لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

آیا نگرش ایالات متحده به مجاهدین خلق تغییر یافته؟


اردوگاه اشرف ۳ واقع در شمال غرب تیرانا، پایتخت آلبانی
اردوگاه اشرف ۳ واقع در شمال غرب تیرانا، پایتخت آلبانی

بامداد سه‌شنبه سی‌ام خرداد، یک‌هزار تن از نیروهای پلیس آلبانی، برای بازرسی و تفحص از مقر سازمان مجاهدین خلق وارد اردوگاه اشرف ۳ شدند، اما این اقدام به زد و خورد با اعضای سازمان مجاهدین کشیده شد.

بنابر گزارش‌ها، در این درگیری، ۲۱ عضو سازمان مجاهدین خلق و ۱۵ مأمور پلیس آلبانی مجروح شدند و چند خودرو هم آسیب دید.

آلبانی از سال ۲۰۱۳ و در پی تعطیلی اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق، به درخواست ایالات متحده، میزبانی نزدیک به سه هزار هوادار این سازمان را در اردوگاهی موسوم به اشرف ۳ برعهده گرفت، اما فرمانده پلیس آلبانی می‌گوید این اردوگاه در قلمرو آلبانی است و «در مالکیت این گروه نیست».

به گزارش بخش بالکان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پس از نقل مکان مجاهدین خلق به اردوگاه موسوم به اشرف ۳ (معروف به کمپ مانزا در زبان آلبانیایی)، ۴۵۰ نفر از آنها ترجیح دادند اردوگاه را ترک کنند. از این تعداد، ۱۰۰ نفر به‌طور قانونی از این محل رفته و همزمان ۳۰۰ نفر دیگر به‌طور غیرقانونی آلبانی را ترک کرده‌اند. ۵۰ نفر دیگر نیز در مکان‌های مختلف آلبانی اسکان داده شده‌اند.

در ماه‌های اخیر یک گروه هکری هوادار سازمان مجاهدین خلق به نام «قیام تا سرنگونی» مسئولیت حملات متعدد سایبری را علیه جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است که واکنش‌های ایران به آن، موجبات نگرانی در آلبانی را به‌وجود آورده است.

ازجمله درپی حملات سایبری سنگینی که سال گذشته علیه زیرساخت‌های دولتی آلبانی صورت گرفته و مقام‌های این کشور، جمهوری اسلامی را مسئول آن دانستند، تیرانا شهریورماه گذشته روابط خود با تهران را قطع کرد.

به گزارش بخش بالکان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در حکم دادگاه ویژه بدوی مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته آلبانی که ورود پلیس این کشور به کمپ اشرف ۳ بر اساس آن انجام شده، به خطرات حملات سایبری نیز اشاره شده است.

در حکم دادگاه همچنین آمده است که پس از قطع روابط دیپلماتیک تیرانا و تهران، لفاظی‌های تهدیدآمیز در شبکه‌های اجتماعی از سوی جمهوری اسلامی برای انجام حملات احتمالی از جمله حملات پهپادی علیه سازمان مجاهدین خلق در خاک آلبانی افزایش یافته است.

در این حکم همچنین آمده است که وزارت امور خارجه ایران پیامی شفاهی ارسال کرده که در آن گفته شده جمهوری اسلامی «سه تیم تروریستی را اخیراً دستگیر کرده که در اردوگاه آلبانی آموزش دیده بودند.»

مقامات آلبانیایی همچنین می‌گویند که «از داده‌های ارائه‌شده توسط پلیس قضایی نتیجه‌گیری می‌شود که مجاهدین خلق و اعضای این سازمان مستقر در آلبانی هدف مهمی برای ایران به نظر می‌رسند».

جمیع این نگرانی‌ها ورود روز سه‌شنبه پلیس آلبانی به اردوگاه اشرف ۳ را رقم زد. به گفته فرمانده کل پلیس آلبانی، در جریان بازرسی از این اردوگاه، ۹۶ رایانه، ۴۹ لپ‌تاپ، دو تبلت و سه کارت حافظه همراه با مقادیر زیادی اسناد مکتوب ضبط شده است. او همچنین اشاره کرد که اعضای سازمان مجاهدین خلق سعی در سوزاندن اسناد و مدارک داشته‌اند.

بخش بالکان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در رابطه با وضعیت حال و سرنوشت و آینده اردوگاه اشرف ۳ در آلبانی گفت‌وگویی انجام داده است با آدریان اشتونی، کارشناس سیاست خارجی و امنیت مستقر در واشینگتن و همکار مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم در لاهه.

  • پس از یورش به اردوگاه مجاهدین خلق، مقامات آلبانی گفتند که در ارتباط با این گروه، مظنون به چندین فقره تخلف کیفری، از جمله موضوع «تحریک به جنگ» هستند. در مورد این تخلف بیشتر توضیح می‌دهید؟

پاسخ: این‌که در سند مربوطه دادگاه [ = حکم دادگاه ویژه برای این عملیات]، مفاد بند ۲۱۱ [از آیین‌نامه کیفری آلبانی] قید شده دلالت بر این دارد که مقامات، موضوع این پرونده را در سطحی می‌دانند که می‌تواند آلبانی را در معرض خطر جنگ یا مداخله قدرت خارجی قرار دهد. این جرمی سنگین و مجازات آن حداقل ۱۵ سال زندان است.

  • آیا از دیدگاه شما، گروه مجاهدین خلق برای آلبانی خطر امنیتی ایجاد کرده است؟

پاسخ: افراد مجاهدین خلق بیش از ۴۰ سال است که دشمنان قسم‌خورده رژیم تهران بوده‌اند. این واقعیت که آلبانی به یک گروه ناراضی که قصد سرنگونی رژیم تهران را دارد و فعالانه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند پناه داده، تیرانا را در تیررس تهران قرار داده است. حمله سایبری مخرب سال گذشته علیه آلبانی نمونه بارز نوع تهدیداتی است که این کشور با آن مواجه است. اما تهدید به فضای مجازی محدود نمی‌شود. دولت آلبانی کمتر از یک سال پیش مجبور شد نشست سالانه مجاهدین خلق را به دلیل تهدیدات تروریستی لغو کند.

  • آیا به نظر شما مقامات آلبانی باید به توافقی که با مجاهدین خلق دارند، ادامه دهند؟ سفیر ایالات متحده گفت که تصمیم‌گیری در این مورد با خود تیرانا است.

پاسخ: مقامات آلبانی حدود یک دهه پیش موافقت کردند که به گروه مجاهدین خلق به دلایل بشردوستانه سرپناه بدهند اما به شرطی که این گروه از مشارکت در برخی فعالیت‌های سیاسی خودداری کند. اگر سوء ظن استفاده این گروه از خاک آلبانی برای انجام حملات سایبری یا طرح‌ریزی و تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی اثبات شود، احتمالاً موقعیت آنها به خطر می‌افتد. چنین فعالیت‌هایی نه تنها توافقنامه را نقض می‌کند، بلکه تهدیدی آشکار برای امنیت ملی آلبانی است.

مقامات در این مورد باید گزینه‌های مختلفی را ارزیابی کنند و این ارزیابی باید بر اساس درجه آگاهی و مشارکت افراد در این گونه فعالیت‌ها و تعداد افرادی دخیل در آن صورت بگیرد. از سوی دیگر، اگر این ادعاها با شواهد جمع‌آوری‌شده در جریان حمله تازه یا سایر مراحل تحقیقاتی پشتیبانی نشود، فکر نمی‌کنم توافق فعلی تحت تأثیر قرار بگیرد.

  • آیا دولت آلبانی می‌تواند به‌طور یکجانبه تصمیم به فسخ قرارداد بگیرد؟

پاسخ: هر کشور مستقلی حق دارد قراردادهایی دوجانبه منعقد کند و در صورتی که به این نتیجه برسد که مفاد قراردادها نقض شده‌ یا توافق، دیگر به نفع کشور نیست و غیره، از آن خارج شود. معمولاً شروطی که می‌تواند باعث فسخ توافقنامه شود در خود متن توافقنامه قید شده است. با این وجود، من معتقدم که مقامات آلبانی، اگر بخواهند چنین قدم بزرگی بردارند، در مورد آن با مقامات آمریکایی مشورت خواهند کرد.

  • آیا فکر می‌کنید که ایالات متحده نگرش خود را نسبت به گروه مجاهدین خلق تغییر داده است؟

پاسخ: این‌که ایالات متحده از اقدامات مقام‌های آلبانیایی در بررسی جرائم احتمالی این گروه پشتیبانی کرده، به نظر من لزوماً نشان‌دهنده تغییر موضع در قبال گروه مجاهدین خلق نیست. به بیان ساده، مقام‌های آلبانیایی این حق را دارند که هر وقت در زمینه جرائم احتمالی، جلوگیری از تهدیدات، و به حداقل رساندن خطرات برای امنیت ملی، انجام تحقیقات را ضروری ببینند، این کار را انجام بدهند. بیانیه‌ای که من دیدم روشن می‌کند که مقامات ایالات متحده از این حق و اقدامات انجام‌شده برای اِعمال آن، حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG