لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

ابتکار تازهٔ دانشمندان آمریکایی: مهار نیروی امواج دریا برای ساخت جزایر تازه در مالدیو


مالدیو با ارتفاع متوسط فقط یک متر بالاتر از سطح دریا، پست‌ترین کشور جهان است
مالدیو با ارتفاع متوسط فقط یک متر بالاتر از سطح دریا، پست‌ترین کشور جهان است

در حالی که خطوط ساحلی در سراسر جهان بر اثر فرسایش و بالا آمدن سطح آب دریاها با تهدیدهای فزاینده‌ای روبرو هستند، گروهی از دانشمندان در آزمایشگاه خودسامانی دانشگاه ام‌آی‌تی در ایالات متحده، مشغول کار بر روی راه‌حل «نسبتاً طبیعی» هستند که با کمک آن از فرسایش خطوط ساحلی، به خصوص در مناطقی که در خطر بالا آمدن آب دریا هستند، جلوگیری کنند.

خودسامانی (Self-Assembly) فرآیندی است که در آن اجزای پیش‌تشکیل‌دهندهٔ یک سیستم، در نتیجهٔ برهم‌کنش‌هایی بدون تاثیرپذیری از بیرون، یک ساختار یا الگوی منظم را شکل می‌دهند.

دانشمندان امیدوارند با به کارگیری این فرآیند و با استفاده از سازه‌های دریایی، نیروهای اقیانوس را به کار ‌گیرند تا شن را در نقاط از پیش انتخاب‌شده‌ای جمع‌آوری کنند و به این ترتیب از جزایر محافظت کرده و حتی احتمالاً جزایر جدیدی بسازند.

از سال ۲۰۱۹ آزمایش‌های متعددی در این راستا در مالدیو انجام شده است. در یکی از آزمایش‌ها، ساختاری از طناب‌های گره‌خورده به کار رفته تا شن‌ها را در قسمت‌های کم‌عمق و صخره‌ای جمع‌آوری کنند.

در آزمایش دیگری، ماده‌ای پارچه‌ای که پس از ترکیب با آب به بتنی سخت تبدیل می‌شود به کار برده شده است. هدف از این کار، ایجاد موانعی در کف دریا است تا به تجمع بیشتر شن کمک کند.

اسکایلر تیبیتس، بنیانگذار و یکی از مدیران آزمایشگاه خودسامانی دانشگاه ام‌آی‌تی، به شبکهٔ سی‌ان‌ان گفت که هدف از این کار تلاش برای همکاری با نیروهای طبیعی به جای مقابله به آن‌ها است تا بتوان روش‌هایی ساده‌تر، اقتصادی‌تر و پایدارتر برای تجمع شن‌ها یافت.

نتایج آزمایش‌های میدانی در مالدیو نشان داده‌اند که این روش‌ها می‌توانند به طور مؤثری به بازسازی سواحل و حفظ جزایر کمک کنند.

به طور خاص، دومین آزمایش که در سال ۲۰۱۹ و با استفاده از کیسه‌های بیولوژیکی پر از شن آغاز شد، در عرض چهار ماه توانست حدود نیم متر شن را در یک منطقه به ابعاد ۲۰ در ۳۰ متر جمع‌آوری کند.

هدف طولانی‌مدت این اقدامات، ساخت جزایر مصنوعی است که می‌توانند به عنوان راه‌حلی بلند‌مدت برای مشکلات فرسایش ساحلی عمل کنند. در همین راستا آزمایش‌هایی در ابعاد بزرگ‌تر در حال انجام است و قرار است در ماه نوامبر نتایج آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

مالدیو با ارتفاع متوسط فقط یک متر بالاتر از سطح دریا، پست‌ترین کشور جهان است و دانشمندان بارها در مورد غرق شدن کامل این کشور بر اثر افزایش سطح آب اقیانوس‌ها، که ناشی از تغییرات اقلیمی است، هشدار داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اخیراً در نشست رهبران انجمن جزایر اقیانوس آرام، هشدار داده است که بالا آمدن سطح دریاها جهان را تهدید می‌کند.

این بحران که به گفته آنتونیو گوترش، «کاملاً توسط بشریت ایجاد شده است»، نیازمند پاسخی جهانی است تا از فاجعه‌ای غیرقابل تصور جلوگیری کند.

XS
SM
MD
LG