لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

روز پنجاه‌وچهارم جنگ؛ تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس در غزه همزمان با تازه‌ترین دور مبادله گروگان‌ها


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به‌رغم آتش‌بس موقت، جنگ تا نابودی گروه حماس ادامه خواهد یافت
نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به‌رغم آتش‌بس موقت، جنگ تا نابودی گروه حماس ادامه خواهد یافت

رایزنی‌های بین‌المللی برای تمدید وقفه در جنگ غزه روز چهارشنبه هشتم آذر ادامه یافت. آتش‌بس اولیه که برای دو روز تمدید شد، نیمه‌شب چهارشنبه پایان می‌یابد.

دولت اسرائیل پس از توافق اولیه اعلام کرده بود که در برابر آزادی هر ۱۰ گروگان‌، وقفه در عملیات نظامی را یک روز تمدید خواهد کرد.

تا غروب سه‌شنبه در مجموع ۸۱ نفر از گروگان‌ها از جمله چند شهروند تایلندی آزاد شدند و اسرائیل نیز در مقابل ۳۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کرد.

هنوز ۱۶۱ گروگان دیگر در اسارت هستند.

گزارش‌ها حاکی است که مقامات قطری و مصری، میانجی‌گران اصلی در این مذاکرات، به تمدید آتش‌بس امیدوار هستند و پیش‌بینی می‌کنند اسامی ۱۰ گروگان دیگر که قرار است توسط حماس آزاد شوند به زودی اعلام شود.

توانایی حماس برای ادامه این مذاکرات و تمدید آتش‌بس نشان می‌دهد که حدود دو ماه بمباران شدید نوار غزه و عملیات زمینی ارتش اسرائيل که بیش از ۱۵ هزار کشته برجا گذاشته نتوانسته است کنترل حماس بر نوار غزه را به طور جدی تضعیف کند.

در همین زمینه سفیر اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید جنگ در غزه می‌تواند «همین فردا خاتمه یابد، حتی امروز، مشروط به این‌که حماس همه گروگان‌ها را آزاد کند و همه تروریست‌هایی که در عملیات ۱۵ مهر شرکت داشتند را تحویل دهد».

گیلاد اِردان که روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت در مورد جنگ بین اسرائیل و حماس صحبت می‌کرد، افزود: «دستیابی به یک آتش‌بس واقعی که چندین دهه طول بکشد» امکان‌پذیر است.

با این حال نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به‌رغم آتش‌بس موقت، جنگ تا نابودی گروه حماس ادامه خواهد یافت.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه گفت از ابتدای جنگ او سه را هدف دنبال می‌کرد. از میان برداشتن حماس، آزادی گروگان‌ها و تضمین رفع تهدید از سوی غزه علیه سرزمین اسرائیل.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس وزیران خارجه ناتو در بروکسل گفت دولت آمریکا خواستار تمدید وقفه در جنگ پس از پایان توافق فعلی، آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها و افزایش و تسریع انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است.

آقای بلینکن افزود علاوه بر گفتگو و رایزنی در مورد جنبه‌های عملی، دولت آمریکا معتقد است که گفتگو در مورد نحوه اداره نوار غزه پس از دستیابی اسرائیل به اهداف خود بسیار مهم است.

اسرائیل و کشورهای عربی در این زمینه اختلافات عمیقی دارند. اسرائیل در حال حاضر روی پیشبرد جنگ متمرکز است و در مقابل کشورهای عربی معتقدند که اولویت اصلی پایان دادن به جنگ است.

در همین حال، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار یک کنفرانس بین‌المللی برای حل بحران خاورمیانه شد.

آقای عباس روز چهارشنبه گفت فلسطینیان در زمینه «روند سیاسی جدی» که به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی شامل کرانه باختری، نوار غزه و بخش شرقی اورشلیم (بیت المقدس)، مناطقی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرده است، منجر شود آماده همکاری با جامعه بین‌المللی هستند.

او درعین حال خواستار توقف جنگ در نوار غزه شد.

حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطینی به دلایل گوناگون از جمله هماهنگی با دولت اسرائیل در امور امنیتی کاهش یافته است.

دولت آمریکا گفته است تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی که بتواند علاوه بر کرانه باختری بر نوار غزه نیز حکومت کند بخشی از راه حل دو کشور برای پایان دادن به بحران خاورمیانه است. ولی دولت فعلی اسرائیل به شدت با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالف است.

هزاران اسرائیلی شامگاه سه‌شنبه در تل‌آویو گرد آمدند تا همراه با خانواده بی‌باس و بستگان آن‌ها از جامعه جهانی برای آزاد کردن یک مادر و دو کودک خردسال او که هنوز در اسارت حماس هستند، درخواست یاری کنند.

شیری بی‌باس، ۳۲ ساله، مادر «کفیر» نوزادی که اکنون در اسارت ۱۰ ماه و نیمه شده و آرئیل، پسر چهار ساله، در روز حمله حماس از خانه خود ربوده شدند. یاردن بی‌باس پدر خانواده، ۳۴ ساله نیز در حالی که زخمی شده بود، به غزه ربوده شد.

از سوم آذر که هر روز ۱۰ تا ۱۳ تن از اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه به اسرائیل برگردانده شده‌اند، خانواده بی‌باس در انتظار آزادی عزیزان خود بوده‌اند.

خواهر شیری در تجمع سه‌شنبه شب در تل‌آویو با نام بردن از امیر قطر، دولت اسرائیل و جامعه جهانی خواهان کوشش برای آزاد کردن این مادر و دو فرزند خردسالش شد. خواهر خانم شیری خطاب به حماس هم گفت: «از شما هم می‌پرسم، کشتن و دزدیدن زن و کودک مردم مرام اسلام است یا مرام شما؟»

در همین حال، گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) اعلام کرد که کفیر همراه با برادرش آرئیل و مادرشان، شیری، در بمباران‌های اسرائیل، پیش از برقراری وقفه‌های بشردوستانه، کشته شدند.

در بیانیه شاخه نظامی حماس اشاره‌ای به پدرشان، یاردِن، نشده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حال تحقیقات پیرامون این گزارش است. در بیانیه ارتش آمده که «حماس مسئول کامل امنیت همه گروگان‌ها در نوار غزه است. اقدامات حماس موجب به خطر افتادن جان گروگان‌ها می‌شود که ۹ کودک در میان آن‌ها هستند».

از سوی دیگر مدیر آژانس کمک به آوارگان فلسطینی، اونروا می‌گوید بخش‌هایی از شمال نوار غزه، غیرقابل دسترسی شده‌اند.

توماس وایت که توانسته بود به بخش‌هایی از شمال باریکه و اطراف شهر غزه برود، گفته است: «دیدن تبدیل‌ شدن شهری سرزنده و پر جنب‌وجوش، به جایی که خیابان‌هایش با زباله و مصالح ساختمانی و فلزات درهم تنیده پوشیده شده، وحشتناک بود».

آقای توماس گفته است: در برخی از حومه‌ها تمامی ساختمان‌ها آسیب دیده و اثری از حیات به چشم نمی‌خورد. در برخی نقاط هم که کمتر آسیب دیده‌اند، نشانه‌های اندکی از زندگی باقی مانده و چند نفری در مقابل مغازه‌ها یا ورودی خانه‌ها به چشم می‌خورند، اما همچنان کل شهر در سکوتی مرگبار فرو رفته است».

آقای وایت که به جبالیا در شمال باریکه غزه هم سر زده است، می‌گوید: «بخش‌هایی از این منطقه ‌به‌دلیل میزان بالای تخریب،‌ عملا غیرقابل سکونت شده اند؛ هرچند بخش‌هایی هم تقریبا آسیبی ندیده‌اند. اما حتی در این مناطق هم خبری از برق و خدمات معمولی نیست و دسترسی به آب هم بسیار محدود است.»

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه هاآرتص، خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG