیان دو روز پیش از این نیز در پیامی خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان، بر تداوم حمایت از این گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه تأکید کرده بود. این پیام از سوی اصولگرایان و از جمله حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان با استقبال و تقدیر مواجه شد.

از زمان انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری، موضوع ادامه حمایت از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه مورد تأکید او قرار داشته است؛ این تأکید در حالی است که دخالت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از انتقادهای مخالفان حکومت است، و در داخل کشور نیز شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» در اکثر تجمعات اعتراضی سال‌های اخیر به گوش می‌رسد.

پیشتر حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، تأکید کرده بود که تغییر رئیس‌جمهور در ایران به معنای تغییر در حمایت ایران از حزب‌الله و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه نیست.

او همچنین با تبریک پیروزی پزشکیان در انتخابات ایران، از اینکه او «بر استحکام پایه‌های ایران در حمایت از مقاومت صحه گذاشت» تقدیر و تشکر کرده است

تبادل پیام میان رئیس‌جمهور منتخب ایران و رهبران گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه در شرایطی است که در پی حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که باعث آغاز تهاجم نظامی گسترده این کشور به نوار غزه شد، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در امتداد مرزهای دو کشور در حدود ۹ ماه اخیر تقریباً بدون وقفه ادامه داشته است.

گرچه واکنش‌های بین‌المللی اولیه به حمله حماس به خاک اسرائیل بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید داشت، اما تداوم عملیات اسرائیل در غزه و عملکرد ارتش اسرائیل، انتقادهایی را در جامعه بین‌المللی به دنبال داشته، و سطح تنش‌ها در منطقه را به شدت افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG